حمایت از تولید ملی اولویت نمایشگاه‌های بین‌المللی

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران از حمایت تمام قد از تولیدات داخلی و رونق تولید ملی خبر داد.

به گزارش اقتصادملت ؛ بهمن حسین‌‌زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران ضمن بیان مطلب فوق در جمع خبرنگاران به حضور نزدیک به 20 هزار شرکت داخلی در فضای نمایشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: برای حضور هر چه بیشتر داخلی‌ها تسهیلات لازم فراهم خواهد شد. البته طرح رجیستری در ورودی نمایشگاه نیز راه‌اندازی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه بیش از 600 نمایشگاه در کشور برگزار می‌شود و در منطقه حرف اول را می‌زنیم، افزود: ترکیه اصلی‌ترین رقیب ایران است.

حسین‌زاده با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی با مصوبه مجلس از سال 1337 برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی و برگزاری نمایشگاه داخلی تشکیل شده است، افزود: برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه‌ها بر اساس حمایت تمام قد از تولیدات داخلی و رونق تولید ملی است. بر همین اساس سرانه اختصاصی به تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاه‌ها افزایش داده شده است.

وی در ادامه به اختصاص سبدی خاص برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و گفت: مقرر شده هزینه غرفه برای استارت‌آپ‌ها بسیار ناچیز باشد و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز 50 درصد از هزینه‌هایشان در این نمایشگاه کاهش می‌یابد.

حسین‌زاده همچنین به افتتاح ساختمان گمرک در نمایشگاه بین‌المللی ایران اشاره کرد و یادآور شد: گمرک نمایشگاه که غیرفعال شده بود؛ دوباره راه‌‌اندازی شد و اکنون انواع خدمات مورد نیاز بازرگانان را در اسرع وقت به آنها ارائه می‌دهد.

وی همچنین به همکاری با رایزنان بازرگانی ایران هم اشاره کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در نمایشگاه‌های داخلی که جنبه بین‌‌المللی دارند؛ به طور حتم حداقل 10 هیات خارجی حضور خواهند داشت.

معاون وزیر صنعت،معدن‌وتجارت ادامه داد: دسترسی به بازار 400 میلیون نفری منطقه از مهمترین رویکردهای نمایشگاه است و با توجه به اینکه در قانون برنامه ششم توسعه رشد 21 درصدی در بخش صنعت پیش‌بینی شده که برگزاری نمایشگاه می‌تواند به این مقوله کمک کند و به عبارتی نمایشگاه خط مقدم صادرات است.

وی تاکید کرد: سه خط مشی اصلی داریم که این سه خط مشی عبارتند از حضور فعال و هدفمند در نمایشگاه‌های خارجی، برگزاری نمایشگاه داخلی و تمرکز بر بازارهای منطقه‌ای با هدف صادرات.

وی با تاکید بر این نکته که جغرافیای نمایشگاه را بر روی کشورهای منطقه متمرکز کرده‌ایم، اظهار کرد: در حال حاضر مذاکرات با کشورهای همسایه برای توسعه همکاری‌های نمایشگاهی در حال انجام است. همچنین همکاری با تشکل‌های صنفی در برگزاری نمایشگاه‌ها را در دستور کار داریم.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی از انجام توافق با شهرداری تهران برای انتقال برخی از نمایشگاه‌ها به نمایشگاه شهر آفتاب خبر داد و گفت: بر همین اساس مقرر شد برای انتقال برخی نمایشگاه‌ها به این محل بعد از آماده‌‌سازی با همکاری شرکت سهامی انجام شود. مصمم به جذب سرمایه‌گذار هستیم و بر این اساس به زودی فراخوان جذب سرمایه‌گذار داده خواهد شد.

حسین‌زاده در ادامه به حضور ایران در اکسپو 2020 اشاره کرد و گفت: کشورمان مهر سال آینده در نمایشگاه اکسپوی امارات حضور خواهد یافت و اقدامات لازم برای این کار بدون حاشیه در جریان است. برای شرکت در این نمایشگاه جهانی 2014 متر زمین به ایران اختصاص داده شده است.

وی گفت:۲۵ میلیون نفر از این نمایشگاه که به مدت شش ماه در دبی برگزار خواهد شد؛ بازدید خواهند کرد که در آنجا فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، پتانسیل‌های فرهنگی و تولیدی کشور وجود دارد.

حسین‌زاده همچنین در خصوص تحریم نمایشگاه‌های ایران از سوی فدراسیون جهانی نمایشگاه‌ها UFI تاکید کرد: این فدراسیون ما را تحریم نکرده است؛ بلکه حضور نمایشگاه‌های ایرانی را تعلیق کرده که این اقدام آنها خوش رقصی این انجمن برای آمریکایی‌هاست.

وی افزود: UFI انجمنی است که ایران از سال 54 در آن عضویت داشته و علیرغم نام آن هیچ ارتباطی با مجامع رسمی بین‌المللی ندارد و تنها یک NGO است؛ نه یک اتحادیه رسمی بین‌المللی. اقدام اخیر UFI در تعلیق کردن شرکت‌های نمایشگاهی ایران هیچ تاثیری بر فعالیت‌های نمایشگاهی کشورمان ندارد و هیچ ارتباطی با اکسپو و BIE نیز ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما به سادگی از کنار چنین اقدامی نخواهیم گذشت و مکاتبات اعتراضی خود را برای پیگیری این موضوع آغاز کرده‌ایم و متاسفانه این شرکت قصد داشت پس از اخذ حق عضویت سالانه 6000 یورویی از شرکت‌های ایرانی و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، این موضوع را به طور رسمی ابلاغ کند که با توجه به این اتفاق اعلام کردیم که حق عضویت نمایشگاه بین‌المللی پرداخت نشود.

وی با اشاره به استراتژی دولت مبنی بر توسعه صادرات در کشورهای همسایه گفت: برای حمایت از تولید داخل بر روی نمایشگاه‌های صادرات‌محور متمرکز شده ایم.

وی از استراتژی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت برای حضور در بازارهای هدف صادراتی کشورهای همسایه خبر داد و گفت: بر این اساس وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در حوزه تجارت خارجی و صادرات متمرکز بر حضور در بازار کشورهای همسایه به علاوه چین شده که در این راستا ما نیز برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی جمهوری اسلامی ایران را به منظور معرفی کالاهای ایرانی در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت افزود: دسترسی به بازار منطقه با جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری که دارای مرزهای آبی و خاکی متعدد است؛، توسعه صادرات را در اولویت قرار داده که اولین گام آن معرفی کالاهای صادراتی ایران است. بر این اساس فضا اکنون برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی باز است و می‌توانیم با معرفی کالاهای خود بازارگشایی لازم را در این حوزه داشته باشیم.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: مروری بر نوع فعالیت کشورهای پیشرفته برای حضور در بازارهای هدف صادراتی خود نشان می‌دهد که بیشترین تمرکز بر روی برگزاری نمایشگاه‌های خارجی به صورت هدفمند است که بر همین اساس ایران نیز باید به صورت متمرکز در این حوزه کار کند.

وی همچنین گفت: اگر قرار است برخی کالاهای خاص ایرانی از جمله زعفران و خشکبار به بازارهای کشورهای مختلف و از جمله اروپا راه یابد؛ باید صادرکنندگان کالاهای ایرانی بیشترین حضور را در نمایشگاه‌های مرتبط تجربه کنند. ضمن‌اینکه توسعه حضور در کشورهای دوست و مشترک‌‌‌المنافع نیز می‌تواند به رونق صادرات ایران کمک کند.

حسین‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نمایشگاه ساخت داخل از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره و خاطرنشان کرد: امسال که سال رونق تولید است تمام تمرکز ما بر برگزاری نمایشگاه‌های تقاضامحور بوده تا بتوانیم در رونق تولید و حمایت از ساخت داخل گام های عملیاتی برداریم؛ ضمن اینکه تجربه برگزاری این نمایشگاه نشان داد که می‌توان نیاز وارداتی به بسیاری از کالاهای موردنیاز کشور را با ساخت داخل برآورده کرد و از خروج ارز نیز جلوگیری کرد.

حسین‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها خط مقدم توسعه صادرات در فضای تجارت فرامرزی است؛ به همین دلیل ما سه استراتژی را در نظر گرفته‌ایم؛ به نحوی که حضور در نمایشگاه‌های خارجی، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و توسعه فعالیت‌های نمایشگاهی با تمرکز بر کشورهای همسایه در دستور کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *