35 طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر 5 میلیارد یورو در چادرملو در حال اجراست

معصومه صالحی- در حال حاضر حدود 35 طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر 5 میلیارد یورو و با اشتغالزایی مستقیم نزدیک به 8 هزار نفر در مجتمع معدنی‌وصنعتی چادرملو در حال اجراست که امیدواریم تا پایان سالجاری چند مورد از این طرح‌ها به بهره‌برداری برسد.


به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ مهندس امیرعلی طاهرزاده مدیرعامل شرکت معدنی‌وصنعتی چادرملو با بیان اینکه مجتمع چادرملو به عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی در داخل کشور در بخش زنجیره فولاد در حال فعالیت است، گفت: مجموعه چادرملو به عنوان بزرگترین تولیدکننده کنسانتره کشور در سال 1401 توانست تولید 11 میلیون تن کنسانتره را در کارنامه خود ثبت کند.

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش مجموعه در این است که زنجیره فولاد بالاخص در صنایع پایین‌دستی را تکمیل کنیم، خاطرنشان کرد: در همین راستا توسعه‌های چادرملو بر مبنای توسعه‌های هوشمند و هدفمند و در جهت تکمیل زنجیره است.

مهندس طاهرزاده با اشاره به اینکه طرح کنسانتره یک میلیون تنی عصرنوین بهاباد از جمله این طرح‌هاست، گفت: 62 درصد از سهام این طرح متعلق به مجموعه چادرملو است که با سرمایه‌گذاری بالغ بر 2200 میلیارد تومان در سه ماهه چهارم سالجاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه طرح گندله 4 میلیون تنی نیز طرح دیگری است که در کنار طرح قبلی و با مشارکت مجموعه غدیر در حال اجراست، افزود: اجرای این دو مجموعه در راستای تکمیل زنجیره ارزش چادرملو نقش بسزایی دارد.

زیرساخت‌ها گلوگاه‌های اصلی اجرای طرح‌های توسعه

مهندس طاهرزاده در ادامه به بحث زیرساخت‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از گلوگا‌ه‌های اصلی اجرای طرح‌های توسعه مسائل مربوط به زیرساخت‌هاست، گفت: در کنار این طرح‌ها یکسری پروژه‌های جدید به خصوص در حوزه زیرساخت‌ها تعریف کردیم. همانطور که می‌دانید یکی از گلوگاه‌های اصلی اجرای طرح‌های توسعه در شرایط فعلی مسائل مربوط به زیرساخت‌هاست که مهمترین آن موضوع برق است.

مدیرعامل شرکت چادرملو به نیروگاه 546 مگاواتی به صورت EPC در مجتمع صنعتی این مجموعه اشاره کرد و گفت: این نیروگاه هم‌اکنون در حال اجراست و فاز یک نیروگاه در بخش گازی نزدیک به 60 درصد و فاز 2 گازی حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در ادامه افزود: تلاش ما این است که بتوانیم این نیروگاه را تا قبل از پیک برقی که برای سال آینده متصور است؛ وارد مدار تولید کنیم و به صورت خودتامین بخشی از برق موردنیاز خود را تهیه و تامین کنیم.

مهندس طاهرزاده در ادامه به نیروگاه خورشیدی جدیدی که به تازگی کلنگ آن به زمین زده شد، اشاره کرد و گفت: علاوه بر نیروگاه 546 مگاواتی؛ اخیرا کلنگ یک نیروگاه خورشیدی جدید در منطقه خضرآباد یزد در جهت اجرای قانون به زمین زده شد تا بتوانیم با راه‌اندازی این نیروگاه از جرایمی که برای تولید فولاد سبز مترتب است؛ فاصله بگیریم.

مدیرعامل شرکت معدنی‌وصنعتی چادرملو همچنین گفت: در همین راستا پیش‌بینی کردیم نیروگاه 100 مگاواتی را ظرف مدت 19 ماه و با سرمایه‌گذاری بالغ بر 60 میلیون یورو در منطقه خضرآباد راه‌اندازی کنیم و به نوعی صنعت سبز را در بخش‌های مختلف صنعت فولاد ساری و جاری کنیم.

مهندس طاهرزاده با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی یک نیروگاه 500 مگاواتی به صورت سیکل ترکیبی در منطقه اردکان و در مجاورت مجتمع صنعتی در حال فعالیت است، گفت: نیاز مجتمع صنعتی چادرملو در حال حاضر 210 مگاوات است که مازاد بر آن به نوعی در شبکه تزریق می‌شود و بدین صورت در سایر بخش‌ها به نوعی مشکلات برق داخل کشور تا حدودی مرتفع می‌شود، اما با احداث نیروگاه جدید که به صورت خودتامین است؛ عملا عدم‌النفع ناشی از عدم‌تولیدی که طی سال‌های 1400، 1401 و 1402 بر شرکت متاثر بود؛ به حداقل ممکن برسد.

چادرملو صاحب 130 مگاوات نیروگاه خورشیدی

مدیرعامل شرکت چادرملو با بیان اینکه علاوه بر این نیروگاه خورشیدی 100 مگاوات که در حال اجرایی شدن است، گفت: راه‌اندازی 30 مگاوات برق دیگر هم در برنامه‌های شرکت چادرملو قرار دارد. در همین راستا 10 مگاوات این میزان برق به بهره‌برداری رسیده است و 2 نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی جدید نیز در منطقه‌های بهاباد و اردکان برندگان مناقصه انتخاب شدند و عملا مجموعه چادرملو صاحب 130 مگاوات نیروگاه خورشیدی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تکنولوژی تولید فولاد در مجموعه چادرملو تکنولوژی تقریبا به روز و مدرنی است، به «اقتصاد ملت» گفت: تلاش ما این است که مصرف انرژی در بخش‌های مختلف به خصوص برق، گاز و آب را به حداقل ممکن برسانیم. در همین راستا مجموعه چادرملو در قالب شرکت واسکو در انتقال آب خلیج‌فارس به منطقه اردکان با 820 کیلومتر مشارکت کرده که به موجب این طرح آب موردنیاز مجموعه چادرملو تا جایی که ممکن است بیشتر از طریق آب‌شیرین شده تامین شود تا بتوانیم در بخش‌های مختلف مجموعه از آب‌های زیرزمینی حداقل استفاده را داشته باشیم و به نوعی آب‌های زیرزمینی را برای آیندگان حفظ و مراقبت کنیم.

افزایش سرمایه در راه است

مدیرعامل شرکت معدنی‌وصنعتی چادرملو در خصوص افزایش سرمایه شرکت نیز گفت: در گام اول 19 هزار و 250 میلیارد تومان افزایش سرمایه تاکنون انجام شده است و پیش‌بینی می‌کنیم که به زودی افزایش سرمایه شرکت تا 27 هزار و 150 میلیارد تومان نیز انجام شود.

وی در ادامه افزود: در حال رایزنی و مذاکره با سهامداران هستیم تا بتوانیم افزایش سرمایه جدیدی را در داخل شرکت برقرار کنیم، اما پس از مذاکرات با سهامداران عمده این موضوع در قالب مجمع‌عمومی اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی خواهد شد.

مهندس طاهرزاده در خصوص میزان ذخایر سنگ‌آهن شرکت چادرملو و چگونگی تامین ماده اولیه مجتمع صنعتی گفت: برای تامین سنگ‌آهن موردنیاز یکی از راه‌ها برداشت از خود معدن چادرملو است. دومین راه اما استفاده از فرآوری سنگ‌های باطله معدنی است که کم‌عیار بودند. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود بتوانیم سه میلیون تن از خوراک ورودی معدن را از محل سنگ‌های فرآوری شده باطله‌های معدنی تهیه کنیم.

مدیرعامل شرکت معدنی‌وصنعتی چادرملو گفت: تلاش ما در بخش بازرگانی شرکت این است که از تمام سنگ‌هایی که در کشور استفاده می‌شود؛ به منظور یک رابطه برد – برد با بهره‌برداران معدنی به خصوص معادن کوچک در قالب قراردادهایی که هر دو طرف منتفع شوند؛ استفاده کنیم.

بهره‌برداری از معدن دی 19 تا پایان سالجاری

وی همچنین به دو پروژه معدنی که به تازگی در داخل مجموعه چادرملو استارت آن زده شده است، اشاره کرد و گفت: معدن دی 19 با مشارکت شرکت سنگ‌آهن مرکزی که برنامه‌ریزی بهره‌برداری از این معدن در مجتمع چادرملو آغاز شده است.

مهندس طاهرزاده با تاکید بر اینکه تا این لحظه نزدیک به 130 میلیون تن باطله‌برداری از معدن دی 19 انجام شده است؛ پیش‌بینی کرد که تا اواخر سالجاری بتوانیم به سنگ‌آهن معدن دی 19 دسترسی پیدا کنیم.

به گفته وی گواهی اکتشاف این معدن دریافت شده است و برای بخش اول که در بخش جنوبی قرار دارد؛ نزدیک به 51 میلیون تن ذخیره شناسایی شده است.

مهندس طاهرزاده دومین پروژه را قرارداد با سازمان انرژی اتمی عنوان کرد و گفت: در همین راستا با سازمان انرژی اتمی برای آنومالی 10 قراردادی در قالب مشارکت بسته‌ایم که کارهای اکتشافی آن آغاز شده است و در حال حاضر تیم اکتشافی شرکت در قالب شرکت فلزیابان در حال عملیات اکتشافی است که پیش‌بینی می‌شود ظرف مدت یکسال بتوانیم کارهای اکتشافی این پروژه را تمام کنیم و نهایتا این مجموعه را هم به زودی وارد بهره‌برداری و تامین خوراک کارخانجات چادرملو کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *