فولاد مبارکه در نیمه اول سالجاری کارنامه درخشانی از خود به ثبت رساند

شرکت فولاد مبارکه اصفهان که به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می‌شود؛ از جمله شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت‌ می‌کند. این شرکت با ماموریت ایفاء نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقاء سطح فناوری صنعت فولاد؛ به عنوان سازمانی جهان تراز سهم عمده‌ای از تولید فولاد کشور را برای استفاده در صنایع مختلفی همچون قطعه‌سازی‌وخودروسازی، صنایع‌فلزی‌سبک، صنایع‌فلزی‌سنگین و لوله‌های‌‌ انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم‌خانگی و الکتریکی و صنایع لوله‌وپروفایل تولید می‌کند.

به گزارش اقتصاد ملت؛ فولاد مبارکه در سال‌های پس از رسيدن به ظرفيت اسمی و با كسب تجربه‌ و توانمندی اقتصادی برای پاسخگويی به نياز روزافزون بازار داخلی‌‌وخارجی و استفاده بهينه از تجهيزات و ماشين‌آلات توليدی موجود؛ به برنامه‌ريزی برای افزايش توليد در قالب طرح‌های توسعه اقدام کرد و با استفاده از منابع مالی حاصل از فروش داخلی و ارزی شركت و استفاده از اعتبارات مالی، ريالی و ارزی؛ اولين مرحله طرح‌های توسعه را اجرا کرد و امروز پس از گذشت سال‌ها در بسیاری از زمینه‌ها عملکرد موفق و قابل‌قبولی داشته است.

این مجموعه بزرگ صنعتی در سالی که به فرموده مقام‌معظم‌رهبری به نام «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است؛ با مدیریت مسئولانه و اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر کارشناسی و همت کارشناسان و کارکنان سختکوش فولاد مبارکه با مداومت و پیگیری مستمر و رصد کامل فعالیت‌های قابل‌بهبود و پیاده‌سازی راهکارهای عملیاتی و مبتکرانه توانست کارنامه درخشان و چشمگیری را از خود به ثبت برساند.

در همین راستا حرکت به سوی فولاد سبز، توسعه پایدار، خلق آینده‌ای بهتر، حفاظت از محیط زیست، سودآوری و پایداری سود سهامداران و از همه مهمتر خودکفایی کشور در حوزه اقتصادی، صنعتی و به خصوص محصولات فولادی و به عبارتی بهتر تحقق اقتصاد بدون نفت از جمله اهداف شرکت فولاد مبارکه است که مدیریت این مجموعه بر تحقق آنها تاکید ویژه‌ای دارد.

حال با نگاهی به اهم اقدامات انجام شده در شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی بازه زمانی شش‌ماهه سالجاری می‌توان نمره قابل‌قبولی را برای این گروه بزرگ صنعتی در نظر گرفت.

اهم اقدامات انجام شده در فولاد مبارکه

«مشارکت مسئولانه فولاد مبارکه در انتقال آب دریای‌عمان به اصفهان»، «احداث نیروگاه سیکل‌ ترکیبی در کوتاه‌ترین زمان»، «كسب عنوان پنج‌ستاره جایزه بین‌المللی تعالی پایداری برای اولین‌بار توسط فولاد مباركه»، «تولید گرید جدید ورق فولادیCK45 در مجتمع فولاد سبا»، «ثبت ركورد روزانه تولید تختال در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری»، «مشاركت فولاد مباركه در تولید سه‌ میلیون اصله نهال»، «افزایش سودآوری در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مباركه»، «سرمایه‌گذاری برای ورود به فازهای مهندسی میدان گازی»، «ورود جدی فولاد مبارکه به حوزه محیط زیست با سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد یورویی»، «توجه ویژه به رعایت اصول ایمنی» و … از جمله اقدامات فولاد مبارکه در نیمه اول سالجاری است که باعث شد این مجموعه بتواند در مسیر توسعه پایدار و تولید فولاد سبز گام‌های خوبی بردارد.

همانگونه که می‌دانید صنعت فولاد در هر کشوری به عنوان صنعت مادر و یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار محسوب می‌شود و همین موضوع سبب شده که پایه و اساس تمامی فعالیت‌های اقتصادی باشد و به همراه خود رشد و توسعه کشور را به وجود آورد.

از سوی دیگر صنعت فولاد با توجه به پتانسیل‌های کشور در حوزه تولید فولاد و سایر محصولات وابسته به این کالا، قابلیت‌های فراوانی برای ارزآوری و ایجاد اشتغال در داخل کشور دارد؛ به گونه‌ای که در سند چشم‌انداز 1404 تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال پیش‌بینی شده است. اما این صنعت طی سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های موجود در حوزه انرژی و تحریم‌های ظالمانه با چالش‌ها و مشکلات متعددی دست به گریبان بوده و در بسیاری از مواقع برخی از واحدهای تولیدی فولاد حتی با کمتر از ظرفیت تعیین شده اقدام به تولید این محصول می‌کردند. قطع برق در تابستان و قطع گاز در زمستان و ناترازی‌های موجود در حوزه تامین برق طی سال‌های اخیر نفس تولید را به شماره انداخته است؛ به گونه‌ای که در بسیاری از واحدهای تولید فولاد شاهد توقف و تعطیلی خطوط تولید و خاموشی بوده‌ایم و مشکلات موجود در این بخش کار را به آنجا رساند که فولادمردان امروز از «خستگی صنعت فولاد ایران» سخن می‌گویند.

اما در این مسیر پرچالش؛ فولاد مبارکه به همت و تلاش شبانه‌روزی مدیران و کارشناسان زحمتکش و دلسوز توانست بر بسیاری از چالش‌ها و مشکلات غلبه کرده و از تهدیدها به فرصت برسد.

فولاد مبارکه از نگاه مسئولان

به دنبال اقدامات انجام شده و عملکرد درخشان فولاد مبارکه؛ رئیس‌جمهور در مراسم  راه‌اندازی نیروگاه شهید حاج‌احمد کاظمی فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه کار بزرگی که امروز در فولاد مبارکه رقم خورد، بسیار مهم است؛ تولید فولاد سبز را یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم برای کشور قلمداد کرد که فولاد مبارکه در این مسیر گام برداشته است. به عقیده وی کار در فولاد مباركه با برنامه‌ریزی دقیق در حال پیشرفت است و این مجموعه امروز برنامه‌های بسیار ارزشمندی برای حرکت، خودتأمینی، خودکفایی و استقلال برنامه‌ریزی کرده است. این در حالی است که اگر طی سنوات گذشته در فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های جدید و محصولات خاص انجام نمی‌شد؛ قطعاً امروز ما در این نقطه از صنعت فولاد قرار نگرفته بودیم.

رئیس‌جمهور نگاه فولاد مبارکه در خودتأمینی را مورد تشویق قرار داد و به بهره‌برداری رسیدن مرحله اول نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه را مرهون تلاش همه کارگران، کارشناسان و مدیران فولاد مبارکه اعلام کرد و گفت: اقدامات فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی ارزشمند است.

در همین راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در آئین راه‌اندازی فاز اول این نیروگاه؛ برنامه فولاد مبارکه برای پیشتازی در جهان را حرکت به سمت فولاد سبز اعلام کرد.

از سوی دیگر موثقی‌نیا معاون وزیر صمت و رئیس هیات‌عامل ایمیدرو نیز با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه بر لبه‌های تکنولوژی جهانی در حال حرکت است، تاکید کرد: این مجموعه در حال اجرای ابرپروژه‌های ملی است که هر یک در جایگاه خود تأثیر خاصی بر توسعه صنعت فولاد و تأمین پایدار انرژی دارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز بر این عقیده است که سودآوری فولاد مباركه باید با میزان سرمایه‌گذاری كه در این شركت صورت گرفته؛ مقایسه شود. امیرحسین کمیلی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان هم در این خصوص گفت: فولاد مبارکه باعث چرخیدن چرخ هزاران شرکت و صنایع دیگر در کشور می‌شود.

کار بزرگ فولاد مبارکه در احداث نیروگاه سیکل ترکیبی

در همین راستا «احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه» در کوتاه‌ترین زمان به منظور تامین برق موردنیاز این مجتمع صنعتی؛ گام بلندی برای تأمین پایدار برق موردنیاز این صنعت و جبران ناترازی برق شبکه سراسری محسوب می‌شود که اخیرا با حضور رئیس‌جمهور افتتاح و وارد مدار تولید شد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز تولید برای کشور یکی از ضرورت‌های اساسی در حوزه‌های مختلف است، تحقق اقتصاد مقاومتی را یکی از ضروریات کشور دانست و گفت: شرط اساسی تحقق این امر؛ استقلال در تولید و رشد آن است. این امر در صنایع مادر از جمله فولاد که زیرساخت رشد تولید است، اهمیت بیشتری دارد. زیرا رشد کمّی، کیفی و تنوع تولید در فولاد می‌تواند موجب رشد بسیاری از صنایع پایین‌دست این حوزه شود و در پی رشد صنایع مادر است که رشد صنایع دیگر کشور نیز زنجیره ارزش‌افزوده را کامل می‌کند و این امر در تکمیل زنجیره اشتغال نیز مؤثر است. بنابراین برنامه‌ریزی‌ فولاد مبارکه برای کامل‌کردن این زنجیره حائزاهمیت و قابل‌تقدیر است.

رئیس‌‌جمهور احداث نیروگاه توسط فولاد مبارکه را «کار بزرگ و مهمی دانست که امروز در فولاد مبارکه رقم خورده است» و در ادامه با اشاره به اهمیت ورود این شرکت برای احداث نیروگاه و به بهره‌برداری رساندن این پروژه گفت: کار بزرگی که امروز در فولاد مبارکه رقم خورد، بسیار مهم است؛ احداث نیروگاه به ‌صورت مستقل برای صنعت با هدف‌گذاری ۹۱۴ مگاوات تولید برق که امروز ۳۰7 مگاوات آن بهره‌برداری شد؛ گام بسیار مهمی است. اینکه برق خانگی از برق صنعتی جدا باشد و این صنعت بتواند برق خود را تأمین کند و همچنین اقدامات فولاد مبارکه در حوزه تأمین آب بسیار حائزاهمیت است.

تولید سه‌ میلیون اصله نهال با مشارکت فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه همچنین به منظور حفظ محیط‌ زیست و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی؛ اخیرا تفاهمنامه‌ای را با هدف مشارکت در تولید سه‌ میلیون اصله نهال با اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان منعقد کرد.

در همین راستا دکتر طیب‌نیا با تاکید بر اینکه «امروز نگاه ما در فولاد مبارکه تبدیل شدن به یک الگو در این حوزه و تبدیل به صنعت سبز برای خلق آینده‌ای بهتر است»، گفت: واقعیت امر این است که این سرمایه‌گذاری هدفمند در فولاد مبارکه انجام‌ شده است تا این صنعت همچنان در همه حوزه‌ها به خصوص محیط ‌زیست الگو باشد.

کسب عنوان پنج‌ستاره جایزه بین‌المللی تعالی پایداری

شرکت فولاد مبارکه همچنین در نیمه اول سالجاری و برای اولین‌بار موفق به کسب عنوان پنج‌ستاره جایزه بین‌المللی تعالی پایداری مبتنی بر حوزه‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) شد.

این جایزه توسط سه مؤسسه برجسته بین‌المللی GBN،BPIR  و مرکز تحقیقات تعالی سازمانی کشور نیوزیلند برگزار می‌شود که سازمان‌ها را از لحاظ تعهد به مفهوم پایداری و عملکرد و نتایج آنها در حوزه راهبری زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی (ESG) ارزیابی می‌کند.

به عبارتی دیگر کسب نخستین نشان پنج‌ستاره تعالی پایداری توسط فولاد مبارکه مُهر تأییدی بر حرکت این شرکت در مسیر فولاد سبز است.

این مجموعه که به تدبیر دکتر طیب‌نیا مدیریت جوان و دلسوز این شرکت همواره در مسیر فولاد سبز و توسعه پایدار در حرکت است؛ با کسب این نشان ثابت کرد که به ‌عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور علاوه بر رسالت تولید محصولات تخت فولادی؛ با هدف توسعه زیرساخت‌های کشور نیز همواره خود را یک شرکت مسئولیت‌پذیر در برابر جامعه و سایر ذینفعان مسئول می‌داند.

خلق آینده‌ای بهتر

در همین حال دکتر طیب‌نیا معتقد است که «خلق آینده‌ای بهتر» به‌ عنوان یک بینش و فلسفه وجودی؛ همواره در راهبردهای کلان مجموعه فولاد مبارکه تأثیرگذار بوده است. از این ‌رو توسعه را نه صرفاً در افزایش درآمد و تولید؛ بلکه در راستای افزایش رفاه‌جامعه و کشورمان نیز به ‌عنوان یک رسالت بر خود لازم دانسته است.

به گفته وی توجه به ارتقاء فرآیندهای زیست‌محیطی، کمک به حل چالش‌های اجتماعی و داشتن اقتصادی شفاف و مسئولانه در گروه فولاد مبارکه از استراتژی‌ها و راهبردهای اصلی این شرکت در کنار توسعه زیرساخت‌ها به شمار می‌رود؛ از سوی دیگر این مجموعه در استفاده بهینه از منابع انرژی همواره پیشرو و الگو بوده و خواهد بود.

در همین راستا تمرکز بر تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، کاهش برداشت آب خام با سرمایه‌گذاری در پروژه جمع‌آوری، تصفیه و بازچرخانی پساب‌های صنعتی و شهری در فرآیند تولید شرکت، اشتغالزایی، سرمایه‌گذاری در توسعه ورزش به‌ منظور ارتقاء سلامتی کارکنان، خانواده‌ها و شهروندان و افزایش شادابی جامعه، کمک به جوامع محلی و… نمونه‌هایی از جمله اقدامات فولاد مبارکه در این زمینه است. و نکته پایانی اینکه فولاد مبارکه امروز برای مقابله با مشکلات و محدودیت‌‌‌های موجود عزم خود را جزم کرده تا بتواند همچون گذشته مسیر پر فراز و نشیب تولید را پرقدرت‌تر و پرتوان‌تر از قبل ادامه دهد. در واقع فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون و پس از گذشت سی سال کار و تلاش مداوم؛ در گام دوم با عزمی راسخ‌تر و گام‌هایی محکم‌تر حرکت خود را برای فتح قله‌های جهانی آغاز کرده و هدف‌گذاری برای دستیابی به جایگاه بیستم شرکت‌های فولادی دنیا، حرکت در مسیر فولاد سبز به‌ منظور افزایش اطمینان و رضایت جامعه و بهبود فزاینده فرآیندهای زیست‌محیطی پرتوان‌تر و جدی‌تر از گذشته را در دستور کار خود قرار داده است که البته دستیابی به چنین اهدافی برای این مجموعه بزرگ صنعتی دور از دسترس نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *