حسین زارعی مدیرعامل جديد شركت تایدواتر كه از اواخر سال گذشته مديريت اين مجموعه را عهدهدار شده است؛ در آستانه برگزاري مجمع اين شركت به جمع خبرنگاران آمده و از آخرين اقدامات و برنامههاي آينده اين شرکت 100 میلیارد تومانی مطالبي را مطرح كرد.
به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از روابط عمومی شرکت تایدواتر، مديرعامل این شرکت در خصوص مهمترين اقدامات صورت گرفته توسط هياتمديره جديد طي 8 ماهه اخير گفت: افزایش سود 100 میلیارد تومانی (از 60 میلیارد تومان سال 96 به 160 میلیارد تومان سال گذشته)، سالمسازی محیط مالی و حذف سیستمایتک رویکردهای غیرسالم و غیرشفاف، حل مساله 10 ساله بیمه و مالیات با پرداخت حدود 60 میلیارد تومان، مدیریت هزینهها و بازنگری و کاهش 50 درصدی قراردادها، کاهش خریدهای خارجی به 20 درصد و مهندسی معکوس 80 درصدی، بازنگری در رویههای مالی و دریافت 50 درصد از مطالبات 200 میلیارد تومانی، تسویه همه بدهیهای هزینهزا زیرمجموعهها به جز یک شرکت، تشکیل بانک تجهیزات و داراییهای مازاد مانند 200 خودرو و افزایش درجه شفافیت نزد سازمان بورس از جمله اقدامات مهم انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه تايدواتر شرکتی قدیمی و با عمر 50 ساله، زمانی در اختیار دولت و شبهدولتیها و دارای مشکلات عدیده بود، گفت: مهمترین رویداد یک سال اخیر این مجموعه تغییر نگاه و اتخاذ رویکرد جدید بخش خصوصی حرفهایی بود که منجر به تحولات متعددی در اين زمينه شد و یک هدف اصلی یعنی کسب سود مدنظر قرار گرفته است.
زارعی افزود: علاوه بر این انجام تعمیرات اساسی، افزایش فعالیتهای دریایی در کنار امور بندری، رشد تخلیه و بارگیری بخش فله، تعامل با رقبا و مدیریت امور یخچالی برای کالاهای فاسدشدني، دورنسپاری امور به جای برونسپاری (که منجر به افزایش انگیزه 4300 نیروی انسانی و رشد سودآوری شد) از دیگر رویدادهای با اهمیت است.
وی با اعلام اینکه تايدواتر به مجموعهای کاملا هلدینگ تبدیل شده و با عدم فعالیتهای اجرایی از طریق تولید آمار و اطلاعات فقط بر زیرمجموعهها و قراردادها نظارت میکند، درباره برنامههای آینده هم گفت: یکی از گنجهای پنهان وجود شرکتی به نام رهیابرایانهگستر و دارنده انحصاری اولین سرشماره پیامکی ایران با عدد هزار اما نیمه فعال و دارای قراردادهای محدود واسطهایی است.
وی افزود: این شرکت مانند شرکت آسان پرداخت (آپ) و در حال انعقاد قرارداد با چند بانک بوده و احتمالا 20 درصد سود تایدواتر در سال مالی جاری را تامین کند. همچنین قرار است سال آینده سهام این شرکت در بورس عرضه اولیه شود.
افزایش سرمایه 100 درصدی در تیر
نائب رئیس هياتمدیره تايدواتر ادامه داد: یکی دیگر از برنامهها افزایش سرمایه 100 درصدی است که اخیرا به سازمان بورس اعلام شده و قرار است طی 20 روز آینده و هنگام برگزاری مجمع سالانه، اعمال و سرمایه شرکت به 200 میلیارد تومان برسد. این تامین مالی از محل آورده نقدی است، اما با توجه به برنامه تقسیم سود حداکثری در مجمع سالانه، نیازی به آورده نقدی حدود 10 هزار سهامدار فعلی نیست.
زارعی افزود: این در حالی است که با توجه به وجود اموال و تجهیزات قابل توجه شرکت، برنامه افزایش سرمایه 700 تا 800 درصدی از محل تجدید ارزیابیها نیز مدنظر است که بعد از ابلاغ مصوبه قانونی پیگیری خواهد شد.
چشمانداز شركت تايدواتر
وی فعال شدن در حملونقل بین شهری و ورود مشارکتی در بندرچابهار با توجه به وجود چند صد شناور را از دیگر برنامههای سالجاری شركت اعلام کرد و ادامه داد: تایدواتر به غیر از زیرمجموعه فرابورسی و شرکت دريايي و کشتيراني خط دريابندر؛ 8 شناور دیگر و یک شناور در حال ساخت دارد که طی سالهای گذشته حتی یک کار هم نداشتهاند. قرار است در کنار استمرار خدمات بندری از طریق زیرمجموعه خلیجفارس؛ خط کیش به حوزه دریایی هم وارد شود تا سهم این بخش از سود با توجه به درآمد ارزی و قراردادهای بلندمدت و درآمد مستمر به 30 درصد برسد.
وی با اشاره به شناسایی درآمد جدید و از سال گذشته “سالویج” (خارج کردن کشتیهای غرقشده) ادامه داد: در حالی از زمان جنگ حدود 100 کشتی در اطراف خور موسی غرق شدهاند که سال گذشته شركت تایدواتر اقدام به خارج کردن 7 کشتی کرد که درآمد جدیدی هم به دست آمد و بخشی از مطالبات سازمان بنادر هم پرداخت شد. برای سال جدید هم سه کشتی دیگر وجود دارد که دیروز قیمت خارجسازی سه فروند شناور دیگر را در مناقصه به سازمان بنادر دادهایم كه امید میرود تایدواتر در آن حضور داشته باشد.
به گفته وي با توجه به دانش اختصاصی شرکت در حوزه «سالویج» و مراجعه عراقیها برای 48 کشتی مغروق؛ احتمال تاسیس یک شرکت تخصصی هم وجود دارد.
زارعی درباره توقیف کشتی تایدواتر توسط کویت هم توضیح داد: اوایل سال قبل و پیش از خصوصی شدن شرکت، طبق قراردادی 6 ماهه بین شرکت کویتی و پیمانکار کرهای، شناور خاص و دارای جرثقیلی با بوم صدمتری و حمل بار 2.5 هزار تنی با ورود به آبهای بینالمللی و به رغم داشتن مجوز خروج، توسط کویت برگردانده میشود.
وی ادامه داد: اين در حالی است كه تاکنون مسئولاني کویتي حتی یک خط توضیح ندادهاند و حتي مانع از ارسال غذا، سوخت، حضور نماینده شرکت و وکیل و صدور ویزا شدهاند. طبق اخبار غیررسمی دلیل توقیف کشتی مواردی مبهم مانند تغییر شناور پرچم یا اسم و آلودگی دریایی مطرح شده که به فرض درست بودن آنها هم؛ هیچ نسبتی به شرکت تایدواتر ندارد و باید پیمانکار پاسخگو باشد.
زارعی افزود: در این میان از وزارت خارجه و سازمان بنار کمک خواسته شده و قرار است هفته آینده جلسهایی برای هماهنگی برگزار شود و احتمال دارد رویدادهای مثبتی رخ دهد. این درحالی است که از طریق مستندسازی، برنامهای برای دریافت غرامت از طریق نهادهای بینالمللی به دلیل تحمیل هزینهها توسط کویت به شرکت مدنظر است که در صورت عملی شدن و به دلیل تفاوت قیمت ارز میتواند در سودآوری شرکت موثر باشد.