به گزارش اختصاصی “اقتصاد ملت”؛ مسائلی همچون افزایش سطح رضایتمندی مردم، حرکت در مسیر عدالت، گسترش فضای امنیت و آرامش در کشور، رفع تبعیض و نگاه علمی به صنعت بیمه کشور با هدف رفع ناترازیهای موجود از جمله مواردی بود که دکتر پزشکیان در سخنرانی خود در این همایش بر آنها تاکید و از بیعدالتی در بحث بیمههای درمانی و برخوردار نبودن تمامی مردم از خدمات بیمهای به صورت یکسان انتقاد کرد و خطاب به بیمهگران اعلام کرد که در برنامهریزیها و عملکرد دولت؛ صنعت بیمه شاهد رفتاری منصفانه خواهد بود.
ناگفته پیداست که اهمیت جلب اعتماد و رضایتمندی مردم در حوزه بیمه و درمان از جمله موارد مهمی است که همواره باید مدنظر مسئولان و تصمیمگیران قرار گیرد؛ به همین دلیل ضرورت دارد که شرکتهای بیمه با ارائه نرخ و شرایط فنی به دوام صنعت بیمه و توانگری مالی خود کمک کنند. چراکه اگر به هر دلیلی اعتماد مردم به صنعت بیمه سلب شود؛ بقای شرکتهای بیمه نیز تحتالشعاع قرار می گیرد؛ بنابراین اعتماد مردم لازمه بقای شرکتهای بیمه است و این اعتماد از طریق ارائه خدمات مناسب، پایبندی و ایفای به موقع تعهدات ایجاد میشود.
گفته میشود صنعت بیمه مردمیترین صنعت کشور است و تاکنون در شرایط بحرانی کمک و یاریرسان دولت و مردم بوده است. در همین راستا تنها راه افزایش ضریب نفوذ بیمه؛ رشد بیمههای زندگی است تا با طراحی محصولات متناسب با رشد تورم و با رویکرد مستمری و بازنشستگی تکمیلی؛ این روند سرعت بیشتری داشته باشد. این در حالی است که چرخه تعالی صنعت بیمه مرکب از مشتریان و سرمایه انسانی است؛ لذا اگر هر سازمانی دغدغه رضایت مشتری و سرمایه انسانی را داشته باشد، رو به جلو خواهد بود؛ در غیر اینصورت درجا خواهد زد.
سیویکمین همایش ملی و دوازدهمین همایش بینالمللی بیمه و توسعه با محوریت «رضایتمندی و اعتماد مردم به صنعت بیمه» برگزار شد و دستاندرکاران صنعت بیمه بر این عقیدهاند که برای توسعه خدمات بیمهای دو رویکرد مهم شامل طراحی محصولات و خدمات جدید و ارائه مطلوب محصولات موجود را در دستور کار خود قرار دادهاند که انعکاس موفقیت هر یک از این رویکردها؛ رضایتمندی مشتریان را به همراه خواهد داشت.
یکی از مهمترین وظایف و نقشهای صنعت بیمه در نظام اقتصادی کشور؛ تامین امنیت و اطمینان برای آحاد مردم و فعالان اقتصادی، ارتقاء تابآوری جامعه از طریق مدیریت ریسک و کمک به تامین مالی فعالیتهای اقتصادی کشور است و لازمه انجام مطلوب این ماموریت خطیر؛ وجود اعتماد به صنعت بیمه است. این در حالی است که طی سالهای اخیر صنعت بیمه نتوانسته به خوبی به جایگاه واقعی خود برسد و در موارد متعددی عملکرد ضعیف صنعت بیمه و مدیران فعال در این حوزه مورد نقد صاحبنظران و کارشناسان و فعالان این صنعت قرار گرفته است و البته که رضایت مردم و مشتریان را نیز چندان جلب نکرده است.
بنابراین انتظار می رود با تمرکز بر موضوع رضایتمندی و اعتماد عمومی با استفاده از نظرات صاحبنظران و کارشناسان صنعت بیمه و دانشگاه چالش ها و نقاط ضعف این صنعت بیش از گذشته مورد بحث و بررسی دقیق تر متولیان قرار گیرد تا علاوه بر ارائه بهترین راهکارها برای انجام وظایف و دستیابی به اهداف صنعت بیمه؛ رضایتمندی مشتریان و مردم را نیز به همراه داشته باشد.
این در حالی است که افزایش رضایتمندی و اعتماد مردم به صنعت بیمه نیازمند همکاری و همفکری تمامی ذینفعان صنعت بیمه و همچنین مسئولان سه قوه است تا بتوان به واسطه همفکری، نوآوری و استفاده از تجربیات جهانی آیندهای روشن و مطمئن برای صنعت بیمه رقم زد و در نهایت شاهد رشد و توسعه صنعت بیمه در راستای ارائه خدمات مطلوبتر و آسانتر به مردم بود.