افزايش ۳۱ درصدي توليد سايپا در سالجاری نسبت به سال قبل

شركت سايپا با حضور سهامداران برگزار شد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ در ابتداي اين مجمع رحيم اسماعيلي‌دانا به ‌نمايندگي از شركت سرمايه‌گذاري كاركنان سايپا به ‌عنوان رئیس مجمع و يوسف نديلي به‌ عنوان دبير مجمع انتخاب شدند. ضمن‌اينكه نماينده سازمان گسترش‌ و نوسازي صنايع، سهامداران عمده ديگر سايپا و نمايندگان سازمان‌هاي حسابرسي کشور و بورس‌واوراق بهادار نيز در جايگاه هيات‌رئيسه مجمع حاضر شدند.
در ادامه مجمع با دستور كار ارائه گزارش هيأت‌مديره و گزارش سازمان حسابرسي بررسي، تصميم‌گيري و تصويب صورت‌هاي مالي، انتخاب روزنامه رسمي و بازرس قانوني، تعيين حق حضور در جلسات اعضاي غيرموظف هيأت‌مديره و انتخاب اعضاي جديد هيأت‌مديره برگزار شد.
در جريان برگزاري اين مجمع پس از ارائه گزارش از سوي هيأت‌مديره گروه سايپا؛ سيدجواد سليماني مديرعامل و نائب‌رئیس هيأت‌مديره گزارشي از وضعيت اين شرکت خودروساز در سال گذشته و برنامه‌هاي سال ۹۸ ارائه كرد.
همچنين سازمان حسابرسي گزارش فعاليت‌هاي مالي و اقتصادي سايپا در سال گذشته را در اختيار سهامداران قرار داد و اعضاي هيأت‌مديره در خصوص بندهاي مدنظر اين سازمان توضيحات خود را ارائه دادند. پاسخگويي به پرسش‌هاي سهامداران از ديگر اقداماتي بود كه در اين مجمع انجام شد. در ادامه با تصويب اكثريت سهامداران روزنامه اطلاعات به‌ عنوان روزنامه رسمي شركت انتخاب و حق حضور در جلسات اعضاي غيرموظف هيأت‌مديره نيز تعيين شد.
همچنين با توجه به ضرورت انتخاب اعضاي جديد هيأت‌مديره و با تصويب سهامداران شركت‌هاي سرمايه‌گذاري گروه صنعتي رنا، سازمان گسترش‌ونوسازي صنايع‌ايران، صندوق حمايت و بازنشستگي كاركنان فولاد، گروه سرمايه‌گذاري كاركنان سايپا و شركت توسعه سرمايه رادين به ‌عنوان اعضاي حقوقي هيأت‌مديره سايپا انتخاب شدند.


سايپا بحران را مدیریت کرده و روند رو به بهبودی را در پیش گرفته است


رحیم اسماعیلی‌دانا رئیس مجمع عمومي عادي ساليانه سايپا در این مجمع گفت: سايپا با توجه به اقدامات و تلاش‌هاي هيأت‌مديره و تیم مدیریتی جدید موفق شده شرایط بحرانی را مدیریت کرده و روند رو به بهبودی را پیش بگیرد.
وی اظهاركرد: هيأت‌مديره سايپا طی چند ماه گذشته تلاش‌هاي زيادي براي خروج اين شركت از بحران انجام داده و توانسته از منافع اين سازمان در حوزه‌هاي مختلف دفاع كند. بحران توليد در سال گذشته، وجود تعهدات معوقه پيشين در بخش تحويل خودرو به مشتريان و بدهي به قطعه‌سازان و بانك‌ها، كمبود نقدينگي مورد نياز توليد و رشد شديد تورم از جمله مسائلي بوده كه مديران ارشد سايپا طی ماه‌هاي گذشته با آن مواجه بوده‌اند.
اسماعيلي‌دانا با بيان اينكه مديريت ارشد سايپا حفظ منافع سهامداران و ذينفعان را تكليف خود مي‌داند، ادامه داد: براي كمك به ايجاد ثبات در امر اشتغال و جلب رضايت ذينفعان؛ تاکنون اقدامات زيادي انجام شده که تا پايان امسال نتايج آن آشكار خواهد شد.
رئیس مجمع ساليانه سايپا گفت: هيأت‌مديره سايپا طیی سالجاري برنامه‌هاي گسترده‌اي در زمينه رونق توليد، داخلي‌سازي قطعات خودرو، توسعه سبد محصول، طراحي و ساخت خودروهاي جديد و تجديد ارزيابي دارايي‌ها را در دستور كار خود دارد كه با اجراي آنها اين شركت بخش زيادي از مشكلات و موانع را پشت سر خواهد گذاشت. وي افزود: در شرايط دشوار اقتصادی سایپا و ایران‌خودرو با كمك و تلاش تمامي نيروهاي فعال خود به ادامه توليد و حركت صنعت كشور كمك كرده و بايد توسط همه نهادها و مجموعه‌هاي ذيربط مورد حمايت قرار گيرد.


افزايش ۳۱ درصدي توليد سايپا در سالجاری نسبت به سال قبل 

این در حالی است که سیدجواد سلیمانی مديرعامل گروه خودروسازي سايپا نیز از برنامه افزايش ۳۱ درصدي توليد محصولات اين گروه طی سالجاري نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: طی سه ماهه نخست سالجاري ۸۶ درصد برنامه توليد گروه سايپا محقق شد كه بالاتر از ساير خودروسازان كشور بوده است.
به گفته وی گروه خودروسازي سايپا طی سالجاري چهار اولويت اصلي شامل افزايش توليد، توسعه سبد محصولات، ارتقاء كيفي و مديريت هزينه‌ها را در دستور كار خود قرار داده که با اجراي اين چهار برنامه بهره‌وري و سودآوري اين گروه افزايش خواهد يافت.
وي با اشاره به تلاش‌هاي چندماه اخير براي خروج سايپا از بحران ادامه ‌داد: طی چندماه گذشته اقداماتي از قبيل افزايش ميانگين توليد محصولات، رشد عرضه خودرو به بازار، پاسخگويي به تعهدات برجا مانده از گذشته، تكميل خودروهاي داراي كسري قطعات، مديريت اعتراضات مشتريان و بسياري اقدامات ديگر براي خروج سايپا از وضعيت بحراني سال گذشته به اجرا درآمده که موفقيت‌آميز هم بوده است.
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در ادامه گفت: عليرغم افزايش ۱۰۸ درصدي قيمت مواداوليه داخلي و خارجی تلاش كرديم توليد محصولات مذكور را ادامه دهيم تا پاسخگوي نياز بازار باشيم.
سليماني با اشاره به اجراي پروژه بومي‌سازي قطعات خودرو افزود: اخیرا گروه خودروسازي سايپا توانست براي طراحي و ساخت ۳۲ قطعه پيشرفته قراردادهايي به ارزش بيش از ۷ هزار و ۴۰۰ ميليارد ريال با شركت‌هاي داخلي منعقد كند كه زمينه رشد ارزش‌افزوده و كاهش هزينه تمام‌شده توليد را فراهم خواهد كرد.
وي در بخش ديگر اظهارات خود با اشاره به مشكلات سال گذشته صنعت خودرو ادامه داد: تحريم‌هاي بين‌المللي، خروج شركاي خارجي گروه سايپا از كشور نظیر رنو و برلیانس، كاهش شديد تيراژ توليد محصولات، افزايش بي‌سابقه هزينه‌هاي توليد و دشواري تأمين مواداوليه مورد نياز از جمله مهمترين مشكلات سال ۹۷ بوده است.
مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با اشاره به برنامه رونق توليد در سايپا طی سالجاري گفت: قصد داريم با برنامه‌ريزي‌هاي صورت ‌گرفته و بهره‌‎گيري از توان و ظرفيت داخلي علاوه بر افزايش تيراژ توليد محصولات فعلي؛ پروژه‌هاي مختلف توسعه محصولات جديد را نيز به سرانجام رسانده و توليد آنها را با تكيه بر امكانات خود آغاز كنيم.
سلیمانی همچنین از تولید محصولات این شرکت خودروساز به صورت کامل و تجاری خبر داد و گفت: با برنامه‌ریزی دقیق، بهره‌گیری از تدابیر مدیریتی، تلاش مستمر و نیز استفاده از توان صنعتگران و قطعه‌سازان داخلی ضمن‌اینکه به بالاترین تیراژ تولید خودرو و سهم بازار در بین خودروسازان کشور دست یافتیم؛ بلکه همه نیازهای خطوط تولید را هم فراهم کرده تا محصولات سایپا را کامل و بدون کسری قطعه تولید کنیم.
وی افزود: با تلاش و همت صورت گرفته در سایپا و حمایت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت از این به بعد و تا زمانی که شرایط اجازه دهد؛ تولید محصولات فعلی سایپا به صورت کامل انجام خواهد شد که برای اجرای این برنامه قطعات مورد نیاز به شکل مستمر در حال تامین است.
سلیمانی اظهارکرد: به دلیل مشکلات فعلی تامین قطعات از منابع داخلی و خارجی دشواری‌های فراوانی داشته و دارد، اما در گروه خودروسازی سایپا تلاش کرده‌ایم بر آنها فائق آمده و تولید خودروهای ناقص را به صفر برسانیم که امیدواریم این روند ادامه یابد و برای تامین قطعات مشکل جدیدی پیش نیاید.
‏‎وی به برنامه تکمیل و تحویل ۱۲ هزار خودرو دارای کسری به صورت هفتگی اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه تجاری‌سازی و عرضه خودروهای کف کارخانه به تدریج صورت خواهد گرفت.
‏‎‏‎وی افزود: ادامه جریان رونق‌بخشی به تولید در سایپا به روند فعالیت قطعه‌سازان کمک کرده و باعث حفظ اشتغال و جلوگیری از توقف خطوط آنها شده است.


‏‎ادامه روند افزایشی تولید خودرو در شرکت سایپا

بر همين اساس گروه صنعتي سايپا طي 4 ماهه ابتدای سالجاری در مجموع 122 هزار و 568 دستگاه انواع خودرو توليد و ميزان 81 هزار و 714 دستگاه خودرو به فروش رسانده است.
بر اساس اين گزارش در دوره مورد بررسي؛ گروه صنعتي سايپا در مجموع تعداد 122هزار و 568 دستگاه انواع خودرو در گروه پرايد، تيبا، سراتو، آریو و چانگان CS35 توليد کرده است.
همچنين در دوره مذکور تعداد کل فروش انواع خودرو در این شرکت به میزان 81 هزار و 714 دستگاه گزارش شده كه درآمد حاصل از فروش این تعداد خودرو در شرکت سايپا طي مدت مورد بررسي بیش از 26 هزار و 290 میلیارد ریال بوده است.
این گزارش حاکی است در میان تولیدات گروه خودروسازي سايپا؛ طي مدت مذكور در حدود 61 هزار و 326 دستگاه خودرو پرايد توليد و بيش از 43 هزار و 436 دستگاه به فروش رسيد كه درآمد حاصل از فروش اين خودرو در اين مدت حدود 10 هزار و 249 ميليارد ريال بوده است. ضمن‌‌آنكه ميانگين نرخ فروش اين خودرو حدود 235 ميليون و 975 هزار ريال است. 
بر همين اساس اين خودرو توانست 50 درصد از كل توليدات و 53 درصد از كل تعداد فروش شركت سايپا را به خود اختصاص دهد كه سهم بيش از 39 درصدي از مبلغ ريالي حاصل از فروش محصولات شركت را از آن خود كرده است.
تيبا دومين خودروي توليدي اين شركت است كه طي دوره مذكور تعداد توليد اين خودرو بيش از 55 هزار و 202 دستگاه و تعداد فروش آن حدود 33 هزار و 502 دستگاه بوده كه درآمد حاصل از فروش آن در دوره مذکور 10 هزار و 729 میلیارد ريال بوده است. ميانگين نرخ فروش خودروي پرايد در دوره مورد بررسي حدود 320 ميليون و 269 هزار ريال بوده است.
به اين ترتيب اين خودرو توانست در مدت مذكور 45 درصد از كل تعداد توليد و 41 درصد از كل تعداد فروش را به خود اختصاص دهد كه از لحاظ ارزشي نيز 40 درصد از كل درآمد حاصل از فروش شركت را شامل مي‌شود.
بر اساس گزارشي که سایت کدال بورس تهران منتشر كرده است؛ طی 4 ماهه ابتدای سالجاری تعداد 2 هزار و 944 دستگاه خودرو سراتو تولید و تعداد 1073 دستگاه از این خودرو به فروش رسید که درآمد حاصل از فروش این خودرو در دوره مورد بررسی حدود 2 هزار و 116 میلیارد ريال بوده است. بر همين اساس میانگین نرخ فروش خودرو سراتو در مدت مورد اشاره مبلغ یک میلیارد و 972 هزار ريال گزارش شده است. 
به موجب اين گزارش خودرو سراتو توانست در مدت فوق‌الذكر 2 درصد از کل تولیدات شرکت سايپا و 2 درصد از کل تعداد فروش محصولات در این شرکت را به خود اختصاص دهد و سهم 8 درصدی از مبلغ ريالی حاصل از فروش محصولات را در کل شرکت کسب کند.
براساس این گزارش در مدت فوق‌الذکر گروه خودروسازی سایپا در حدود 120 دستگاه خودرو آریو تولید و 558 دستگاه به فروش رسانده است که درآمد حاصل از فروش این خودرو در دوره مورد بررسی 321 هزار میلیون ریال بوده و میانگین نرخ فروش این مدل خودرو 575 میلیون و 333 هزار ریال گزارش شده است.
بر اساس این گزارش که در سایت کدال بورس تهران منتشر شده؛ خودروي چانگان cs35 نيز در مدت مورد بررسي از وضعيت توليد و فروش خوبي برخوردار بوده است.
اين خودرو طي 4 ماهه گذشته بیش از 2 هزار دستگاه توليد و حدود 2 هزار و 265 دستگاه به فروش رسيده است كه درآمد حاصل از فروش آن بيش از 2 هزار و 184 ميليارد ريال بوده و ميانگين نرخ فروش اين خودرو نيز حدود 964 ميليون و 414 هزار ريال شده است. 
به اين ترتيب خودرو چانگان توانست در مدت مذكور 2 درصد از كل تعداد توليد و 3 درصد از کل تعداد فروش و 9 درصد از كل درآمد ريالي حاصل از فروش اين گروه خودروسازي را از آن خود كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *