با تولید ریل در شرکت ذوب‌آهن اصفهان؛ کشور از واردات ریل بی‌نیاز شد

امسال از سوی مقام‌معظم‌رهبری به نام سال «جهش تولید» نامگذاری شده است. رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت حوزه اقتصاد به ویژه بخش تولید؛ طی سال‌های اخیر همواره مباحث اقتصادی را به عنوان شعار سال انتخاب کردند و قوای سه‌گانه و تمامی فعالان و دست‌اندرکاران بخش تولید را به ایجاد شرایطی برای تحقق شعارهای سال ملزم کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد ملت؛ در سال جاری «جهش‌ تولید» به عنوان شعار سال انتخاب شد؛ جهشی که می‌تواند باعث شکوفایی و رشد و توسعه اقتصاد کشور در تمامی حوزه‌ها شود. در واقع انتخاب این شعار به منزله تعیین نقشه راه برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در راستای ادامه مسیر و پیشرفت بیش از پیش در بخش‌های مربوطه به شمار می‌رود.

از سوی دیگر بخش صنعت و تولید کشور طی‌ سال‌های اخیر با مشکلات متعدد و فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند که در بسیاری از موارد تحقق اهداف مدنظر تولیدکنندگان را با چالش‌ها و دشواری‌هایی مواجه کرده است. تحریم‌های ظالمانه از یک سو و مشکلات مربوط به نبود مواداولیه، چگونگی تامین مالی، نوسانات نرخ ارز، مشکلات مربوط به سیستم بانکی و … همگی از موانع دست‌وپاگیر حوزه صنعت و تولید کشور محسوب‌ می‌شوند.
این در حالی است که مهندس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نشستی با فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران استان اصفهان و با تاکید بر ظرفیت پایدار قطع وابستگی‌های کشور در واردات اقلام کالایی مختلف؛ توجه به این امر مهم همراه با توسعه صادرات و تحقق «جهش تولید» را از جمله اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 99 عنوان و تاکید کرد: «امروز در نقطه‌ای هستیم که درآمدهای ارزی کشور از محل صادرات نفتی دیگر نقشی در اقتصاد ما ندارد و باید اقتصاد بدون نفت را تمرین کنیم.»

بر اساس این گزارش شرکت ذوب‌آهن اصفهان به عنوان اولین شرکت تولیدکننده فولاد در ایران که به عنوان مادر فولاد شناخته می‌شود و طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه بوده؛ در سالجاری و در راستای «جهش تولید» اقدامات قابل‌‌توجه و مفیدی را انجام داده است و توانسته در تولید ریل ایران را به خودکفایی برساند و علاوه بر تامین نیاز داخل؛ به صادرات آن هم اقدام کند.
به گونه‌ای که به گفته مهندس محمدجعفر صالحی معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان این شرکت به طور کامل می‌تواند جوابگوی نیاز کشور به این محصول باشد؛ این در حالی است که تولید ریل در حال حاضر در مسیر زاهدان- چابهار در حال نصب و در میانه و بستان‌‌آباد نصب شده و ریل مترو بهارستان- گل‌گهر نیز تحویل داده شده است .

به عقیده وی قاعدتا زمانی که امکاناتی در داخل کشور وجود دارد و تولید می‌شود؛ دیگر نیازی به واردات نیست؛ از سوی دیگر زمانی هم که کشور به ارز نیاز دارد؛ نباید صادراتی انجام گیرد؛ چراکه ارزآوری فولاد تقریبا 7 برابر سنگ‌آهن است .
معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان در صورت فراهم بودن شرایط پذیرش و توسعه کارگاه‌ها؛ فاز بعدی تولید ریل را بین 36 تا 100 متر برای قطارهای پرسرعت دانسته و می‌گوید: در این شرایط هیچ‌کس منافعش نامحدود نیست و در این شرایط تحریم برای همه مشکلات نقدینگی وجود دارد، اما مشکل امروز این مجموعه تحریم‌های داخلی و بخشنامه‌های متناقص است. اگر ظرفیت خالی خط تولید فعال شود؛ به راحتی می‌‌توانیم مواداولیه موردنیاز خود را تامین کنیم .
اولویت ذوب‌آهن اصفهان در این است که ابتدا نیاز داخل تامین و سپس مازاد آن محصول صادر شود؛ این در حالی است که در این شرایط اقتصادی توجه به ارزآوری نسبت به صادرات موادخام از اولویت بیشتری برخوردار است.

در همین حال معاون خرید شرکت ذوب‌آهن اصفهان با توجه به اینکه این شرکت بابت دریافت زغالسنگ یارانه پرداخت می‌کند، خواستار شد: در این شرایط باید نگاهی متفاوت به این موضوع شود. در واقع در شرایطی که قیمت مواد اولیه روز‌به‌روز افزایش می‌یابد؛ در نتیجه هر روز به منطقه زیان نزدیک می‌شویم و عایدی به جز توقف تولید نخواهیم داشت. از سوی دیگر امکان توقف تولید ذوب‌آهن اصفهان هم وجود ندارد .در حالی که طی سیاست اشتباهی که از گذشته در پیش گرفته شده است؛ بالا‌دستی‌های معادن تصمیم گرفتند تا توسعه عمودی معدن به سمت جلو و به سمت پایین‌دست باشد که متاسفانه در این مسیر معادن سنگ‌آهن خود به فولادساز تبدیل شدند.
در صورتی که اگر هر معدنی به صورت تخصصی در زمینه اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و فرآوری توسعه پیدا می‌کرد؛ شرکت‌هایی چون گل‌گهر و چادرملو نیز هم‌رده و هم‌راستا با شرکت‌های واله برزیل، ریوتینتو و بی اچ پی بودند .

مثلا اگر شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، فولادمبارکه و فولاد خوزستان محصولات فولادی با ارزش‌افزوده بالاتری تولید کنند و هر شرکتی به طور تخصصی توسعه پیدا می‌کرد؛ امروز از لحاظ اقتصادی اوضاع بهتری داشتیم.
مسئولان و دست‌اندرکاران این شرکت از تصمیم‌گیران و سیاستگذاران مربوطه می‌خواهند تا قیمت محصولات ذوب‌آهن را آزاد بگذارند؛ چراکه همچنان قیمت خروجی محصول نهایی این مجموعه تولیدی توسط دولت کنترل می‌شود تا خریداران افزایش قیمتی نداشته باشند. این در حالی است که قیمت مواداولیه دائما در حال نوسان است و در صورت ادامه این روند شرکت ذوب‌آهن اصفهان به نقطه سر به سر و زیان نزدیک می‌شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *