همایش «توسعه دریامحور؛ پیشران اقتصاد کشور» با حضور دکتر بذرپاش وزیر راهوشهرسازی، محمدرضا رضاییکوچی رئیس کمیسیون عمران مجلسشورایاسلامی، استانداران استانهای گیلان و هرمزگان، علیاکبر صفایی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی و جمعی از مدیرانکل بنادرودریانوردی استانها و فعالان بخش خصوصی این حوزه و همچنین دکتر زرندی مدیرعامل هلدینگ سرمایهگذاری صنایع شیمیایی ایران به همت سازمان بنادرودریانوردی عصر روز گذشته برگزار شد و در انتهای این مراسم ۳۱ قرارداد و تفاهمنامه به ارزش ۴۵ هزار میلیارد تومان میان مدیرانکل بنادر شهید رجایی، امامخمینی (ره)، امیرآباد، شهید بهشتی، انزلی و نوشهر با شرکتهای فعال بخش خصوصی به امضاء رسید.
به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ دکتر مهرداد بذرپاش وزیر راهوشهرسازی در این مراسم خطاب به متولیان بخش خصوصی فعال در این حوزه گفت: نگاه ما به بخش خصوص نگاه رابطه پیمانکار و کارفرما نیست؛ بلکه نگاه ما به بخش خصوصی به عنوان یک سرمایهگذار و ما هم به عنوان سرمایهپذیر هستیم. بنابراین اگر بخش خصوصی هم چنین دیدگاهی داشته باشد؛ قطعا نقش آن در صنعت دریاپایه بسیار متفاوتتر از گذشته خواهد بود و پروژهها با سرعت بیشتری اجرا و راهاندازی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه اگر میخواهید سیاستهای اقتصاد دریا مجددا فعال شود باید با یک چارچوب بهتری مسیر سخت را طی کرد، گفت: امروز ما به بخش خصوصی دست یاری دراز کردیم تا با کمک یکدیگر آیندهای بهتر و متفاوتتر خلق کنیم؛ چراکه با کمک شما در بهرهبرداری از ظرفیتهای دریا آینده درخشانتری را رقم خواهیم زد.
وزیر راه ضمن بیان اینکه با متفاوت نگریستن ساختن ایرانی آباد و متفاوت دور از دسترس نخواهد بود، خاطرنشان کرد: طی یکسال حضور در وزارت راه جلسات متعددی با بخش خصوصی، شرکتها و مدیران سابق داشتم. از سوی دیگر پس از ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریامحور از سوی مقاممعظمرهبری فعالیت شبانهروزی از سوی مجموعه وزارت راهوشهرسازی در این خصوص آغاز شد.
دکتر بذرپاش با تاکید بر اینکه تا زمانی که باور به بخش خصوصی وجود نداشته باشد، اهداف تحقق نمییابد، گفت: به همین دلیل با توجه به اینکه بخش خصوصی به کمک دولت آمده است؛ باید از این ظرفیتها به خوبی استفاده کرد.
وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه برای رقابت در بازارهای جهانی نیازمند تعامل و همکاری بخش خصوصی و دولتی هستیم، گفت: در همین راستا فعال شدن کریدورها و شاهراهها یک مطالبه اساسی است که باید با تمام توان در راستای عملیاتی شدن آن اقدام کرد.
وی در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاستهای دریامحور و اقدامات انجام شده در این خصوص گفت: از مجموع ۵۷ هزار میلیارد تومان؛ ۳۷ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است و الباقی تفاهمنامه بوده است. امروز از مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی میخواهم که این تفاهمنامهها تبدیل به توافقنامه شوند.
دکتر بذرپاش با تاکید بر اینکه ساختن ایران آباد نیازمند نگاهی متفاوت به رابطه دولت و بخش خصوصی است، تصریح کرد: تا امرو در بخش ریلی و جادهای عمل قابلقبولی داشتیم، اما برای ماندن در رقابتهای بینالمللی باید با هم همکاریهای خوبی داشته باشیم تا از رقابت حذف نشویم. ترانزیت جادهای که ۳۳ درصد رشد کرد؛ اگرچه فقط یک عدد است، اما در پشت آن ساعتها نشست و جلسه و مذاکره انجام شده و تعرفههای تجاری و ترجیحی وضع شده است.
دکتر بذرپاش گفت: اگر بخواهیم حرف از توسعه اقتصادی بزنیم؛ نباید نگاهمان به بنادر نگاه انبارداری باشد. امیدواریم بتوانیم با راهاندازی بندر شهید بهشتی در چابهار و اتصال آن به راهآهن چابهار-زاهدان و پس از آن تکمیل قطعات بیرجند و یونسی اتفاق بزرگی را رقم بزنیم.
وی با اشاره به برنامه استقرار جمعیت در ۲۷ نقطه ساحلی خاطرنشان کرد: بیسابقهترین اتفاق تاریخ شهرسازی ایران در حال رقم خوردن است. در همین راستا مکانیابی این نقاط به اتمام رسیده است و هر یک از استانهای ساحلی میزبانی استانهای غیرساحلی را بر عهده دارند و هماکنون تدوین طرح جامع هر یک از این شهرکها در دست اقدام است.
وزیر راهوشهرسازی یادآور شد: از حدود ۱۸۵۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوب کشور از چابهار به بوشهر حدود ۱۳۰۰ کیلومتر آن تکمیل شده است و ۵۰۰ کیلومتر باقیمانده نیز در دست پیگیری قرار دارد. همچنین در شمال کشور به دنبال اتصال بندرانزلی به کاسپین با هدف ایجاد مسیر دریا به دریا هستیم. در بندر امیرآباد نیز حتما باید کشتیهای رو رو فعالیت داشته باشند.
https://eghtesademelat.ir/?p=225923