همکاری فولاد مبارکه با 700 شرکت دانش‌بنیان

مهندس مصطفی عطایی‌پور معاون خرید فولاد مبارکه در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران  به عنوان چهره تاثیرگذار بومی‌سازی آهن‌وفولاد در سال 1402 معرفی و از وی تقدیر شد. وی در خصوص این انتخاب به خبرنگار ما گفت: در خصوص انتخاب بنده به عنوان چهره ‌ماندگار بومی‌سازی لازم است بگویم که به نمایندگی از کل گروه فولاد مبارکه موفق به دریافت این لوح شدم و این کار گروهی بوده است و به صورت انفرادی نمی‌توانستم موفق به کسب چنین مقامی شوم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ مهندس مصطفی عطایی‌پور به شروع همکاری خود با شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: از سال ۷۲ به عنوان سرپرست ماشین‌کاری تعمیرگاه مرکزی کار خود را در شرکت فولاد مبارکه شروع کردم. در تعمیرگاه مرکزی اوایل به علت اینکه کارخانه تازه تاسیس بود؛ بعضی از قطعات خیلی کم به مشکل بر می‌خورد. این اتفاق یک حس شیرین در بین اعضاء تعمیرگاه بود که همان قطعه‌ای که به کارخانه می‌آمد؛ بتوانیم در همان کارگاه خودمان بسازیم و ساخت داخل آن را انجام بدهیم که انجام این کار لذت‌بخش بود.

وی در خصوص راه‌اندازی واحد مدیریت ساخت‌داخل عنوان کرد: با شروع دهه 80 فولاد مبارکه به علت اینکه وسعت قطعاتی که می‌خواست به ساخت داخل تبدیل کند بسیار زیاد بود؛ واحد مدیریت ساخت داخل را ایجاد کرد که بر 3 محور کنترل کیفیت ساخت قطعات یدکی، مهندسی‌معکوس و برنامه‌ریزی ساخت بود. این واحد برنامه‌ریزی ساخت قطعاتی که از خارج به کشور می‌آمد را کنترل می‌کرد و آنهایی که قابل ساخت بود را در انبارها باز می‌کردند و مهندس‌معکوس می‌شد و برای نقشه‌برداری می‌رفت.

معاون خرید فولاد مبارکه در ادامه افزود: یکی از نکات مهم کیفیت ساخت قطعات یدکی آن بود که به علت بازرسی در حین ساخت به داخل کارگاه‌ها می‌‎رفت و از همان اول که متریال خام بود؛ بازرسی آن انجام می‌شد تا قطعه تمام شود. این موضوع باعث شد که سازنده‌ها از آن حالت سنتی خارج شوند و به فکر دفاتر فنی بیفتند که جوابگوی نیازهای مهندسی‌ آنها باشیم.

مهندس عطایی‌پور در رابطه با شروع کار دفاتر فنی اظهار کرد: در آن برهه این دفاتر فنی مهندس‌های زیادی را استخدام کردند و می‌توان گفت که یک رشد بزرگی در سازنده‌ها ایجاد شد. این رشد به خاطر بحث کارشناسی و مهندسی بود. بعد از دهه 80 تا دهه ۹۰ قطعات ساخت داخل را انجام دادیم و می‌توان گفت که ۹۰ درصد قطعات مکانیکی قابل ساخت بود؛ در شرکت فولاد مبارکه ساخته‌ می‌شود و خرید خارجی نمی‎‌شود. به اصطلاح می‌توان گفت که اگر بومی‌سازی را به عنوان یک جاده و بزرگراه در نظر بگیریم؛ گیت‌هایی دارد که آخرین گیت آن مربوط به قطعات است و از تکنولوژی و فناوری‌های بالا و خاصی برخوردار است.

وی همچنین گفت: در همین راستا شرکت فولاد مبارکه بستر خیلی خوبی با شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت ام‌اس‌دی که شرکت فناوری‌ونوآوری است؛ فراهم کرد که می‌تواند سرمایه‌گذاری کند و با شیوه‌های مختلف به این شرکت‌ها ملحق شود. امروزه در داخل فولاد مبارکه ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان کد فعالیت دارند و حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان به این شرکت‌ها سفارش داریم و این یک بستر بزرگی است که انشالله بتوانیم در آینده نزدیک علاوه بر اینکه قطعات ساخت داخل را انجام می‌دهیم؛ به یک تکنولوژی و فناوری در تولید تجهیزات و قطعات خاص نیز برسیم.

مهندس عطایی‌پور در خصوص میزان سرمایه‌گذاری‌های شرکت فولاد مبارکه و تدابیری که برای جلوگیری از خروج ارز انجام داده است، بیان کرد: این اتفاق به علت اینکه رفته رفته انجام شود؛ چه از نظر صرفه‌جویی و از اینکه خیلی از ارزبری جلوگیری کردیم. یعنی این اتفاق دو جانبه است و می‌توان گفت که طی این چند ساله اخیر حدود ۹ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است. همین ترانس که ما توافقنامه‌ آن را امضاء کردیم؛ اگر بخواهیم مثال بزنیم از ارزبری ۷ میلیون یورویی جلوگیری کرده و ۲ میلیون یورو نیز صرفه‌جویی ایجاد کرده است و بقیه قطعات نیز به خصوص بر قطعات سنگین برنامه وجود دارد.

وی در خصوص اینکه قطعات تولیدی صرفا برای رفع نیاز شرکت فولاد مبارکه ساخته می‌شود یا اینکه  قابلیت استفاده در دیگر صنایع یا شرکت‌ها را دارد نیز گفت: بستری که در حال حاضر به وجود آمده این است که شرکت فولاد مبارکه یک دانشی را پخش می‌کند که شامل تمام کارخانه‌ها می‌شود. به این دلیل که به هر حال تمام کارخانه‌ها گیربکس نیاز دارند، اکثر کارخانه‌ها از تجهیزات مشابه استفاده می‌کنند و یک قدرتی برای تمام کارخانه‌ها ایجاد می‌شود. در اینجا لازم است تشکر کنم از مدیریت‌های قبلی که به صورت کلان فکر کردند و مدیریت فعلی که واقعاً پشتیبان و یک بستر جدیدی را تحت‌عنوان دانش‌بنیان ایجاد شده و یک بستر قبلی نیز تحت‌عنوان ساخت قطعات و موضوعات تلفیق شرکت‌ها با یکدیگر که اتفاق بسیار بزرگی است و هدف‌گیری اصلی آن بر روی ساخت قطعات است.

مهندس عطایی‌پور در ادامه تاکید کرد: کتاب ساخت داخل شرکت فولاد مبارکه کم کم در حال بسته شدن است و خدا را شکر در این مسیر بسیار خوب پیش رفته‌ایم و امروزه به دنبال قطعاتی هستیم که تکنولوژی‌ و فناوری خاصی دارند. در همین راستا شرکت‌های دانش‌بنیان را برای این موضوع در فولاد مبارکه وارد کرده‌ایم. امید است با وجود جوان‌های امروزی و دانش به روزی که دارند؛ این امور به خوبی انجام شود. ضمن‌آنکه از خروج این جوانان و نخبگان نیز جلوگیری می‌شود. وقتی که ببینند کارهای دانشی انجام می‌شود و این موضوع برای جوانان لذت‌بخش است و به نظر می‌رسد که پمپ امیدی برای آنان است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر از 700 شرکت دانش‌بنیان در شرکت فولاد مبارکه حمایت می‌کنیم، گفت: در همین خصوص در فراخوان‌هایمان در همایش‌ها و جشنواره‌هایی که وجود دارد؛ همچنین در بازدیدها و فراخوان‌ها افراد نخبه شناسایی می‌شوند و تاکنون در حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان به آنها سفارش داده‌ایم.

مهندس عطایی‌پور در پایان در خصوص کلیت برگزاری نمایشگاه عنوان کرد: نمایشگاه‌ها می‌توانند در شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در حوزه بومی‌سازی و ساخت داخل مفید و تاثیرگذار باشند و یک هم‌افزایی ایجاد ‌شود. در واقع زمانی که شما می‌توانید رو در رو با شرکت‌ها صحبت کنید؛ این موضوع یک فرصتی است که بتوانیم به یک نقاط مثبت دست پیدا کنیم.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *