صدور دانش و فناوری‌های نوین حوزه معدن و صنایع‌معدنی به کشورهای عضو اوراسیا

دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا به مدت چهار روز در تهران کار خود را آغاز کرد و در این دوره از نمایشگاه بیش از ۱۰۰ شرکت صادراتی ایران و شرکت‌هایی از کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حضور دارند.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ در این نمایشگاه که با حضور دکتر علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و برخی از مدیران‌عامل شرکت‌ها افتتاح شد؛ شرکت‌های معتبر ایرانی‌وخارجی در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری حضوری فعال دارند. در همین راستا سازمان توسعه‌ونوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) نیز با 6 زیرمجموعه خود در این دوره از نمایشگاه حضوری پررنگ و درخشان دارد.

دکتر محمدرضا موثقی‌نیا معاون وزیر صمت و رئیس هیات‌عامل ایمیدرو صبح امروز ضمن بازدید از غرفه‌های شرکت‌های داخلی‌وخارجی؛ با مدیران و کارشناسان حوزه معدن و صنایع‌معدنی گفتگو کرد.

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه بومی‌سازی و صدور تکنولوژی در اولویت فعالیت‌ها و برنامه‌های ایمیدرو قرار دارد؛ از آمادگی این سازمان برای صدور فناوری‌های بومی‌سازی شده حوزه معدن و صنایع‌معدنی به اوراسیا خبر داد.

وی با بیان انیکه از سال های گذشته به دنبال کسب دانش و فناوری روز، بومی‌سازی و صدور تکنولوژی بوده‌ایم، این مهم را دستور کار و اولویت ایمیدرو عنوان کرد و به پتانسیل‌های توسعه روابط با حوزه اوراسیا اشاره کرد و افزود: در این مسیر با کسب بخشی از دانش روز از طریق کشورهای شمال ایران، بومی‌سازی و صدور آن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌توان گام‌های بزرگی در صدور تجهیزات و نیز خدمات فنی‌ومهندسی برداشت.

دکتر موثقی‌نیا در ادامه افزود: با استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌توان در حوزه تکنولوژی ‌و فناوری ارتباط برقرار و زمینه توسعه آن را در کشور فراهم کرد.

وی همچنین مدیریت دانش را دارای اهمیت ویژه‌ای در این برنامه دانست و گفت: تقویت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان؛ شروع مناسبی برای شرکت‌های حوزه فولاد و مس است. در راستای توسعه دانش و فناوری‌های جدید شرکت‌های بزرگی همچون مبارکه و ملی مس طی یک ماه اخیر تفاهمنامه‌هایی در این خصوص امضاء کرده‌اند.

رئیس هیات‌عامل ایمیدرو با بیان اینکه حضور ایران در اتحادیه اوراسیا فرصت بسیار خوبی برای همه حوزه‌های صنعتی در کشور ایجاد کرده است، گفت: ارتباط ایران با کشورهای عضو اوراسیا ضمن جذب تکنولوژی از کشورهای فناور؛ منجر به انتقال دانش و فناوری‌های نوین در حوزه معادن و صنایع‌معدنی نیز می‌شود.

وی با اشاره اینکه با کسب بخشی از دانش روز از طریق کشورهای شمال ایران بومی‌سازی و صدور آن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌توان گام‌های بزرگی در صدور تجهیزات و نیز خدمات فنی و مهندسی برداشت، بر ضرورت توسعه در صنعت کشور تاکید کرد و گفت: در دهه‌های گذشته به دنبال این بودیم که دانش و فناوری که در سایر کشورها توسعه پیدا کرده است را به نوعی با روش‌های مهندسی معکوس بومی‌سازی کنیم. در همین راستا در دهه ١۴٠٠ به دنبال این هستیم که خودمان بتوانیم به دانش و فناوری جدید دست یابیم و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان مدیریت دانش را در داخل کشور اجرا کنیم که البته در این زمینه شروع خوبی داشتیم.

وی همچنین به ظرفیت‌های بندر پارسیان اشاره کرد و یکی از مزیت‌های خوب این منطقه را دسترسی به سواحل و آب‌های آزاد دانست و گفت: در همین راستا لازم است طی یک برنامه منسجم از این مزیت برای توسعه معدن و صنایع‌معدنی استفاده کنیم که البته این امر مستلزم ارتباط با کشورهای دیگر برای واردات مواد‌اولیه و تجهیزاتی است که در کشور با کمبود مواجه هستیم.

دکتر موثقی‌نیا همچنین گفت: از سوی دیگر می‌توانیم برخی از تجهیزات و تکنولوژی‌هایی که در کشور به دانش فنی آنها دست یافته‌ایم را به همراه فناوری‌های مواد خام‌معدنی به خارج از کشور صادر کنیم.##

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *