تمام بن بست ها با راهكار رفع موانع در اموال تملیكی برطرف شد

با تاكید ریاست جمهور و همكاری های بین دستگاهی برای اصلاح اسناد و مقررات در رفع موانع و مشكلات برای تعیین تكلیف اموال تملیكی گام برداشتیم.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی؛ سعید غلامی باغی عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش اموال منقول با حضور در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد اظهار داشت: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیكی شركتی دولتی ذیل وزارت اقتصاد و دارایی با فرایندهایی فرا قوه ایی در حوزه تعیین تكلیف كالاهاست كه در حوزه تجارت خارجی، تعیین تكلیف و ترخیص كالاهای وارداتی نقش موثری دارد.

غلامی در ادامه افزود: امروزه سازمان اموال تملیكی بعنوان آخرین حلقه تجارت خارجی كشور در حوزه تعیین تكلیف كالاهای متروكه گمركی، قاچاق و تامین كننده درآمدهای دولت از محل فروش كالاها در مزایده ها،حراج ها، صیانت از اموال مردم در نگهداری و سلامت جامعه بسیار تاثیرگذار است.

وی ۳دسته از كالاها را در اختیار سازمان اموال تملیكی دانست و بیان داشت: مهمترین كالاهای متروكه كه در زمان مقرر تعیین تكلیف نشده و به دلیل عدم اختلال در فرایند تجارت خارجی و نبود انبارهای لازم جهت نگهداری طولانی مدت از طریق مزایده و حراج به فروش می رسد تا بعد از تعیین تكلیف و كسر هزینه های قانونی وجه حاصل از فروش به صاحب كالا برگردد. دسته دوم كالاهای مكشوفه به ظن قاچاق هستند كه به امانت نگهداری و بعد از رسیدگی مراجع ذیصلاح حكم قطعی قاچاق یا برائت و استراد به صاحب كالا برگردانده می شود و دسته سوم كالاهای ضبطی هستند كه تا تعیین تكلیف قطعی در انبار می ماند.

عضو هیات مدیره و معاون بهره برداری و فروش اموال منقول با اشاره به ۴صورت تعیین تكلیف كالا تصریح كرد: كالاهای تعین تكلیف شده یا به فروش می رسد یا اعاده به كمرگ برای ترخیص یا استرداد به صاحبان كالا یا امحاء می گردد كه اقتصادی ترین وجه آن فروش و اعاده به صاحب كالا برای تامین نیاز جامعه و چرخه اقتصادی است و بدترین نوع آن امحاء كالاست كه در صورت فساد یا قاچاق و ضربه به تولید داخل، معدوم یا به امحاء فنی منجر می شود.

غلامی باغی گفت: با همكاری مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۲ برای اولین بار ۱۰۶۲ خودرو در مزایده سراسری در سه مرحله به فروش رسید. با كمك سازمان استاندارد درخصوص خودروهای دسته دوم ۷۰۰ خودرو در مهرماه عرضه شد كه نیمی از آن به روش رسیده و مابقی در مزایده بعدی عرضه خواهد شد. گام جدید دولت برای ارتباط با مردم و تامین نیازشان مزایده و حراجی های تمام الكترونیك و برخط بوده تا شفاف، رقابتی، رایگان و سراسری برگزار شود.

وی با شكسته شدن ركورد جدید دولت در تعیین تكلیف كالاها گفت: تنها حدود ۷هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ تعیین تكلیف شده بود كه در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان با رشد ۳۰۶ درصدی تعیین تكلیف و اعاده و فروش رسید كه در ۷ماهه اول امسال با ۳۲۹ درصد رشد به تعیین تكلیف ۲۳هزار میلیارد تومانی كالا رسیدیم.

غلامی باغی ادامه در ادامه یادآور شد: سازمان اموال تملیكی در حوزه ساماندهی وخرید انبار متناسب نگهداری و تجهیز امكانات اولیه ایمنی و صیانت از اموال مردم و دولت ورود كرده است كه امسال انبار مكانیزه در خوزستان افتتاح و در اكثر استانها به خرید انبارهای مجهز اقدام شد و با همكاری سازمان امور اداری استخدامی و برنامه و بودجه سطح تشكیلاتی سازمان در ۳۰ استان از ادارات و مدیریت ها به اداره كل ارتقاء یافته و در تهران و هرمزگان دو اداره كل ویژه تشكیل شده است.

وی با اعلام سه مزایده بزرگ عنوان كرد: در مزایده سراسری اول ۶۵۰میلیارد تومان كالا عرضه شده كه از ۱۵تا۲۱ آبان ادامه داشته و ۲۴ آبان رمزگشایی می شود؛ در مزایده دوم خودروها از ۲۲ تا ۳۰ آبان برگزار و ۵ آذر رمزگشایی می شود و در مزایده ویژه استان خوزستان كولرهای گازی از ۲۹ آبان تا ۵ آذر ادامه خواهد داشت كه ۸ آذر ماه اعلام برنده خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *