آئین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس مطرح شد

آئین معارفه عبدالعلی علی‌عسکری مدیرعامل جدید و تکریم جعفر ربیعی مدیرعامل پیشین شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برگزار شد.

به گزارش اقتصاد ملت ؛ این آئین با حضور مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عبدالحسین بیات رئیس هیات‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت و اعضاء هیات‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در این شرکت برگزار شد.

کار در هلدینگ خلیج‌‌فارس؛ جهاد فی‌سبیل‌الله است

عبدالعلی علی‌عسکری به ‌عنوان چهارمین مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در این مراسم به جملات طلایی مقام‌معظم‌رهبری در جمع کارکنان صنعت نفت‌وپتروشیمی اشاره کرد و گفت: پیرو بیانات مقام‌معظم‌رهبری؛ معقتدم کار در هلدینگ خلیج‌فارس جهاد فی‌سبیل‌الله است. رهبرمعظم‌انقلاب در این دیدار فرمودند کاری که در این صنعت عظیم انجام می‌گیرد؛ یک جهاد است. کار خودتان را جهاد فی‌سبیل‌اللَّه بدانید؛ احساس خستگی نکنید و بدانید جهاد فی‌سبیل‌اللَّه وعده الهی بر پیروزی آن است.

وی ضمن تشکر از تلاش‌های مدیرعامل و اعضاء هیات‌‌مدیره در مدت دوران تصدی مسئولیت در گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تصریح کرد: پتروشیمی؛ مزیت اصلی این ملت است و با جهاد شما امروز به این جایگاه رسیده و حرکت شتابان رو به جلوی آن ادامه دارد. هلدینگ خلیج‌فارس در این میان یک گوهر است و امیدواریم که این گوهر در آینده بیشتر بدرخشد و اگر امروز در جایگاه ۳۷ جهان و رتبه دوم خاورمیانه است؛ باید با توسعه دانش‌‌فنی و روش‌های دیگر از جمله تجمیع ظرفیت‌های پتروشیمی کشور به رتبه اول خاورمیانه برسیم و در رده‌های بالای این جدول در سطح بین‌المللی قرار بگیریم.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ادامه داد: در همین رده‌بندی شرکت‌هایی را می‌بینیم که در اروپا هستند و خودشان دارنده منابع خوراک پتروشیمی نیستند، اما با فرآوری محصولات بالادستی پتروشیمی‌های سایر کشورها؛ محصولات ارزشمندی تولید می‌کنند و درآمدهای 70 میلیاردی و 100 میلیارد دلاری دارند.

علی‌عسکری همچنین با بیان اینکه امروز ۴ هزار محصول پتروشیمی در دنیا وجود دارد، گفت: ما باید با تلاش و جهاد در صنعت پتروشیمی به ‌ویژه هماهنگی و توسعه میان بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی در صنعت پتروشیمی به بازارهای جدیدی در این صنعت نفوذ کنیم.

با حاکم شدن آرامش؛ مردم سرمایه‌های خود را به بورس خواهند آورد

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در بخش دیگری از سخنان خود به سهم بیش از ۱۲ درصدی این گروه از بورس اشاره و تصریح کرد: بورس یکی از مسائل مهم حیات اقتصادی کشور است که با حاکم شدن آرامش و بازگشت اعتماد مردم به بورس و همچنین حاکم شدن شفافیت و صداقت و البته اخلاق‌مداری در بازار سرمایه؛ شاهد آن خواهیم بود که مردم سرمایه‌های خود را به بورس خواهند آورد؛ چراکه نتیجه آن رشد اقتصادی کشور است. البته مدتی است که بورس متأثر از تحولات اجتماعی، اقتصاد و تحریم در شرایط مطلوبی قرار ندارد.

باید مقامات سطح بالای کشور در قیمت‌گذاری‌ها دخیل باشند

وی با بیان اینکه گروه محصولات شیمیایی یکی از محرک‌های اصلی در بورس است، اظهار داشت: اگر در این گروه که سرآمد آن نماد «فارس» و شرکت‌های تابعه آن است، خلق سود بیشتری صورت گیرد؛ طبیعتاً به حرکت مؤثر و مثبت بورس و جلب اعتماد مردم کمک می‌کند. البته در این صنعت مسائلی از جمله برخی قیمت‌گذاری‌ها به خصوص در نرخ خوراک وجود دارد که تأثیر مستقیمی روی سودآوری شرکت‌های پتروشیمی دارد. من معتقدم با توجه به جایگاه مهم صنعت پتروشیمی باید مقامات سطح بالای کشور در این قیمت‌گذاری‌ها دخیل باشند.

رفتار هوشمندانه، منصفانه و اخلاق‌مدارانه در بازار سرمایه در رئوس برنامه‌هاست

علی‌‌عسکری درباره سیاست‌های خود در اداره این گروه اظهار داشت: افزایش سودآوری؛ اولین و یکی از مهمترین اهداف ماست و سودآوری اقتصادی افزایش نمی‌یابد؛ جز با افزایش بهره‌وری و بهبود مستمر فرآیندها.

وی ادامه داد: دومین سیاست ما؛ افزایش سهم گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از بازار سرمایه و ارتقاء ارزش سهام گروه است که هم به نفع سهامداران از جمله چند ده میلیون نفر از دارندگان سهام‌‌‌عدالت است و هم به نفع اقتصاد کشور. برای رسیدن به این مهم علاوه بر افزایش سودآوری، افزایش شفافیت در بورس، عرضه اولیه سهام شرکت‌های تابعه که هنوز بورسی نشده‌اند و البته رفتار هوشمندانه، منصفانه و اخلاق‌مدارانه در بازار سرمایه در رئوس برنامه‌های ماست.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس سومین اولویت «فارس» در دوره جدید مدیریت را تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عنوان کرد و گفت: برای این طرح‌ها که بیش از 15 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد؛ تأمین سرمایه از سیستم بانکی و همچنین بازار سرمایه از اولویت‌های ماست که باید به ‌صورت جدی آنها را پیگیری کنیم.

وی چهارمین اولویت را تکمیل زنجیره ارزش به ‌ویژه صنایع پایین‌دستی عنوان کرد و ادامه داد: توسعه صنایع پایین‌دستی برگ برنده صنعت پتروشیمی و هلدینگ خلیج‌فارس خواهد بود و در این راه از ظرفیت همه شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان اقتصادی، شرکت‌های متوسط‌ و کوچک به ‌ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باید استفاده کرد و از سوی دیگر همه ظرفیت‌ها را برای تأمین مالی پروژه‌های پائین‌دستی از روش‌های مختلف باید به کار برد.

علی‌‌عسکری از همه مدیران‌عامل، مدیران ستادی و کارشناسان هلدینگ دعوت کرد تا ایده‌های خود برای توسعه این صنعت ارزش‌‌آفرین، تولید گریدهای جدید محصولات و همچنین توسعه صنایع پایین‌دستی را ارائه دهند و تأکید کرد: در صورت توجیه‌پذیر بودن این طرح‌ها؛ اجرای آنها بلافاصله آغاز می‌شود.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس همچنین ابراز امیدواری کرد که راه برای تأمین مالی خارجی برای پروژه‌های گروه به ‌زودی هموار شود.

وی در ادامه تصریح کرد: کشورهای توسعه‌یافته؛ دنیا را امروز با شرکت‌های بزرگ و نه با سیاستمداران و مسئولانش می‌شناسند و تغییر رویکرد در مقابل شرکت‌های بزرگ اتفاقی بود که باید در کشور ما هم می‌افتاد و خوشبختانه شاهد این تغییر رویکردها هستیم.

عضو هیات‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیان اینکه صنعت پتروشیمی صنعتی پر‌مزیت است که کامل‌ترین ذخایر آن را خداوند در ایران قرار داده است، اظهار کرد: این صنعت ارزش‌افزوده فراوانی ایجاد می‌کند و کاری که در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی در دوران تحریم شد؛ کار کوچکی نیست و خدمات بسیاری به اقتصاد و توسعه کشور شد.

گفتنی است جواد اوجی در نشستی با عبدالعلی علی‌عسکری مدیرعامل جدید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌‌فارس ضمن آرزوی موفقیت برای وی اظهار داشت: پروژه‌های بزرگی در صنعت نفت وجود دارد که افزایش همکاری شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌‌فارس و صندوق بازنشستگی صنعت نفت در اجرای این پروژه‌ها بسیار مثمرثمر خواهد بود.

کارنامه مدیرعامل جدید هلدینگ خلیج‌‌فارس در یک نگاه

علی‌عسکری که پیش از این ریاست سازمان صداوسیمای جمهوری‌اسلامی‌ایران را بر عهده داشت؛ دارای مدرک کارشناسی مهندسی برق‌والکترونیک از دانشگاه امیرکبیر، کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه تهران و دکترای مهندسی صنایع با گرایش سیستم و بهره‌وری از دانشگاه علم و صنعت است.

در سوابق کاری وی علاوه بر حضور در سازمان صدا‌وسیما در قامت رئیس، معاون و مشاور، فعالیت در سطوح مدیریتی در سپاه پاسداران‌انقلاب‌اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در زمینه تحقیق و راه‌اندازی خطوط تولید نیازهای دفاعی در حوزه‌های مختلف، معاون سیاحتی و زیارتی وزیر ارشاد (۱۳۷۱)، مشاور رئیس‌جمهور (۱۳۷۳)، رئیس سازمان  مراکز ایرانگردی و جهانگردی (۱۳۷۶)، مدیرعاملی بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب‌شناسی و مشاور رئیس قوه قضائیه به چشم می‌خورد.

از اقدامات شاخص و شناخته شده علی‌عسکری در حوزه اقتصادی می‌توان به پایه‌گذاری فروشگاه‌های رفاه در کشور در اوایل دهه هفتاد و همچنین مدیرعاملی بنیاد تعاون سپاه پاسداران‌انقلاب‌اسلامی (۱۳۷۶) اشاره کرد.

گفتنی است پیش از این جعفر ربیعی از اسفند ۱۳۹۶ مدیرعاملی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس را بر عهده داشت و هیات‌مدیره این شرکت بعد از انتخاب مدیرعامل جدید؛ از خدمات ارزشمند ربیعی در مدت تصدی مسئولیت؛ تقدیر و تشکر کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *