دستاوردهای درخشان کروز در بومی‌سازی و داخلی‌سازی قطعات خورو

بومی‌سازی یا داخلی‌سازی قطعات خودرو و نوآوری در ساخت آنها یکی از بزرگترین دستاوردهای شرکت کروز است که می‌توان آن را در همه محصولات مشاهده کرد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ ارزش‌های سازمانی کروز از جمله دانش تخصصی و همچنین کیفیت بالای قطعات طی 30 سال سبب شده است تا امروز شرکت کروز به یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین تامین‌کنندگان قطعات خودرو در ایران تبدیل شود. هم‌اکنون مجموعه کروز در بین 50 شرکت برتر ایران قرار دارد و هدفش ایجاد کیفیت و امنیت در زندگی و تبدیل شدن به با ارزش‌ترین و قابل احترام‌ترین برند ایرانی چشم‌اندازش است؛  این در حالی است که شرکت کروز در جذب و استخدام نیروی کار نیز نقش بسزا و قابل‌توجهی داشته و دارد.

این مجموعه در اشتغالزایی و جذب نیروی‌کار به ویژه برای بانوان نقش مهم و اساسی ایفا کرده است؛  به گونه‌ای که 70 درصد از شاغلان این مجموعه را بانوان تشکیل می‌دهند و سه هزار نفر از آنها نیز سرپرست خانوار محسوب می‌شوند. در واقع این شرکت همانند بسیاری دیگر از شرکت‌های بزرگ سهم بسزایی در اشتغالزایی بانوان بدسرپرست و یا بی‌سرپرست داشته و آنها را تحت‌پوشش خدمات رفاهی خود قرار داده است.

این در حالی است که با وجود مشکلاتی همچون نوسانات نرخ ارز؛ این شرکت زمینه اشتغال پایدار را فراهم کرده و با به کارگیری شیوه رو به رشد تولیدات خود روندی صعودی برای جذب نیرو در پیش گرفته است. در حال حاضر بیش از 14 هزار نفر در شرکت کروز مشغول به کار هستند که 70 درصد آنها را بانوان و 30 درصد شاغلان را مردان تشکیل می‌دهند.

در همین خصوص تعدادی از خبرنگاران با حضور در مجموعه کروز از نزدیک با خطوط تولید قطعات این شرکت آشنا شده و در جریان چگونگی روند تولید قطعات موردنیاز خودروسازان کشور قرار گرفتند.

علیرضا لشکری مدیر تولید شرکت کروز در حاشیه این بازدید با توضیح اینکه شرکت کروز برای شرکت‌های سایپا، ایران‌خودرو و گروه بهمن دسته‌سیم‌های موردنیاز را تولید می‌کند، گفت: این محصول در خودرو‌های کوئیک، ساینا، سهند، اطلس، شاهین و آریا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با توضیح اینکه در قسمت ابتدایی سالن سیم‌ها برای تولید دسته‌سیم آماده می‌شود، گفت: سیم‌ها در کارخانه تولید می‌شوند و بر اساس نیاز هر گروه خودرویی مانند ایران‌خودرو، گروه بهمن و سایپا داخل سالن‌های دسته‌سیم توزیع می‌شود. سپس مطابق پروسه‌های تولید در هر سالن سیم‌های آماده برای تولید دسته‌سیم تبدیل می‌شود.

لشکری کارخانه دسته‌سیم‌سازی را شامل ۶ سالن تولید دسته‌سیم معرفی کرد و گفت: دسته‌سیم خانواده ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا در سالن ۵ تولید می‌شود. هر ۶ سالن دارای انبارهای هستند. همکاران در قسمت تغذیه خط قرار می‌گیرند و بر اساس برنامه تولید، تغییر برنامه مشتری و انعطاف‌پذیری می‌توانیم ظرف ۱۰ دقیقه خطوط تولید را تغییر دهیم. به طور مثال در زمان کمی می‌توان دسته‌سیم ۲۰۶ را به دسته‌سیم رانا تبدیل کرد.

وی همچنین گفت: ۲۰۷، سقف شیشه‌ای، سدان یا هاچبک همه این آپشن‌ها در دسترسی متفاوت است و روزانه از این سالن  ۵۰۰ ست ۲۰۶ و ۲۰۷ و رانا خارج می‌شود.

خبرنگاران در ادامه از مرکز تحقیقات و نوآوری الکترونیک شرکت کروز بازدید کردند. مرکز تحقیقات و نوآوری الکترونیک که توسط شرکت کروز راه‌اندازی شده است؛ بزرگترین مرکز طراحی و نوآوری صنعت قطعه‌سازی کشور محسوب می‌شود که با سرمایه‌گذاری بیش از 3 میلیون دلار به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های اندازه‌گیری و سیستم‌های طراحی مجهز شده است و بیش از 250 نفر از نخبگان دانشگاهی کشور در این مرکز مشغول تحقیق‌وپژوهش هستند.

این در حالی است که مرکز تحقیقات و نوآوری الکترونیک شرکت کروز بالغ بر 50 پروژه با دانشگاه‌‌های بزرگ کشور از جمله تهران، شریف و امیرکبیر در حال اجرا دارد.

و نکته پایانی اینکه تعداد قطعات داخلی‌سازی شده و پروژه‌های ساخت از زمان تاسیس واحد خودکفایی 4476 قطعه و تعداد تامین‌کنندگان داخلی طرف قرارداد با واحد خودکفایی 305 شرکت است که برای بیش از 21 هزار نفر به واسطه برون‌سپاری در زنجیره تامین خودکفایی به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *