نوری معاون صندوق بیمه کشاورزی:156 محصول تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار دارند

معصومه صالحی

همزمان با آغاز سال زراعی 1403-1402 معاون توسعه امور بیمه صندوق بیمه کشاورزی به همراه چند تن دیگر از مدیران این مجموعه در یک نشست خبری به ارائه گزارش عملکرد این مجموعه در سال زراعی سال قبل پرداختند و در ادامه از برنامه‌های سالجاری صندوق بیمه کشاورزی در حمایت از کشاورزان و متولیان این بخش مطالبی را مطرح کردند و در پایان هم پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

به گزارش خبرنگار ما؛ قدرت‌الله نوری معاون توسعه امور بیمه صندوق بیمه کشاورزی در ابتدای این نشست با بیان اینکه این صندوق در ابتدا با دو محصول کار خود را آغاز کرد که امروز به  156 محصول افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر ۳۲ منطقه تحت‌ پوشش صندوق قرار دارد و در برخی از استان‌ها ۳۵ محصول و در برخی تنها یک محصول تحت پوشش هستند.

وی با تاکید بر اینکه حق‌بیمه دریافتی از بیمه‌گذاران بر اساس تعهدات تامین و تعهدات بر اساس ارزش موضوع و محصولی است که توسط وزارت جهاد کشاورزی در صندوق بیمه تعیین می‌شود، گفت: هیات‌مدیره صندوق بیمه کشاورزی اختیار دارد برای مطلوبیت حق‌بیمه؛ سال‌های فاجعه‌بار را از حق‌بیمه حذف کند که این کار در بخش باغات و زراعی انجام شد. همچنین در بخش ارزیابی خسارات نیز استفاده از فناوری‌های نوین مانند ماهواره‌ها و سنجنده‌های راه دور را در دستور کار داریم که توانستیم در ارزیابی خسارت‌ها به رضایت ۹۰ درصدی کشاورزان برسیم.

نوری در خصوص میزان پرداخت غرامت به کشاورزان گفت: در سال زراعی 1401-1400 در حدود ۵۶۰۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم و تا پایان سال ۱۴۰۱ تمام غرامت کشاورزان تسویه شد. از این میزان ۲۶۰۰ میلیارد تومان فقط در زیربخش زراعت و عمدتا گندم بود. برای سال زراعی 1402-1401 تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت شده و بر اساس برآوردها باید ۵۰۰۰ میلیارد تومان در این بخش پرداخت شود.

معاون توسعه امور بیمه صندوق بیمه کشاورزی با تاکید بر اینکه در تمام زیربخش‌ها به صورت میانگین تعهدات ما 30 درصد افزایش داشته است، در خصوص استان‌هایی که کمترین و بیشترین خسارت را داشته‌اند، گفت: بیشترین خسارت مربوط به استان‌های اردبیل، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی، خراسان‌رضوی، گلستان، فارس، خوزستان، کرمان و تهران است که بیش از ۷۰ درصد غرامت‌ها را این استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

نوری با اشاره به پر مخاطره بودن بخش کشاورزی و وقوع خشکسالی طی سال‌های اخیر و همچنین اهمیت بیمه در بخش کشاورزی به  تفاوت زیاد موجود بین بیمه‌های تجاری با بیمه کشاورزی اشاره کرد و گفت: یکی از این تفاوت‌ها این است که مثلا یک شبه چند استان خسارت می‌بینند و باید به آنها غرامت پرداخت شود. همچنین در بیمه‌های تجاری ۱۰۰ درصد حق‌بیمه توسط بیمه‌گذار پرداخت می‌شود، اما در بیمه‌های کشاورزی ۶۵ درصد توسط دولت و کمتر از ۳۵ درصد توسط کشاورز پرداخت می‌شود.

به گفته وی در بیمه دام، طیور و آبزیان ۸۰ درصد موضوع تعهد پرداخت می‌شود. در همین راستا بر اساس قیمت تعیین شده برای دام سنگین نیز اگر یک دام سنگین تلف شود؛ ۶۵ میلیون تومان غرامت پرداخت می‌شود.

وی همچنین به گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: امسال قصد داریم بیمه گیاهان دارویی را به ۵۲ محصول افزایش دهیم؛ این در حالی است که سال گذشته این عدد ۲۳ محصول بود. همچنین بیمه حیات‌وحش را نیز از سال گذشته در دستور کار قرار دادیم تا از حیات‌وحش حفاظت شود.

نوری در ادامه به بیمه طرح جهش تولید در دیم‌زارها و بیمه کشاورزی قراردادی اشاره کرد و گفت: ۹۷ درصد از سطوح ابلاغی را در سال اول طرح جهش تولید در دیم‌زارها تحت‌پوشش بیمه قرار دادیم و ۱۵ برابر حق بیمه‌ای که از کشاورزان گرفتیم؛ به عنوان غرامت پرداخت کردیم.

به گفته وی در سال دوم طرح این عدد به یک میلیون و ۳۸۰ هزار هکتار و سال سوم طرح نیز این عدد به یک میلیون و ۸۱۰ هزار هکتار رسید. همچنین برای سال چهارم نیز قصد داریم این میزان را افزایش دهیم. در طرح کشاورزی قراردادی نیز در سال اول صندوق بیمه ۲۴۲ هزار هکتار و در سال دوم ۴۲۰ هزار هکتار را تحت‌پوشش قرار داد. در این دو طرح کشاورزان باید حین ورود به طرح  محصولات خود را بیمه کنند.

نوری همچنین به در دستور کار قرار گرفتن روش‌ها و مدل‌های متفاوت در سال زراعی جدید به منظور دستیابی به اهداف را مدنظر قرار داد و گفت: نه تنها تعاملات خوبی با تشکل‌ها، اتحادیه‌ها، سازمان‌های ذیربط داریم؛ بلکه طرح جدید بیمه عوامل تولید را نیز در دستور کار قرار داریم. این یعنی علاوه بر محصولات؛ فعالیت‌ها و خدمات مرتبط با بخش کشاورزی نیز بیمه می‌شود.

وی در پایان گفت: به همین منظور با شرکت‌هایی که در تامین و توزیع نهاده‌های بخش کشاورزی فعال هستند؛ وارد مذاکره شدیم تا عوامل تولید مانند سیلوها، انبارها و نهاده‌های‌دامی تحت‌پوشش بیمه قرار گیرند. همچنین بیمه تجهیزات و سرمایه را نیز در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش خبرنگار ما کاظمی‌نژاد رئیس اداره بیمه زراعت و باغات نیز در این نشست گفت: تعهدات بیمه‌ای ما امسال با نگاه به تورم و حمایت از تولید ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و در برخی محصولات حتی به ۵۰ درصد هم رسیده است.

به گفته وی طرح بیمه نهالستان‌ها را برای اولین‌بار اجرایی کردیم. همچنین بیمه آتش‌سوزی برای ۲۳ محصول زراعی و باغی را هم به صورت مستقیم و هم تکمیلی در دستور کار داریم.

صفری رئیس اداره بیمه دام، طیور و آبزیان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: در زیربخش طیور از سال ۱۳۸۴ بیمه اجباری شد و بیش از ۹۹ درصد جوجه‌ها به صورت بیمه شده عرضه می‌شوند. در این بیمه ۸۰ درصد ارزش موضوع را در نظر می‌گیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *