هیات امناء صرفه‌جویی ارزی بازوی توانمند حوزه درمان و سلامت

در مراسم یادبود دکتر شیبانی بنیانگذار هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی تاکید شد؛ فعالان حوزه تجهیزات پزشکی با ارز ترجیحی خداحافظی کنند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری « اقتصاد ملت » ؛ مراسم اولین بزرگداشت و یادبود دکتر عباس شیبانی بنیانگذار هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران تحت‌عنوان همایش «خدمتی ماندگار» صبح امروز با حضور سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی، دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، خاتمی نماینده مجلس‌‌شورای‌اسلامی، مدیران و اعضاء هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی و جمعی دیگر از مقامات، پزشکان و دست‌اندرکاران حوزه درمان در سالن همایش‌های هتل قلب برگزار شد.  زنده‌یاد عباس شیبانی در سال ۱۳۷۸ هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران را به منظور تحقق اهداف ارزشمندی همچون فراهم‌سازی زمینه معالجه بیماران در داخل کشور، بی‌نیاز کردن کشور از اعزام بیمار به خارج از کشور و صرفه‌جویی ارزی در هزینه‌های درمانی بیماران تاسیس کرد که می‌توان از آن به عنوان «خدمتی ماندگار» یاد کرد.

مهندس سیدحسین صفوی رئیس هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران در این مراسم گفت: نهاد انقلابی هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با نیت خیرخواهانه دکتر شیبانی و نگاه بلندمدت مجلس‌شورای‌اسلامی در سال ۱۳۷۸ به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی با هدف کاهش هزینه درمان بیماران و جلوگیری از اعزام آنها به خارج از کشور با فراهم آوردن امکانات تشخیصی و درمانی در داخل کشور تاسیس شده است.

وی با بیان اینکه موضوع سلامت و امنیت در جوامع گوناگون رابطه تنگاتنگی با هم دارند، گفت: امور مربوط به سلامت و تامین اقلام سلامت‌محور در همه کشورها از موضوعات مهم حاکمیتی است. در همین راستا اقدامات بسیار مهم هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در بحران پاندمی کرونا در زمینه تامین اقلام حفاظت فردی، کیت‌های تشخیصی، واکسن ضدکرونا و تامین ده‌ها تجهیزات‌پشکی موردنیاز مراکز درمانی مثال عینی شرایطی است که مدیریت آن جز با اقدام به موقع ممکن نبود .

به گفته وی تدبیر و آینده‌نگری دکتر عباس شیبانی چنین ظرفیتی را برای نظام سلامت به میراث گذاشت و ساختاری برای آن بنیان نهاد که با هدف کاهش مصارف ارزی در هزینه‌های درمانی و تشخیصی؛ تسهیلگر امور سلامت باشد.

رئیس هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با بیان اینکه فراهم کردن پیچیده‌ترین فناوری‌های روز دنیا آن هم با فاصله زمانی کم از سایر کشورهای برخوردار باعث شده جدیدترین روش‌های جراحی در خاک کشورمان انجام شود، تصریح کرد: فناوری‌هایی از قبیل انجام اعمال پیشرفته کاشت حلزون شنوایی، جراحی‌های پیوند قلب، کبد، مغز استخوان و ریه، مداخلات الکتروفیزیولوژی و سایر تکنیک‌های تشخیصی و درمانی پیشرفته در داخل کشور از نتایج اقدامات نهادی است که این پزشک انقلابی پایه‌گذار آن بوده است.

مهندس صفوی گفت: باید به یاد داشت که اگر امروز کشورمان در بسیاری از روش‌‌های جراحی و درمانی سرآمد کشورهای منطقه است؛، دلیلی جز چابکی این نهاد در انتقال فناوری‌های پیشرفته به کشور و البته تلاش و دانش متخصصان این عرصه نداشته است.

وی در ادامه افزود: این نهاد انقلابی در تجهیز بیمارستان‌های جدیدالاحداث و توسعه بخش‌های بیمارستانی نیز کارنامه درخشانی دارد.

مهندس صفوی گفت: طی دو سال گذشته و با اهتمام ویژه وزیر بهداشت و معاونان ایشان و توجه ویژه رئیس‌جمهور و حمایت مجلس به ویژه ریاست‌مجلس، تجهیز بیمارستان‌های جدیدالاحداث عمدتا در مناطق محروم با تامین مالی و اعتباری هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است که حاصل آن تجهیز و بهره‌برداری از ۱۳۷۴۱ تخت بیمارستانی جدیدالاحداث در کشور و توسعه و راه‌اندازی بخش‌های ویژه، بلوک‌های زایمانی، تخت‌های مراقبت ویژه اطفال و بخش‌های تخصصی دیگر در سراسر کشورمان بوده است.

وی ادامه داد: مضافا اینکه با خرید بیش از ۹۰ درصد از تجهیزات موردنیاز برای تجهیز این مراکز از تولیدکنندگان داخلی و دانش‌بنیان؛ این نهاد نقش بسزایی در رونق تولید در حوزه تجهیزات‌پزشکی داشته است.

وی اظهار کرد: از دیگر اقدامات تسهیلگرانه هیات‌امناء ارزی برای نظام سلامت می‌توان به مواردی نظیر سرمایه‌گذاری در پروژه هزار تختخوابی حضرت مهدی (عج)، تولید تجهیزات یکبار مصرف پزشکی در حوزه تزریق و آزمایشگاهی توسط شرکت آوا پزشک که امروز آخرین محصول آن به دست وزیر بهداشت رونمایی شد، توسعه سکوهای فناوری اطلاعات برای مدیریت دفاتر خدمات سلامت، تامین بیش از 16 هزار نیروی پرستار و خدمات بهداشتی در بیش از 40 دانشگاه، به کارگیری 8 فروند بالگرد در 5 سایت عملیاتی به منظور ارائه خدمات اورژانس هوایی که تاکنون موفق به نجات جان ۴۵۰۰ بیمار و مصدوم شده است؛ اشاره کرد.

رئیس هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران عنوان کرد: فناوری‌های نوین و روش‌های درمانی و تشخیصی جدید همچنان در سطح دنیا توسعه می‌یابند و درخت پرثمر هیات‌امنا‌ء صرفه‌جویی ارزی که توسط دکتر عباس شیبانی بنیانگذارده شده است؛ با توان کامل آمادگی آن را دارد تا در راستای سیاست‌های وزارت بهداشت در کوتاه‌ترین زمان این فناوری‌ها را در اختیار مردم قرار دهد.

وی در ادامه افزود: هیات‌امناء ارزی آمادگی دارد با توان مضاعف از تولیدات داخلی و دانش‌بنیان حمایت کند و در راستای بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته نیز قدم‌هایی مستحکم‌تر از قبل بردارد.

هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی بازوی توانمند نظام سلامت و درمان کشور
دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی در اولین مراسم گرامیداشت زنده‌یاد دکتر عباس شیبانی بنیانگذار و موسس هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: دکتر شیبانی بسیار مردمی، ساده‌زیست و وارسته بودند. وی شخصیتی ولایت‌پذیر داشت و از رهبری تبعیت می‌کرد که این ویژگی ایشان الگوی ماست. دکتر شیبانی هیچگاه از قبول مسئولیت‌های دشوار شانه خالی نمی‌کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هیأت‌امناء صرفه‌جویی ارزی به عنوان یک نهاد انقلابی شناخته می‌‌شود، گفت: در آن زمان زیرساخت‌‌های دارویی‌و‌‌تجهیزاتی کشور مثل امروز نبود؛ بنابراین تاسیس هیات‌امناء صرفه‌‌جویی ارزی در شرایط جنگ توسط زنده‌‌یاد دکتر شیبانی اقدامی ماندگار و ارزشمند محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به تحریم‌ها ذخایر راهبردی کشور می‌‌توانند در مواقع بحرانی کمک‌کننده و نجات‌دهنده باشند، تاکید کرد: در همین راستا هیات‌امنا‌ء صرفه‌جویی ارزی به عنوان یک «ذخیره راهبردی» مطرح است؛ چراکه امروز کشور با تحریم‌‌های ظالمانه و ناجوانمردانه متعددی روبه‌رو است و هیأت‌امناء صرفه‌جویی ارزی در این مسیر به عنوان بازویی توانمند همراه و یاری‌رسان نظام سلامت و درمان کشور محسوب می‌شود.

دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه هیأت‌امناء ارزی با هدف کاهش هزینه‌های درمان بیماران و جلوگیری از اعزام آنها به خارج از کشور و فراهم آوردن امکانات تشخیصی و درمانی در داخل کشور تاسیس شد، گفت: قانون تشکیل هیات‌امنا‌ء صرفه‌جویی ارزی به عنوان قانونی مترقی توسط مجلس‌شورای‌اسلامی در سال ۱۳۷۸ به تصویب رسید و در وزارت بهداشت به عنوان نهادعمومی غیردولتی کار خود را آغاز کرد.

وزیر بهداشت همچنین اقدام ارزشمند دیگر هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران را تامین حلزون شنوایی اعلام کرد که به موجب آن در این زمینه کاشت ۲ هزار پروتز حلزون شنوایی برای کودکان انجام و باعث شد تا صف نوبت کاشت حلزون به صفر برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه در دوران کرونا به ارزش و تاثیرگذاری هیات‌امناء ارزی بیشتر پی بردیم، گفت: در آن زمان بیش از ۲۰۰ میلیون دُز واکسن کرونا توسط هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی وارد کشور شد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در زمان اوج کرونا در ارتباط با تأمین تجهیزات مرتبط با این بیماری از جمله ماسک، دستکش و لباس محافظت‌کننده، محلول ضدعفونی‌کننده، ونتیلاتور، اکسیژن‌ساز و سایر موارد هیات‌امناء از بازوهای قدرتمند وزارت بهداشت بود.

وی با تاکید بر اینکه هیات‌امناء در دولت مردمی کار خود را با قوت ادامه داده است، گفت: ۲۸۰ دستگاه سرمایه‌ای سنگین را تامین کرده و همچنین در ارتباط با تأمین قطعات دستگاه‌‌ها انقلابی عمل کرده است.

امروز کمترین سوال متوجه هیات‌امناء ارزی است
سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه هیات‌امناء ارزی در ارتقاء جایگاه ایران در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی نقش مهمی ایفا کرده و می‌کند، گفت: خوشبخاته امروز ایران در این عرصه دارای کارنامه‌ای درخشان و ظرفیت الهام‌بخشی برای منطقه، جهان اسلام، دنیای علم و ملت عزیز است.

وی در ادامه افزود: دکتر شیبانی به عنوان عالمی فرهیخته، سیاستمداری صادق و پرتلاش، مبارزی سختکوش و خستگی‌ناپذیر و شخصیتی است که کارنامه سیاسی و مدیریتی او برای جامعه‌پزشکی و مدیران کشور به معنای واقعی کلمه می‌تواند یک الگوی موفق و امیدآفرین باشد. مرحوم دکتر عباس شیبانی جزء رده نخست نیروهای مسلمان انقلابی مبارز با رژیم شاهنشاهی بود. اگر بخواهیم این نیروها را رده‌بندی کنیم؛ دکتر شیبانی در رده نخست قرار می‌گرفت.

ابوترابی به ویژگی‌های دکتر شیبانی اشاره کرد و گفت: دکتر شیبانی سالیان متمادی مبارزه‌ای سخت همراه با چند ویژگی صداقت در مبارزه، تکیه‌گاه مستحکم اسلامی در مبارزه با رژیم شاه و همچنین قرار گرفتن در جبهه‌ای که به بدنه ملت ایران تعلق داشت را در پیش گرفته بود و با گروه‌های سیاسی و جریان‌هایی که منزلت اجتماعی نداشتند؛ هیچگونه رابطه‌ای نداشت. به همین دلیل می‌توان گفت که یکایک اعضاء شورای‌انقلاب حضور او را در این شورا یک حضور لازم و موردقبول می‌دانستند.

وی با بیان اینکه در دوران انقلاب‌اسلامی هم این عالم فرهیخته در مقام وزارت در جایگاه نمایندگی مردم شریف ایران در مجلس‌شورای‌اسلامی و شورای‌اسلامی شهر نقش بسزایی ایفا کرد، گفت: مهمترین کار مدیریتی دکتر شیبانی تاسیس هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی است؛ چراکه می‌توان گفت ایده شکل‌گیری هیات‌امناء صرفه‌جوی ارزی از این شخصیت علمی آشنا با مسائل و مشکلات حوزه درمان شکل گرفته است و انصافا ایده به معنای واقعی کلمه ایده دقیق و درستی بوده است.

به گفته وی در شرایطی که درآمدهای ارزی کشور تقریبا به صفر نزدیک شده بود و نیاز کشور به ارز در حوزه درمان با توجه به مقوله هشت سال دفاع‌مقدس یک نیاز فوری، جدی و ضروری محسوب می‌شد؛ لذا استفاده از منابع ارزی و صرفه‌جویی کامل برای استفاده درست از ارز یک ضرورت قطعی اجتناب‌ناپذیر است که ایده شکل‌گیری هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی فقط با توجه به اهمیت این موضوع شکل گرفته است.

هیات‌امناء ارزی در رشد علمی کشور نقش بسزایی ایفا کرده است
ابوترابی با تاکید بر اینکه امروز یکی از مسائل اصلی در حوزه فساد به قیمت‌های دستوری و اختلاف‌قیمت‌‌ها در حوزه‌های گوناگون باز می‌گردد، گفت: یکی از حوزه‌های کلیدی ارز دولتی، ارز ترجیحی، ارز نیمایی و ارز آزاد است. در واقع یکی از حوزه‌های کلیدی فساد و سوء‌استفاده همین بحث نرخ ارز است.

کسانی که در اندیشه دستیابی به ثروت با هر بهایی هستند؛ به این موضوع می‌اندیشند که نزدیک‌ترین راه را برای خلق ثروت انتخاب کنند که نزدیک‌ترین راه استفاده هر چه بیشتر از حوزه‌هایی است که رانت در آنجا وجود دارد و ارز دولتی و ترجیحی کلیدی‌ترین اقدام و نزدیک‌ترین راه برای خلق ثروت‌های نامشروع است و خدا می‌داند که در این چهار دهه انقلاب افراد چه سوء‌استفاده‌هایی کردند.

نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین در اختیار داشتن این منابع راه را برای حضور افراد فاسد هموار می‌کند. در همین راستا یکی از ویژگی‌های این مرد پرهیزگار و صادق آن است که یک مرکزی را بنیان نهاد و نیروهای صالحی را در این مرکز جمع کرد که امروز کمترین سوال متوجه این نهاد است. یعنی اوج شفافیت، سلامت و ایفای نقش درباره حوزه وظایفی که برای او تعریف شده و نقشی که هیات‌امناء ارزی در رشد علمی کشور ایفا کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: دانشمندان فرهیخته، جراحان و پزشکان طراز اولی که ممکن است در یک کشور حضور داشته باشند، اما به دلیل عدم در اختیار داشتن تجهیزات‌پزشکی لازم نتوانند به خوبی ایفای نقش کنند. این در حالی است که تجهیزات‌پزشکی در کنار یک پزشک حاذق و یک جراح کارآمد از اساسی‌ترین نیازها و ضروری‌ترین اقدامات است؛ لذا می‌توان گفت که کار این پزشک صالح در اعتلاء علمی کشور کار کلیدی و مهمی است.

در واقع ظرفیتی که برای جامعه‌پزشکی و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور خلق شده است؛ یکی از پایه‌ها و تکیه‌گاه‌هایش این چهره فرهیخته‌ای است که بستر در اختیار داشتن مدرن‌ترین تجهیزات را با روان‌ترین روش فراهم کرده است؛ لذا از این لحاظ نیز هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی را باید یکی از اقدامات علمی و انقلابی شایسته این مدیر توانمند کشور نام برد.

ابوترابی در ادامه به دستاوردهای هیات‌امناء ارزی اشاره کرد و گفت: دستاوردهایی که این نهاد داشته است؛ اینکه اولا نیازهای دانشگاه‌ها و مراکز درمانی کشور را به خوبی پاسخ داده که کار بسیار مهمی بوده است. ثانیا بزرگترین خدمت را به بخش خصوصی در حوزه درمانی کشور داشته است. مطمئن باشید اگر هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی نبود؛ امروز قیمت تجهیزات‌پزشکی در بازار چند برابر نرخ امروز بود.

در واقع نهادی که قیمت‌ها را متعادل و کنترل کرده؛ هیات‌امناء ارزی بوده است. یک محاسبه دقیق پیش‌‌‌روی ماست. هیات‌امناء ارزی تجهیزات پزشکی را با قیمت مشخصی عرضه می‌کند و در ازاء آن ارز تعرفه‌ای نمی‌گیرد، ارزش دلاری که در اختیار اوست، فاصله و مابه‌التفاوت تجهیزات در بازار آزاد در این حوزه تعریف می‌شود؛ لذا نمی‌توان با سوء‌استفاده از مشکلات کشور به خصوص بحث تحریم‌ها؛ چالش سختی را پیش‌روی بخش خصوصی ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه امروز حتی بیمارستان‌ها و بخش خصوصی درمانی کشور نیز در این حوزه با یک دغدغه جدی رو‌به‌رو نیست، گفت: حضور هیات‌امناء ارزی کشور باعث این دلگرمی شده است؛ لذا گاهی مطالبی مبنی بر رقابت با بخش خصوصی و رقابت ناسالم و استفاده از رانت و ظرفیت‌ها در این میدان مسابقه مطرح می‌شود که به نظر من قابل دفاع و موردقبول نیست.

نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی با تاکید بر اینکه با حضور هیات‌امناء ارزی راه برای عرضه تجهیزات‌پزشکی در بازار آزاد با قیمت واقعی هموار شده است، گفت: این اقدامات خدمت به حوزه درمان و خدمات پزشکی در بخش خصوصی کشور است، اما خوشبختانه ظرفیت‌هایی برای این نهاد حل شد که البته این هم کار درستی بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فراموش نکنید هیات‌امناء ارزی یک نهاد سیاستگذار نیست؛ بلکه وزارت بهداشت و اداره‌کل تجهیزات‌پزشکی سیاستگذار است. در واقع متولیان این مرکز در میدان ارائه خدمت نیروهای فعالی هستند برای اینکه سیاست‌ها را اجرایی و یا عملیاتی کنند. بنابراین اگر در این حوزه دغدغه‌هایی وجود دارد؛ باید سعی کرد آن سیاست‌ها اصلاح شود و ارتقاء پیدا کند که البته کار ضروری است.

به گفته وی یکی از قدم‌های ارزشمندی که در طول چهار دهه انقلاب‌اسلامی برداشته شده؛ ظرفیت‌هایی است که برای هیات‌امناء ارزی خلق شده و این هم کار بزرگی بوده است.

ابوترابی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌هایی خلق و ثروتی آفریده شده است، گفت: امروز از حدود هزار و پانصد میلیاردی که سالانه در این حوزه‌ها عرضه می‌شود؛ نیاز به ارز ترجیحی کمتر از دویست میلیون دلار است. لذا قبلا هم به مدیران هیات‌امناء اشاره کرده بودم که باید با برنامه‌ریزی؛ با ارز ترجیحی خداحافظی کنند.

پیامی به کشور و به تمام کسانی که از این ارزها استفاده می‌کنند؛ بدهند که به دلایلی باید استفاده از ارزهای غیرمعقول مانند ارز ترجیحی حذف شود. در مرحله بعد باید برای حذف زمینه‌های فسادی که وجود دارد؛ هر جا که امکان دارد، وابستگی خود را به ارزهای با نرخ پایین کم کنیم.

وی با بیان اینکه امروز یک ضرورت قطعی است برای اینکه بتوانیم قیمت‌ها را به قیمت‌های واقعی تبدیل کنیم، گفت: البته در این حوزه همانطور که مهندس صفوی دبیر هیات‌امناء ارزی عنوان کرد؛ لازم است بیمه به کمک بیماران بشتابد.

طبیعتا با حذف ارز ترجیحی بعضی از کالاهاوتجهیزات موردنیاز بیماران که امروز با قیمتی پایین و مناسب عرضه می‌شود؛ قیمت واقعی آن کالاها افزایش می‌یابد؛ بنابراین لازم است بیمه در این مقطع این نیاز را پوشش دهد. در هر صورت لازم است تدبیری اتخاذ شود که اولا بیماران، مخاطبان و کسانی که به این تجهیزات نیاز دارند؛ با مشکل و چالش رو‌به‌رو نشوند. ثانیا نیاز به ارز ترجیحی هم در این نهاد به صفر کاهش پیدا کند و برای کشور و ملت عزیز پیام‌آور یک حرکت اصلاحی سازنده در استفاده از منابع ارزی کشور باشد.

ابوترابی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز در داخل کشور و در حوزه تولید تجهیزات‌پزشکی ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد تا برای تامین نیازهای این حوزه کمترین نیاز به خارج از کشور را داشته باشیم که خود این موضوع نیز ظرفیت بسیار ارزشمندی برای ملت و انقلاب‌اسلامی است و بدون تردید نقش هیات‌امناء ارزی در آفرینش و خلق این ظرفیت نقش تعیین‌کننده و بسزایی بوده است که از این لحاظ هم باید از موسس این نهاد دکتر شیبانی و تمام کسانی که با صداقت، با دانش و با علم؛ بازوان توانایی در خدمت به این فرد بودند و همچنین مدیران و مسئولان صادق و دلسوز هیات‌امناء ارزی در طول 4 دهه از عمر انقلاب‌اسلامی تقدیر و تشکر کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: در همین راستا برای ارتقاء و پیشرفت این حوزه نیازمند حضور نخبگان علمی و مدیران صالح و توانایی هستیم که مسائل اصلی و چالش‌های مدیریتی کشور را می‌‌‌شناسند و برای برون‌رفت از این چالش‌ها نقشه‌راه قابل‌دفاع و متکی بر نگاه علمی و کارشناسی دارند. در همین راستا بدنه وزارت بهداشت‌ودرمان، جامعه‌پزشکی و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور لبریز از این چهره‌های سالم، کارآزموده، باتجربه و صادق است که باید از این چهره‌ها به خوبی استفاده کرد و بهره برد.

ابوترابی در پایان ابراز امیدواری کرد که مسئولان مدیریتی نظام بهداشت‌ودرمان کشور در این مقطع از تاریخ انقلاب‌اسلامی برای خلق یک الگوی شایسته و موفق برای سایر بخش‌های کشور الهام‌بخش باشند و عالمان، نخبگان، صاحبنظران و چهره‌های صادقی که کارنامه روشنی دارند را برای خدمت‌رسانی در نظام درمانی‌ومدیریتی کشور به کار گیرند.

عملکرد هیات امناء ارزی درخشان و قابل‌قبول است
مرتضی خاتمی نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی نیز در مراسم گرامیداشت دکتر شیبانی بنیانگذار هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: هیات‌امناء ارزی نیاز به نظارت، هدایت، کمک فکری و غنی‌سازی سایر نهادها دارد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیات‌امناء ارزی کارنامه درخشان و قابل‌قبولی دارد، گفت: هیات‌امناء ارزی در این مسیر همواره با فراز و فرودهای زیادی مواجه بوده است، اما برای ادامه مسیر همچنان نیاز به حمایت بخش‌های دیگری همچون بخش خصوصی، دولتی، مجلس و سایر نهادها و ارگان‌ها دارد تا بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

خاتمی در ادامه افزود: در همین راستا لازم است این نهاد پالایش و شفافیت‌دهی شود و هر سال زوایای بیشتری از این نهاد برای مردم و گروه‌های هدف روشن شود تا به شکوفایی و بالایندگی بیشتری دست یابد.

وی در ادامه به حواشی که در خصوص حذف این مرکز مطرح بود، گفت: البته بعضی حواشی مبنی بر حذف این مرکز مطرح است که بیشتر به منظور پاک کردن صورت مساله است؛ این در حالی است که اگر حتی حذف این نهاد را متصور شویم؛ باید بررسی شود که چه کسی و چه نهادی باید مسئولیت این نهاد را بر دوش بگیرد؟
در همین راستا از نظر نظارت و نقد به همکاران ما در مجلس شورای اسلامی نیاز است ضمن آنکه همگان باید کمک کنند تا این مرکز به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام دهد.

هر جا هیات‌امناء ورود کرده؛ با سربلندی بیرون آمده است

کریمی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی نیز در این مراسم گفت: کاشت 2 هزار حلزون شنوایی طی یکسال گذشته توسط هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی اقدام ارزشمندی است که باعث شده لیست انتظار برای کاشت حلزون شنوایی به صفر برسد.

وی با بیان اینکه کاشت حلزون شنوایی یک زمان طلایی بین 2 تا 4 سال پس از تولد فرد دارد، گفت: به همین دلیل اگر در زمان مناسب اقدام به کاشت حلزون شنوایی نشود؛ نتیجه‌بخش نخواهد بود.
در همین راستا هیات‌امناء ارزی خیلی خالصانه و مخلصانه در این خصوص اقدام کرده و جای تقدیر دارد که البته ادامه راه بزرگمردی است که امروز به خاطر بزرگداشت ایشان دورهم جمع شده‌ایم.

کریمی با تاکید بر اینکه در نیکوکاری این نهاد هیچ شک و ابهامی نیست، خاطرنشان کرد: در همین راستا طی دو سال گذشته 16هزار تخت (10 درصد) به تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شده است که اگر هیات‌امناء ارزی نبود؛ قطعا نمی‌توانسیتم به این چابکی و سرعت تجهیزات موردنیاز را تهیه و تامین کنیم.

وی با بیان اینکه بزرگترین نهاد حامی تولیدات داخل در حوزه تجهیزات پزشکی همین مرکز هیات‌امناء ارزی است، گفت: هیات‌امناء ارزی در بسیاری موارد تجهیزات موردنیاز را از تولیدکنندگان داخلی تهیه می‌کند و زمانی که به هنگام خرید اسم این نهاد به میان می‌‌آید؛ تمامی تولیدکنندگان با استقبال همکاری می‌کنند.

کریمی همچنین با تاکید بر اینکه هیات‌امناء ارزی در حوزه تولید نیز ورود کرده است، خاطرنشان کرد: ساخت حدود 300 دستگاه با تکنولوژی بالا و پیشرفته در هیات‌امناء ارزی تصویب شده است. این در حالی است که هر جا هیات‌امناء ورود کرده؛ با سربلندی بیرون آمده است و امیدواریم این مسیر ادامه‌دار باشد.

معاونت درمان وزارت بهداشت در ادامه به چالش‌های پیش‌روی این بخش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بحث تعرفه‌های پزشکی معضل اصلی حوزه درمان است؛ چراکه نمی‌توان خدمات را با رقم کم انجام داد؛ این در حالی است که بسیاری از خدمات پزشکی در خارج از کشور با رقم‌های بسیار بیشتر انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه چرا نسبت به افزایش تعرفه‌‌های پزشکی مقاومت می‌شود، خاطرنشان کرد: تعرفه‌های پزشکی پاشنه آشیل بخش درمان است و اگر در این خصوص اصلاحی صورت نگیرد؛ قطعا به زودی دچار چالش و بحران و معضل خواهیم شد.

کریمی با بیان اینکه این موارد از جدی‌ترین مشکلات حوزه درمان کشور به شمار می‌روند، تاکید کرد: طی سال‌های اخیر بودجه‌هایی که از مسیر هدفمندی یارانه‌ها در اختیار وزارت بهداشت بود و در اختیار بیماران خاص و صعب‌العلاج قرار می‌گرفت؛ از سال گذشته به بیمه و صندوق منتقل شد که این موضوع نیاز به اسناد و رسیدگی و پیگیری زیادی دارد. در حال حاضر که در فصل بودجه هستیم؛ از نمایندگان مجلس می‌خواهیم بودجه کافی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند که اگر اینگونه نشود؛ در رسیدگی به امور محوطه با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی همچنین تاخیر افتادن پرداخت‌های بیمه را هم معضل دیگری عنوان کرد و گفت: بعضی از امور فوریت دارد و ضروری است؛ لذا از متولیان این بخش می‌خواهیم که اولا در خصوص تعرفه‌های پزشکی اقدام اساسی انجام شود تا بتوانیم مسیر خدمات‌دهی به بیماران و متقاضیان را به راحتی طی کنیم و موضوع دیگر اینکه بیمه‌ها هم دست از سخت‌گیری بردارند و با پرداخت به موقع ما را همراهی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *