نفس های تولید پوشاک به شماره افتاد

گلایه تولیدکنندگان صنعت پوشاک به واردات بی‌رویه و قاچاق پوشاک به کشور

معصومه صالحی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری « اقتصاد ملت » ؛ اشتغالزاترین صنعت کشور با کمترین هزینه در حال حاضر از هجوم بی‌رویه کالاهای قاچاق بیشترین آسیب را می‌بیند. صنعت پوشاک است و واردات قاچاق پوشاک بی‌کیفیتی که به بدنه تولید از سویی و به تولیدکننده و نیروی‌انسانی فعال در آن از سوی دیگر آسیب‌های زیادی وارد می‌کند و این روزها نفس‌های تولید پوشاک را نیز به شماره انداخته است.

در همین راستا تشکل‌ها و فعالان دست‌اندرکار این صنعت دورهم جمع شده و در یک نشست خبری از چالش‌ها و مشکلات این صنف سخن گفتند.

به گزارش خبرنگار ما ؛ به همین بهانه 4 تشکل مرتبط با این صنعت خطاب به روسای سه قوه بیانیه‌ای را تهیه کردند و خواستار رسیدگی فوری به این معضل شدند. سومبات هاکوپیان رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران و مدیرعامل برند هاکوپیان در این نشست خبری خطاب به خبرنگاران گفت: رسانه‌ها آینه جامعه هستند و در اینجا از شما خبرنگاران می‌خواهیم که مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت پوشاک را به صورت شفاف و واضح به اطلاع همگان برسانید.

وی با بیان اینکه وقتی در یک کشور قاچاق اتفاق می‌افتد مافیای قاچاق در همه ارکان دولت و بخش خصوصی نفوذ می‌کند، گفت: این افراد با صرف هزینه‌های زیاد در همه جا نفوذ کرده و قصد دارند تا با افزایش قاچاق ناامیدی‌های زیادی را در سطح جامعه به وجود آورند، اما ما تولیدکنندگان پوشاک تا این لحظه اجازه ندادیم که این اتفاق رخ دهد. مدیر برند هاکوپیان با انتقاد از ورود پوشاک قاچاق به کشور اظهار داشت: اطلاعات و آمار دقیقی از واردات پوشاک به کشور وجود ندارد، اما مطابق اعلام‌‌های رسمی حدود سه میلیارد دلار پوشاک به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران با اشاره به اینکه زنجیره ارزش قابل‌توجهی در صنعت پوشاک وجود دارد، تاکید کرد: در همین راستا سرمایه بزرگی در این صنعت تشکیل شده است و در کشورهای توسعه‌یافته نیز این صنعت از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است، اما برخی افراد در این صنعت به دنبال گرفتن امتیاز هستند؛ چراکه اگر کوچکترین لطمه‌ای به صنعت پوشاک وارد شود؛ این بخش آسیب‌های زیادی می‌بیند. وی همچنین خاطرنشان کرد: مساله محیط زیست موضوع مهمی است.

در بسیاری مواقع کالاهای غیراستاندارد و بی‌کیفیت را از عرصه خارج می‌کنند؛ به گونه‌ای که در اروپا و کشورهای جهان سوم هم اجازه ندارند از کالاهای از رده خارج شده و فاسد استفاده شود، اما متاسفانه هم‌اکنون شاهد عرضه کالاهای از رده خارج و بی‌کیفیت کشورهای اروپایی در داخل کشور هستیم که اصلا قابل مصرف و استفاده هم نیستند.

هاکوپیان با تاکید بر اینکه کنترل عرضه کالا و کنترل ایجاد جذابیت اقتصادی برای مهار قاچاق کالا امری لازم و ضروری است، گفت: قاچاق پوشاک به صورت یک بیماری مزمن و مخرب است؛ بنابراین باید جلوی آن گرفته شود.

این فعال صنعت پوشاک با بیان اینکه پوشاک از مبادی غیررسمی و به صورت ارزان قیمت و به شیوه کیلویی وارد کشور می‌شود، گفت: این در حالی است که پوشاک قاچاق بی‌کیفیت است و استانداردهای لازم را ندارد و اصلا قابل مقایسه با برندهای داخلی نیست. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران با بیان اینکه برندهای ایرانی قادر به رقابت با کالاهای جهانی هستند، گفت: این پوشاک‌ها از لحاظ کیفیت و تنوع نیاز ۹۰ میلیونی کشور را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز صنعت پوشاک توانایی برندسازی و پاسخگویی به نیاز کشور را دارد و حتی از قابلیت صادراتی خوبی نیز برخوردار است، خاطرنشان کرد: واردات بی‌رویه و قاچاق کالا منجر به تعطیلی واحدهای کوچک می‌شود، اما انجمن در کنار فعالان اقتصادی این صنعت قرار دارد ‌و اجازه نمی‌‌دهد که هیچ واحدی تعطیل شود. هاکوپیان با بیان اینکه برداشتن ممنوعیت واردات تاثیری در از بین رفتن قاچاق پوشاک ندارد، گفت: زمانی که واردات پوشاک آزاد بود؛ ۶۰ میلیون دلار سهم واردات از مبادی رسمی بود و ۶ میلیارد دلار از طریق قاچاق وارد می‌شد.

به گفته هاکوپیان هر برندی دارای مشتریان خاص خود است؛ با این حال باید جلوی واردات قاچاق به نفع تولیدکنندگان داخلی گرفته شود. وی صادرات پوشاک ایران را نزدیک به صفر عنوان کرد و دلیل آن را به خاطر مشکلات گردش مالی به دلیل تحریم‌ها طی دو سال اخیر اعلام کرد و گفت: امکان صادرات پوشاک تا این لحظه فراهم نشده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع پوشاک ایران خاطر نشان کرد: در صنعت پوشاک حدود ۵۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند که با احتساب اشتغال نیروهای غیرمستقیم جمعیت ۲.۵ میلیون نفری را شامل می‌شود.

رحیم چگنی رئیس هیات‌مدیره شرکت تعاونی تامین نیازهای صنعت پوشاک ایرانیان و مدیرعامل برند زاگرس پوش نیز در این نشست گفت: ۱۲۰ تولیدکننده قوی در صنعت پوشاک کشور فعال هستند که برندهای معروف و باکیفیتی را ثبت کرده‌اند.

به گفته وی واردات قاچاق پوشاک آرام آرام منجر به تعطیلی کارگاه‌های کوچک می‌شود؛ چراکه این نوع واردات به دنبال تضعیف تولید داخلی است.

مدیر برند زاگرس پوش با بیان اینکه پوشاکی که از کشورهای دیگر به صورت کیلویی و قاچاق وارد ایران می‌شود از نظر محیط زیستی و استاندارد قابل پذیرش نیستند، ادامه داد: به صورت عمده کالاهایی در این صنعت وارد کشور می‌شود که از لحاظ کیفیت غیراستاندارد هستند و به علت اینکه از مبادی غیررسمی به کشور وارد می‌شوند؛ مالیات و تعرفه‌های دیگر را شامل نمی‌شوند؛ به همین دلیل بسیار ارزان قیمت هستند.

چگنی در پایان خاطرنشان کرد: صنعتگران و تولیدگران نیازمند حمایت‌های مردمی با خرید پوشاک ایرانی هستند؛ این در حالی است که پوشاک تولید داخل باکیفیت و با قیمت مناسب و تنوع در برندهای مختلف در داخل کشورمان عرضه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *