حمایت قاطع تشکل‌های صنفی تجهیزات پزشکی از عملکرد هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی

به دنبال درخواست جمعی از تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی و جهادی از رئیس‌مجلس مبنی بر انحلال هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران؛ اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران و انجمن حامی تجهیزات پزشکی و دارویی مرآت طی نامه‌ای از عملکرد این مرکز حمایت قاطع کرده و اقدامات انجام شده در این نهاد را در حمایت از بیماران و تامین نیازهای درمانی متقاضیان در حوزه تجهیزات پزشکی و درمانی به خصوص در دوران بحرانی کرونا قابل‌تقدیر و چشمگیر دانستند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ چندی پیش جمعی از تشکل‌های دانشجویی و گروه‌های جهادی خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس خواستار انحلال کامل «هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران» و انتقال وظایف حاکمیتی این مرکز به وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی شدند. نمایندگان تشکل‌های جهادی در متن این نامه خطاب به رئیس‌مجلس به «اهمیت موضوع بهداشت و سلامت‌عمومی به عنوان یکی از مسائل مهم و حیاتی کشور که تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد؛ اشاره کرده و حق بهره‌مندی از خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی برای آحاد مردم را امری بدیهی و ضروری دانستند.»

از سوی دیگر در این نامه همچنین «به شکل‌گیری هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی و عملکرد این مجموعه در طول هشت سال دفاع‌مقدس جهت صرفه‌جویی در منابع ارزی اشاره کردند»، اما در ادامه با بیان اینکه «احتمال ایجاد انحصارطلبی و مشکل‌سازی با ادامه فعالیت این مرکز وجود دارد؛ خواستار انحلال آن شدند.»

این در حالی است که مطابق شواهد و آمار موجود هیات‌امناء ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت طی سال‌های اخیر و حتی پس از جنگ تحمیلی نیز خدمات ارزشمند و قابل‌توجهی را به بیماران و متقاضیان ارائه کرده است که نباید از نظر دور داشت.

به عبارتی دیگر این مرکز نه تنها از هیچ انحصار و فرصت‌طلبی استفاده نکرده؛ بلکه در طول دوران پاندمی کرونا نیز تا حدود بسیار زیادی توانست جان بیماران کرونایی را نجات داده و در کنار مراکز درمانی و بیمارستان‌ها همسو با سیاست‌های دولت در زمینه حفظ سلامتی و جان مردم تمام قد ایستاد.

هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران یکی از مجموعه‌های وزارت بهداشت است که فعالیت‌هایی در حوزه تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی انجام می‌دهد. این تشکل که نزدیک به ربع قرن از عمر فعالیت آن می‌گذرد؛ با هدف یاری رساندن به بیماران نیازمند جهت تأمین هزینه‌های درمان تاسیس شد و در آغاز فعالیت خود به کودکان ناشنوا برای عمل کاشت حلزون شنوایی، تهیه تجهیزات و ملزومات پزشکی برای بیماران نیازمند، تأمین هزینه‌های پیوند عضو و …؛ خدمات قابل‌توجهی ارائه داد که در نوع خود بی‌نظیر و منحصربه‌فرد است. در همین خصوص کمک به کودکان ناشنوا برای عمل کاشت حلزون شنوایی به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند و خدادوستانه این مرکز است که به حل مشکل این کودکان کمک بسیار زیادی کرده و قابل‌توجه و تقدیر است.

هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در ادامه فعالیت‌های خود «فراهم‌سازی زمینه معالجه همه بیماران در داخل کشور»، «بی‌نیاز کردن کشور از اعزام بیمار به خارج از کشور» و «صرفه‌جویی ارزی در هزینه‌های درمانی بیماران» را سرلوحه کار خود قرار داد و برای رسیدن به این اهداف اقدامات قابل‌توجهی را انجام داد که «حمایت از انجام انواع پیوند در داخل کشور (پیوند قلب، پیوند ریه، پیوند کبد، پیوند کلیه و پیوند مغز استخوان)»، «پذیرش مسئولیت هدایت راهبردی و حمایت از انجام اعمال کاشت حلزون شنوایی در بیماران ناشنوا»، «تامین اقلام مصرفی حیاتی موردنیاز بیماران» و «تامین تجهیزات سرمایه‌ای موردنیاز مراکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت» از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

حال با توجه به میزان اهمیت اقدامات انجام شده توسط این مرکز در راستای افزایش سلامتی و بهبود بیماران و در نهایت سلامت جامعه در صورت انحلال هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی؛ ضرر و زیان جبران‌ناپذیری حوزه درمان و سلامت بیماران را تهدید می‌کند که به طور قطع با هیچ اقدام دیگری نمی‌توان آن را جبران کرد. ب

ه همین دلیل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات‌پزشکی ایران و تشکل مرآت به عنوان بزرگترین تشکل‌های تولید و تامین تجهیزات‌پزشکی کشور و فعال در این حوزه طی نامه‌ای از عملکرد هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت طی مدت فعالیت خود حمایت قاطع کرده و اقدامات انجام شده این نهاد در حمایت از بیماران و تامین نیازهای درمانی متقاضیان در حوزه تجهیزات‌پزشکی و درمان به خصوص در دوران کرونا را قابل‌تقدیر دانستند.

در بخشی از این نامه به خدمات ارزنده مجموعه هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران طی 8 سال دفاع‌مقدس و بعد از آن برای کمک به تجهیز و ارتقاء مراکز درمانی کشور اشاره و اوج این خدمت‌رسانی طی 2 سال شیوع بیماری کرونا عنوان شده است. این مجموعه با کار و تلاش شبانه‌روزی ضمن تامین نیاز بیمارستان‌های کشور به تجهیزات و ملزومات پزشکی مانع از فروپاشی ساختار درمانی کشور در بخش تجهیزات پزشکی شد.

به طوری که اغلب کشورهای غربی در عین داشتن نظام درمانی قوی و تجهیزات مدرن در دوران پاندمی کرونا نتوانستند نیاز بیمارستان‌هایشان به تجهیزاتی همچون ونتیلاتور، سی‌تی‌اسکن و اکسیژن‌ساز را تامین کنند، اما با مدیریت جهادی و حمایت صحیح وزارت بهداشت و هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی در آن زمان نه تنها نیاز کشور تامین شد؛ بلکه از ظرفیت‌های مردمی در تامین نیاز کشور به ماسک و سایر اقلام نیز استفاده شد که در تاریخ کشور عزیزمان اگر بی‌نظیر نباشد؛ کم‌نظیر بود.

این مجموعه حتی طی سال‌های اخیر و با توجه به حضور فعال و پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان از این موضوع نیز غافل نبود؛ به گونه‌ای که گفته می‌شود این مجموعه طی 10 سال گذشته؛ بیشترین میزان حمایت از کالاهای دانش‌بنیان تولید داخل را در کشور انجام داده است.

در همین راستا علیرغم فشار لابی قدرت و فساد؛ در برابر حمایت از کالاهای تولید داخل نیز کارنامه درخشانی از خود به ثبت رساند که در خصوص نمونه‌های این حمایت می‌توان به خرید از تولیدکنندگان داخلی دستگاه‌های سونوگرافی، اکوکاردیوگرافی، سی‌تی‌اسکن، ونتیلاتور، شتاب‌دهنده خطی، دستگاه همودیالیز و … اشاره کرد که همگی از محصولات با تکنولوژی بالا محسوب می‌شوند.

قابل ذکر است همین چند قلم کالا که از بین اقلام خریداری شده توسط هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی به آن اشاره شد؛ توانسته است صرفه‌جویی ارزی چشمگیری را ایجاد و نهایتاً موجب اشتغال هزاران نفر از نخبگان و حفظ آنها در چرخه دانش‌بنیان کشور اقدامات منحصربه‌‌فردی انجام دهد.

و نکته پایانی اینکه اعضاء اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات‌پزشکی ایران و تشکل مرآت در انتهای این نامه با بیان اینکه «در صورت وجود هرگونه مشکل احتمالی در ساختار هیات‌امناء صرفه‌جویی ارزی؛ بهترین راه اصلاح آن از طریق بررسی دقیق نقیصه است»، معتقدند: «تخریب یا انحلال این مرکز موجب عدم‌صرفه‌جویی بیشتر در خروج ارز از کشور و عدم‌تقویت تولید داخل خواهد شد.

بنابراین ضمن احترام به نظرات گروه‌های مختلف جامعه که لازمه اتحاد و وحدت در کشور عزیزمان است؛ خواستار این هستیم که در موارد این‌چنینی نظر تشکل‌های تولیدی و دانش‌بنیان برای تصمیم‌گیری هر چه بهتر و لحاظ کردن صرفه و صلاح عموم جامعه نیز در نظر گرفته شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *