سرمایه‌گذاری ۱۰میلیارد دلاری هلدینگ خلیج فارس در طرح‌های در دست اجرا

درحالی تحریم ها به اوج خود رسیده که صنعت پتروشیمی کشور و به ویژه مجموعه هلدینگ خلیج فارس با جدییت هرچه تمام تر به ارزآوری از محل فروش محصولات خود ادامه می دهد.

به گزارش اقتصاد ملت، روز جاری جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در دیدار با اصحاب رسانه به  ارائه آخرین گزارشات از وضعیت صنعت پتروشیمی در روزهای تحریم پرداخت. وی در این باره گفت: امروز با اقتدار می توانیم بگوییم که تحریم چرخ صادرات و ارز آوری صنعت پتروشیمی را متوقف نکرد و خوشبختانه آمریکا به هدف خود نرسیده است. ولی به جهت آنکه در نوک پیکان جنگ اقتصادی هستیم نمی توانیم راه های فروش و صادرات محصولاتمان را اعلام کنیم. فقط در این حد بگویم که این روزها به رغم تحریم های آمریکا، حال هلدینگ خلیج فارس و شرکت های زیرمجموعه آن خوب است.

بخش عمده تامین ارز کشور از محل فروش محصولات پتروشیمی است

وی در ادامه افزود: می توانیم با جرات بگوییم که بخش بزرگی از نیارهای ارزی کشور در حال حاضر از سوی صنعت پتروشیمی تامین می شود که شرکت های پتروشیمی این ارز را در سامانه نیما ثبت می کنند. اگر تحریم ها اثرگذار بود، الان می بایست سامانه نیما خالی از ارز پتروشیمی ها می بود.

سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری هلدینگ خلیج فارس در طرح های در دست اجرا

ربیعی یکی دیگر از نشانه های روزگار خوش هلدینگ خلیج فارس را کلنگ زنی طرح های جدید و بهره برداری از پروژه های به ثمر نشسته عنوان کرد و گفت: باوجود تحریم ها ما اجازه ندادیم که چرخ صنعت پتروشیمی متوقف شود و با کلنگ زنی طرح های جدید توسعه صنعت را رقم زدیم و اکنون هلدینگ خلیج فارس چندین طرح به ارزش 10میلیارد دلار را در دست ساخت دارد. وی افزود: درست است که خریداران خارجی محصولات ما به دلیل تحریم تحت فشار قرار گرفتند ولی در واقعیت تحریم های امریکا در تولید صنعت پتروشیمی به صورت عام و در هلدینگ خلیج فارس بصورت خاص تاثیر معنی‌داری نداشته است.

عزم هلدینگ خلیج فارس در جمع آوری گاز فلر

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس تاکید کرد: اگر تحریم تاثیر گذاشته بود، ما الان نمی توانستیم از برنامه های بلندمدت خود صحبت کنیم. یکی از این پروژه های بزرگ و ملی، جمع آوری گاز فلر در ایران برای اولین بار توسط هلدینگ خلیج فارس است. وقتی گاز با ارزش فلر را می سوزانیم مانند این است که برای گرم کردن خود از سوزاندن اسکناس ۱۰۰ دلاری استفاده کنیم. گازهای فلر سالیان دراز است که نفس خوزستانی ها را تنگ کرده اما امروز با همت و سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس، گاز مشعل در جنوب کشور به پالایشگاه گازی بیدبلند انتقال می یابد که در آنجا به محصولات با ارزش تری تبدیل می شود. مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان این که اگر تحریم ها اثر گذار بود باید شرکت ها یکی پس از دیگری متوقف می شد گفت: در حال حاضر شاهد رشد و توسعه صنعت پتروشیمی هستیم واطمینان می دهم که در شرکت های هلدینگ خلیج فارس جز نشاط و تولید وجود ندارد و تحریم ها به سنگ خورده است.

رکورد مشارکت در بورس در دستان شرکت های تابعه مجموعه خلیج فارس

وی در خصوص وضعیت مطلوب زیرمجموعه های هلدینگ خلیج فارس نیز گفت: از سال گذشته تا کنون سهام دو پتروشیمی بزرگ پارس و نوری را به بورس عرضه کردیم  که با استقبال منحصر به فرد سهامداران مواجه شد. این استقبال یعنی اینکه وضعیت این شرکت ها مطلوب بوده و سرمایه گذاران به آینده این شرکت ها امیدوار هستند. گفتنی است در عرضه اولیه سهام پتروشیمی نوری که تیرماه سال جاری در بورس انجام شد، قریب به ۵۸۴ هزار نفر مشارکت کردند که در نوبه خود رکورد بی نظیری بود.

بهره گیری از ابزارهای جدید تامین مالی

ربیعی در ادامه افزود:  در سال گذشته برای بهره گیری بهتر از بازار سرمایه، اقدام به انتشار اوراق مبتنی بر سهام نمودیم. شایان ذکر است که اوراق مبتنی بر سهام آن دسته از ابزارهای تامین مالی هستند که به شرکت ها اجازه می دهند با اجاره گذاشتن سهام شرکت های زیرمجموعه خود، اوراق جدیدی منتشر کنند. در همین راستا هلدینگ خلیج فارس سال گذشته هزار میلیارد تومان اوراق مبتنی بر سهام برای تامین مالی پروژه های در دست اقدام خود نمود که به دلیل سود مطلوب نسبت به سیستم بانکی، مورد استقبال خریداران قرار گرفت.  در حال حاضر سود این اوراق هر سه ماه یکبار توسط هلدینگ خلیج فارس به خریداران پرداخت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *