در تولید گندم رتبه سیزدهم جهان را داریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در آستانه پنجاه سالگی تاسیس سازمان تات از اقدامات انجام شده این مجموعه سخن گفت و در ادامه از خودکفایی در تولید گندم نان و در نهایت صادرات این محصول خبر داد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ سیدمجتبی خیام‌نکویی با اشاره به اینکه در سال اول دولت سیزدهم بالغ بر سه میلیون تن تولید گندم افزایش یافته است، در ادامه تاکید کرد: در همین راستا در سال دوم دولت سیزدهم نیز 6 میلیون تن افزایش تولید گندم داشتیم که پیش‌بینی می‌شود در سالجاری نیز حداقل 6 میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم که در آن صورت نیاز سالانه گندم به طور کامل تأمین خواهد شد و به خودکفایی کامل در تولید این محصول خواهیم رسید.

وی همچنین با بیان اینکه قوی‌ترین بانک ژن گندم در دنیا در ایران وجود دارد، گفت: با دارا بودن قوی‌ترین بانک ژن گندم دنیا در شرایط اضطراری می‌توان از نمونه‌های جدید گندم استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر خودکفایی کامل نیاز کشور به گندم می‌توانیم صادرکننده این محصول نیز باشیم، گفت: برای سالجاری پیش‌بینی می‌شود که حداقل ۱۳میلیون تن گندم در کشور تولید شود؛ در آن صورت نیاز سالانه گندم موردنیاز نان در کشور به طور کامل تامین خواهد شد. این در حالی است که ایران با توجه به ذخایر ژنتیکی و بذور اصلاح شده حتی ظرفیت صادرات و تامین نیاز کشورهای منطقه را دارد که از مسیر تحقیقات می‌توان به این مهم رسید.

خیام‌نکویی با اشاره به اینکه گندم موردنیاز نان در کشور 13.5 میلیون تن است، گفت: البته بخشی از آن را برای ذخیره استراتژیک نیاز داریم که انشاالله با برنامه‌ریزی‌های در حال انجام در این بخش هم از واردات بی‌نیاز خواهیم شد.

وی در خصوص سرانه مصرف گندم در کشور خاطرنشان کرد: طبق گزارشات موجود هر ایرانی به طور میانگین ۱۵۰ کیلوگرم گندم در سال مصرف می‌کند که ۴۰ درصد کالری آنها از این طریق تامین می‌شود؛ بنابراین گندم جایگاه ویژه‌ای در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین کیفیت گندم تولیدی ایران را سالمترین محصول در دنیا اعلام کرد که انواع مواد مغذی را داراست و در ادامه گفت: در همین راستا لازم است زنجیره تولید گندم با تولید نان کامل در کشور اجرایی شود؛ ضمن‌آنکه سبوس و جوانه نیز نباید از آرد جدا شود. به همین دلیل برای افزایش کیفیت نان ماموریت ویژ‌ه‌ای به بخش تحقیقات داده‌ایم و طرح‌های پایلوت هم اجرا شده که در نتیجه آن افزایش قابل‌توجه کیفیت نان را رقم زده است. این در حالی است که برنامه ما این است که 13درصد نان دارای سبوس باشد، اما متاسفانه الان این درصد بسیار کم و ناچیز است.

وی با بیان اینکه ایران غنی‌ترین بانک ژن ذخایر ژنتیکی گندم را با بیش از ۱۸ هزار نمونه در جهان در اختیار دارد، تاکید کرد: بالاترین میزان تولید گندم متعلق به کشور مصر است و کشورمان ایران در تولید گندم رتبه سیزدهم دنیا را از آن خود کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به ضایعات نان اشاره کرد و گفت: ۳۰ درصد ضایعات نان در بخش مصرف نان صورت می‌گیرد. البته بخشی از ضایعات هم در فرآیند برداشت گندم تا فرآوری صورت می‌گیرد. به همین دلیل افزایش کیفیت نان در دستور کار قرار گرفته است و قصد داریم ۱۳ درصد به سبوس نان اضافه شود که در این خصوص با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از مشکلات برطرف خواهد شد. از سوی دیگر در بخش برداشت گندم نیز باید ضایعات ناشی از ماشین‌آلات کشاورزی را نیز به حداقل برسانیم که این کار را شروع کردیم.

به گفته وی برای تحقق این مهم نیازمند فرهنگ‌سازی برای مصرف‌کنندگان و اصلاح کمباین‌های برداشت گندم در کشور هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *