معماری بومی صنعت بانکداری با نگاهی جهانی

نشست نهم از سلسله نشست‌های هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران، با عنوان “حرکت به سمت استانداردها، چارچوب ها و معماری های مرجع در صنعت بانکداری” با اسپانسری شرکت “داده ورزی سداد”روز (۲۴آذر ماه) ساعت 16 در سالن اجتماعات مرکز فابا، برگزار شد و کارشناسان صنایع بانکی، نظام پرداخت الکترونیک و… با حضور علاقمندان که این نشست را به صورت زنده از شبکه های  مجازی مشاهده می کردند؛ مورد تحلیل و  ارزیابی قرار دادند.

به گزارش  اقتصاد ملت و به نقل از فابانیوز، کارشناسان این نشست تخصصی پریماه محمدپور، مدیر گروه توسعه محصولات جدید شرکت داده ورزی سداد، علی یکتا، مدیر فناوری اطلاعات بانک توسعه تعاون، محمد صادقی، معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین و مسعود عسگری مهر، قایم مقام مدیر عامل شرکت گروه فناوری اطلاعات آوین بودند که  در نشست نهم  این موضوع  را با  دست اندرکاران هوشمند سازی پیشرفته بانک ها و علاقه مندان مطرح و در خصوص چالش ها و راهکارهای آن به شکل  فنی و کاربردی  تبادل نظر کردند.

حرکت به سوی معماری مرجع

در همین زمینه پریماه محمدپور، مدیر گروه توسعه محصولات جدید شرکت داده ورزی سداد با تاکید بر حرکت به سمت چارچوب ها و معماری های مرجع در صنعت بانکداری” گفت:  شرایط موجود در سطح بین الملل و ایران،  حرکت به سمت تحول و ایجاد تغییر در نگاه و رویکرد را از یک اختیار به الزام تبدیل کرده و پرداختن درست به این مقوله بدون داشتن نگاهی جامع و مبتنی بر تفکر معماری و با بهره گیری از استاندارها و چارچوب های مرجع جهانی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: نگاه جامع مبتنی بر تفکر معماری  در صنعت بانکداری ایبران وجود ندارشته است.

محمد پور یادآور شد: نبود این نگاه و رویکرد جامع، منجر به حذف یا محدود شدن بسیاری از بلزیگران و عملکردها در اکوسیستم مالی شده است.

استفاده از راهکارهای جهانی

بر همین اساس محمد صادقی، معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین نیز با اشاره به حرکت به سمت استانداردها در معماری های مرجع صنعت بانکداری گفت: این موضوع روز دنیا بوده و در ایران نیز 3 سالی می شود که مطرح شده است.

وی تاکید کرد:  این موضوع در مسیر درست قرار نگرفته و درگیر و محدود به مباحث سخت افزاری شده است.

صادقی افزود: عمدهچالش هایی که امروز با آن درگیر هستیم، قبلا راهکارهایی در سطح بین الملل برایشان تدوین شده و ما فقط باید بتوانیم از آنها به شیوه ای درست استفاده کنیم.

تولد چالش های جدید

علی یکتا، مدیر فناوری اطلاعات بانک توسعه تعاون، نیز در نهمین نشست از سلسله نشست‌های تراکنش هفتم با مد نظر قرار دادن برخی از تغییرات در صنایع مالی با استفاده  از معماری های مرجع در صنعت بانکداری گفت: تحول دیجیتال، قائل به دستور نیست.

وی یادآور شد: با چالش های جدی و جدیدی در حوزه بانکداری روبه رو هستیم که این امر مستلزم توجه به تفکر معماری و حرکت به سمت چارچوب های مرجع را ایجاب می کند.

نگاه جامع مبتنی بر تفکر معماری  در صنعت بانکداری ایبران وجود ندارشته است

ابزار رفع کننده نیاز نیست

مسعود عسگری مهر، قایم مقام مدیر عامل شرکت گروه فناوری اطلاعات آوین نیز در این نشست حرکت به سمت معماری های مرجع در صنعت بانکداری را الزامی دانست و گفت: ابزار ها صد در صد نمی توانند نیاز ما را بر آورده کنند و فقط تا حدودی به ما کمک می کنند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که مدیران ارشد بانک ها نخواهند و خواست قلبی نداشته باشند معماری سازمانی اتفاق نخواهد افتاد.

گفتنی است، هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران با سخنرانی بیش از ۱۰۰ نفر از مدیران و متخصصان و در قالب نشست ها و میزگردها، کارگاه های معرفی محصول، نشست های استارتاپی، دوره تخصصی بانکداری نوین و….. ۲۱ و ۲۲ دی ماه در هتل لاله و مرکز آفرینش های کانون برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه بخش های نمایشگاهی، میزگردها و نشست ها، کارگاه های معرفی محصول، بانکداری نوین، جشنواره چهره های ماندگار، جشنواره نوآوری و استارت آپی، تبلیغات محیطی، گفت و گوی B2B و B2Gو … است ومدیران، متخصصان و کارشناسان صنعت مالی، بانکداری و فناوری‌های مالی در آن می توانند تبادل اندیشه و همفکری کنند.

شایان ذکر است، ۲۲ مهرماه امسال با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از مدیران ارشد نظام بانکی کشور و با سخنرانی دکتر خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و دکتر صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی از برنامه های هفتمین نمایشگاه تراکنش ایران به صورت رسمی رونمایی شد و بر حضور بانک ها و شرکت های فعال در حوزه فناوری های مالی تاکید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *