به گزارش خبرنگار ما؛ سعید جعفری معاون نوسازی و اجرای طرحهای صنعتی ایدرو در نشست خبری که در حاشیه این بازدید در شهرک صنعتی استان کرمانشاه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار «اقتصاد ملت» مبنی بر اینکه در روند اجرا و ادامه کار پروژههای جدید با چه چالشها و مشکلاتی روبهرو هستید، گفت: هر صنعت تولیدی که در کشور راهاندازی و فعال میشود؛ قطعا با چالشهای متعددی مواجه است که البته بسته به نوع صنعت و موقعیت قرار گرفتن آن متفاوت است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترين چالشهای پیشروی اجرای طرحهای توسعهای و پروژههای جدید «جذب سرمایهگذار» است، به دیگر چالشهای پیشروی اجرای پروژهها اشاره کرد و گفت: چالشهایی همچون صدور مجوزها، تأمین خوراک و ماده اولیه و فراهم کردن زیرساختهای لازم از جمله مواردی است که البته در هر پروژه شرایط خاص خود را دارد.
جعفری با بیان اینکه جذب سرمایهگذار برای توسعه پروژههای جدید از جمله چالشهای پیشروی مجموعههای تولیدی و از جمله شرکت گسترش سبز زاگرس به شمار میرود، تاکید کرد: این طرح یک پروژه ملی و موردنیاز کشور محسوب میشود و علاوه بر تأمین سوخت سبز؛ از بازدهی اقتصادی بسیار بالایی نیز برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه این طرح از سودآوری بالغ بر ۳۰درصد برخوردار است، خاطرنشان کرد: با توجه به سودآوری بسیار بالای این طرح سرمایهگذاران میتوانند در طول مدت سه سال شاهد بازگشت سرمایه خود باشند.
جعفری با تاکید بر اینکه از ورود سرمایهگذاران خارجی به این طرح استقبال میکنیم، گفت: همانگونه که میدانید؛ وظیفه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شرکتداری و اجرا نیست؛ بلکه وظیفه اصلی این مجموعه تسهیلگری و فراهم کردن زیرساختهای لازم برای اجرای طرحها و توسعه صنایع است.
جعفری با تاکید بر اینکه در صورت حضور سرمایهگذار خارجی آمادگی کامل داریم که در کمترین سطح ممکن در پروژه مشارکت داشته باشیم، افزود: در همین خصوص سعی ما بر این است که بیشتر در راستای تسهیلگری برای اخذ مجوز فرآیندهای لازم جهت اجرای پروژه، تخصیص ارز، واردات ماشینآلات و سایر موارد اجرایی نقشآفرینی کنیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه این پروژه نیازمند سرمایهگذاریهای سنگینی است، تاسیس و راهاندازی هر واحد تولیدی مشابه این پروژه را با سرمایهگذاری حدود ۶۰ تا ۷۰میلیون دلار اعلام کرد و گفت:
در حال حاضر هیچ مانعی برای حضور سرمایهگذاران خارجی در این صنعت وجود ندارد و ما آمادگی داریم تا از طریق تسهیلگری روند ورود و سرمایهگذاری آنها را تسریع کنیم.
وی در ادامه گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از سال ۱۳۴۶ تاکنون نقش کلیدی و مهمی در توسعه صنایع سنگین کشور بر عهده داشته و تقریباً در تمام صنایع بزرگ کشور نقشی چشمگیر و تاثیرگذار داشته است.
معاون نوسازی و اجرای طرحهای صنعتی ایدرو با تاکید بر اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان یکی از اصلیترین نهادهای اجرایی کشور در حوزه صنعت و توسعه مسئولیت اجرای پروژه پیشگام در توسعه انرژیهای پاک را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: این مجموعه با تاسیس شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر گامهای خوبی برداشته است.
به گفته وی در تمامی این سالها هر پروژهای با چالشهای مختلفی روبهرو بوده، اما در مورد این طرح خوشبختانه چالش جدی خاصی وجود ندارد و پروژه در مراحل پایانی خود قرار دارد.
جعفری در خصوص این پروژه با تاکید بر اینکه پروژه سوخت سبز زاگرس علیرغم کمک به کاهش آلایندگی محیط زیست با ایجاد فرصتهای شغلی جدید همچنین به توسعه اقتصادی مناطق غربی و جنوب غربی کشور نیز کمک بسزایی خواهد داشت، گفت: این پروژه در سفر مقاممعظمرهبری به استان کرمانشاه در بخش توسعه زیرساختهای سوخت سبز در کشور با متولیگری وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان بزرگترین و قدیمیترین نهاد در این عرصه در حال انجام است.
به گفته وی با برنامهریزیهای انجام شده پیشرفت فیزیکی پروژه سوخت سبز زاگرس در استان کرمانشاه وضعیت قابلتوجهی داشته و کارهای فرآیند نصب و راهاندازی ماشینآلات و بهرهبرداری آزمایشی این پروژه شهریور ماه امسال نهایی شد.
معاون نوسازی و اجرای طرحهای ایدرو با اعلام اینکه این پروژه در حال حاضر در مرحله بهرهبرداری و افزایش ظرفیت است، ابراز امیدواری کرد که این پروژه تا یک ماه آینده به مرحله بهرهبرداری و به ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید برسد.
وی با بیان اینکه هماکنون در مرحله تحویل ماشینآلات هستیم و به زودی کارخانه جهت بهرهبرداری در اختیار بنگاهها قرار خواهد گرفت، در ادامه توضیح داد: این پروژه از سالهای قبل با رویکرد بهرهگیری از طرحهای زیربنایی و بومی آغاز و با منابع عمومی همسو با رویکرد اقتصادی کشور در جهت سوق دادن تولید به سمت بخش خصوصی و تسهیل در فرآیندهای اجرایی بند (ج) اصل ۴۴ قانون اساسی دنبال شد و در میانه راه ساخت و راهاندازی پروژه تصمیم گرفته شد که سرمایههای موردنیاز از بخش خصوصی استفاده شود. در همین راستا از آبان ماه سال گذشته ایدرو اقدام به جذب سرمایه بخش خصوصی کرد که در فراخوان از بخش خصوصی رقم ۲ هزار میلیارد تومان (همت) و برای فراخوان امسال هم سرمایه موردنیاز جذب شد.
معاون نوسازی و اجرای طرحهای ایدرو همچنین به طرح تولید بیواتانول سوختی در استان کهگیلویه و بویراحمد (باشت) نیز اشاره و تاکید کرد: این طرح تاکنون از ۳۴درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارد است و در سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری خواهد رسید. این در حالی است که بخشی از منابع موردنیاز این طرح از بازار سرمایه جذب شده است و با نصب تجهیزات توسط ایدرو پیشبینی میشود که تا پایان سال ۱۴۰۴ این طرح به بالای ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی برسد و در سال ۱۴۰۵ نیز مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
جعفری به مواد اولیه موردنیاز این طرح اشاره کرد و گفت: انواع غلات (ذرت، گندم، جو و سورگوم) از جمله مواد اولیه موردنیاز این پروژه است. بازار غلات کشور سالانه ۲۶ میلیون تن و نیاز سالانه یک واحد ۲۰۰ هزار لیتری (روزانه)، ۱۸۰ هزار تن است؛ این در حالی است که برای این طرح میتوان حتی از ضایعات انواع غله برای خوراک موردنیاز پروژه نیز استفاده کرد. البته در شرایط فعلی خوراک طرح ذرت است و تقریبا روزانه ۲۰۰ هزار تن خوراک ذرت بهره گرفته میشود. برای هر یک از این طرحها انتظار تولید سالانه ۶۶ میلیون لیتر الکل و ۶۶ هزار تن خوراک دام غنی شده (کنجاله تخمیری پر پروتئین خوراک دام / DDGS) میرود که معادل روزانه ۲۰۰ هزار لیتر الکل و ۲۰۰ تن خوراک دام غنی شده است.
وی با تاکید بر اینکه ایدرو با راهاندازی این طرحها به سمت تامین سوخت سبز در حرکت است، گفت: بایواتانول سوختی به عنوان عامل افزایشدهنده عدد اکتان بنزین ریشه گیاهی دارد و باعث بهبود کیفیت سوخت و کاهش آلایندهها در خروجی اگزوز خودروها میشود.
معاون ایدرو با اشاره اینکه ما با شروع این نوع سرمایهگذاری در میانه راه هستیم و سرمایهگذاران میتوانند به ما در اجرای طرحهای بعدی مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: میتوانیم در هر استان، یک کارخانه داشته باشیم و خوراک این طرحها به گونهای است که نیاز به محل مصرف ندارد و در همان استان قابل تامین است.