مسیر درخشان بومی‌سازی در پتروشیمی شازند

مجتمع پتروشیمی شازند را می‌توان یکی از نمادهای خودباوری و اتکا به توان داخلی عنوان کرد که نقش مهم و حیاتی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. این شرکت در مسیر توسعه اقتصادی توانسته است عملکرد چشمگیری را در رشد تولید و بومی‌سازی با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان و متخصصان داخلی به ثبت برساند.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی شازند؛ پتروشیمی شازند که با اهداف تأمین نیاز داخل و صادرات در سال 1372 به بهره‌برداری رسید، ۱,۸۵۰ هزار تن محصولات پایه، پلیمری و شیمیایی ۴ درصد از اتیلن، ۵ درصد از پلی‌اتیلن سنگین، ۷ درصد از پلی‌اتیلن سبک خطی، ۱۰ درصد از پروپیلن و ۷ درصد از پلی‌پروپیلن تولید شده در کشور را به صورت سالانه تامین می‌کند.

 صنعت پتروشیمی به صورت غیرمستقیم و مستقیم به اشتغال بسیاری از افراد می‌انجامد و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و کاهش بیکاری دارد؛ همچنین توسعه صنعت پتروشیمی بی‌شک باعث رونق صادرات غیرنفتی می‌شود.

مواد اولیه بسیاری از بخش‌های اقتصاد را محصولات تولید شده در صنعت پتروشیمی، تشکیل می‌دهند، وابستگی صنایع مختلف به پتروشیمی نشان‌ دهنده جایگاه گسترده و مهم این صنعت در اقتصاد کشورهای تولیدکننده، پس از نفت است. برای نیل به اهداف موردنظر در مسیر توسعه اقتصادی و برطرف کردن نیاز کشور، تقویت جایگاه پتروشیمی به این مهم کمک شایانی می‌کند که نیاز اولیه این کار تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع از طریق پتروشیمی‌هاست.

همانطور که صنایع به دلیل موارد تحریمی از داشتن مواد اولیه محروم هستند و پتروشیمی‌ها می‌بایست در این مسیر حرکت‌های جهادی و توانایی خود را با استفاده از ظرفیت‌های داخلی به نمایش بگذارند، فعالان این صنعت و مجتمع‌های پتروشیمی همچون شازند نیز برای حرکت صحیح در این مسیر نیازمند تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز هستند که به واسطه محدودیت‌های بین‌المللی دست بر زانوان پرتلاش خود زده و با همکاری دانش‌بنیان‌ها و متخصصان داخلی اقداماتی در خور تقدیر را در داخلی سازی به انجام رسانیده اند.

توسعه سبد محصولات تولیدی در پتروشیمی شازند

مجتمع پتروشیمی شازند با توسعه سبد محصولات تولیدی خود همواره نقش مهمی در عرصه صنعت پایین‌دستی به واسطه تولید پلی‌اتیلن و پروپیلن خصوصا در مبحث صادرات غیرنفتی دارد.

کیفیت بالای محصولات تولیدی در پتروشیمی شازند باعث شده تا این واحد بتواند همچنان در بین 30 شرکت برتر بورس خوش بدرخشد. تولیداتی که با اقدامات به موقع و شایسته شازند در کنترل آلایندگی‌های ناشی از فعالیت خود عنوان نگین سبز صنعت نفت ایران را برای این مجتمع پتروشیمیایی به ارمغان آورده است.

پتروشیمی شازند از جمله پتروشیمی‌های کشور است که خوراک اصلی آن را نفتای مایع تشکیل می‌دهد و برای اینکه چرخ تولید در این مجتمع صنعتی فعال باشد روزانه سه هزار تُن نفتا نیاز دارد که از سوی پالایشگاه‌های کشور از جمله اصفهان، شازند، عسلویه و… تأمین می‌شود که از طریق خطوط لوله یا حمل با تانکر صورت می‌گیرد.

پتروشیمی شازند برای نیل به اهداف از پیش‌تعیین‌شده و نقش‌آفرینی گسترده در توسعه اقتصادی، مسیر رشد تولید و بومی‌سازی را به طرز شایسته‌ای دنبال می‌کند به طوری که این اقدامات تقدیر و تشکر آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور را به همراه داشت.

شرکت در نمایشگاه‌های واردات و صادرات خارج از کشور همچون رویداد چین در شهر شانگهای و رویدادهای مهم صنعتی در داخل کشور مانند شانزدهمین نمایشگاه صنعت استان مرکزی برای معرفی سبد محصولات تولیدی و فعالیت های این شرکت در حوزه های بازرگانی، محیط زیست، دانش بنیان و… از جمله اهداف دنبال‌کننده این شازند در این نمایشگاه‌ها می‌باشد.

مسیر درخشان بومی‌سازی‌ در پتروشیمی شازند

جایگاه پتروشیمی شازند به عنوان تولید کننده متنوع ترین محصولات پلیمری و شیمیایی در کشور در صنعت پتروشیمی کشور بر کسی پوشیده نیست، این شرکت برای توسعه سبد محصولات خود همواره در تلاش بوده تا از طریق همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان داخلی این مهم را تداوم و ارتقاء ببخشد.

علی‌رغم تشدید تحریم‌های دشمنان طی سال‌های گذشته تاثیری مستقیم منفی بر عملکرد مجتمع پتروشیمی شازند ایجاد نشد، چرا که باور و حمایت از دانش‌بنیان‌ها تاثیر این تحریم‌ها را در افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی به حداقل رسانده است.

افزایش تولید بیش از برنامه تعیین شده به همراه بومی‌سازی و داخلی‌سازی کاتالیست‌ها و تجهیزات و همچینین راه‌اندازی مجدد خط تولید اکترودر به دست جوانان و متخصصان شازند از جمله دستاوردها و برنامه‌هایی بود که ماحصل دستور جهاد تولید و بومی‌سازی مدیرعامل این شرکت عنوان می‌شود.

جوانان شازندی برای شکستن کمر تحریم‌ها واحد مهندسی ساخت را در مجتمع پتروشیمی شازند راه‌اندازی کردند و بستر لازم برای تامین نیازهای مجتمع در بخش قطعات فراهم شد. دستگاه اکسترودر یا به گفته کارشناسان صنعت پتروشیمی اژدها که در تولید گرانول مربوط به واحد پلی‌اتیلن سبک خطی نقش مهمی دارد بعد از تحریم‌ها، به دست توانمند متخصصان داخلی بازسازی و به چرخه تولید بازگشت و امروز این مجتمع پتروشیمی با افتخار اعلام می‌کند که دانش ساخت آن را بومی کرده است.

همچنین بومی‌سازی دانش ساخت توربو اکسپندر با همت جوانان ایرانی در این مجتمع به منصه شهور رسیده است و جمهوری اسلامی ایران را در زمره 5 کشور دارنده این دانش قرار داده است که کشور را در حوزه واردات از بیگانگان بی‌نیاز ساخته است.

از دیگر برنامه‌های این شرکت که با موفقیت در مسیر بومی‌سازی به انجام رسید، می‌توان به تولید کاتالیست روپک به عنوان یک تجارت پر سود با اتکا به توان داخل و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در پتروشیمی شازند اشاره کرد.

تولید و بومی سازی تولید کاتالیست‌ها بخشی از زنجیره ارزش است که مسئولان و مدیران صنعتی کشور نیز بر آن تاکید دارند. اکنون جمهوری اسلامی ایران جزو 5 کشور تولیدکننده این کاتالیست قرار دارد و این مهم با پای کار آمدن شرکت های دانش بنیان ایرانی محقق شد.

علاوه براین، گام جدید پتروشیمی شازند در راستای تولید دانش بنیان و  توسعه بخشی به سبد محصولات از ضرورت‌های انتشار خبری است که از این طریق شازند موفق به توسعه گرید PE100 بهبود یافته در برابر کلر شد.

بنابر اعلام مدیرعامل مجتمع پتروشیمی شازند، این شرکت به عنوان تولیدکننده متنوع‌ترین  گریدها و محصولات پلیمری و شیمیایی در کشور، گام جدیدی را در راستای تولید دانش‌بنیان و توسعه سبد محصولات تولیدی خود برداشته و در این راه برای نخستین بار در کشور موفق به ثبت اختراعی با عنوان “پلی اتیلن دوقله‌ای حاوی افزودنی های ویژه با کاربرد در لوله های انتقال آب حاوی دی اکسید کلر و فرایند تولید آن” گردید.

پلی اتیلن از جمله موادی است که در تولید لوله های انتقال آب، گاز و فاضلاب استفاده می شود. از جمله مزایای این محصول نسبت به لوله های چدنی برای استفاده در لوله های فاضلاب می توان به انعطاف پذیری مناسب، مقاومت در برابر خوردگی، سبکی، اتصال محکم و بدون نشتی و … نام برد.

پیشرفت تکنولوژی و توسعه کاتالیست های نسل جدید منجر به تولید نسل های جدید گرید های پلی اتیلن شده است. از آن جمله می توان به توسعه پلی اتیلن گرید لوله از PE63 و PE80 به PE100 و همچنین نسل های جدیدتر از جمله PE100 LS, RD, RT, RC اشاره کرد.

یکی از این نسل های جدید، گرید PE100 RD (Resistant to disinfectant) می باشد که دارای مقاومت بالاتر در برابر گندزداهای بر پایه کلر می باشد. این گرید در سال های گذشته توسط شرکت های پیشرو در حوزه دانش و صنعت پلیمر از جمله  LyondellBasell, Borouge, Sabic پس از پژوهش و آزمایش های متعدد توسعه داده شده و در بازارهای جهانی ارائه شده است .

با توجه به اینکه ایجاد شبکه فاضلاب یکی از زیرساخت ها در کشور محسوب می گردد ، نیاز به این محصول در مناطقی که از ضدعفونی کننده های برپایه کلر با غلظت ‌های بالاتر استفاده می شود و لوله های فاضلاب می بایست دارای مقاومت بالاتری به ترکیبات کلر باشند کاملا ضروری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *