مشکل ارزی مهم‌ترین علت رسوب و متروکه شدن کالاها

حسین عباس‌نژاد در نشست تخصصی تعیین تکلیف کالاهای متروکه استان هرمزگان اظهار کرد: ۶۵ درصد تجارت کشور از این استان انجام می‌شود و احتمال دارد با کاهش سقف مدت مجاز نگهداری کالاها برای ترخیص از سه ماه یا کمتر، تعداد کالاهای متروکه به شدت افزایش یابد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: به عبارتی سازمان اموال تملیکی باید خود را برای حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کانتینتر کالای متروکه و رسوبی در دی ماه سالجاری آماده کند.

وی اشاره کرد: کانتینترهای موردنظر رسوبی و متروکه بندر شهید رجایی در یک نقطه نبوده و در جاهای مختلف و لابه‌لای کانتینرهای دیگر قرار دارد که این حجم عملیات را برای جداسازی و انتقال افزایش می‌دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: هر جابه‌جایی نیاز به تجهیزاتی از قبیل کَشنده و جرثقیل دارد و هزینه انبارداری را نیز باید محاسبه کرد که از روز گذشته ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: هزینه‌های دیگری همچون بار شماری هم وجود دارد که باید در زمینه جابه‌جایی و انتقال این کانتینترها درنظر گرفته شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان کرد: ۱۴ هزار نفر در بندر شهید رجایی مشغول به کار بوده که تنها ۸۵۰ نفر آنان کارکنان این اداره‌کل هستند و ۴۵ محوطه کانتینری در این بندر وجود دارد با ۴۵ شرکت خدمت دهنده که۳۰۰ کانتینتر در یک محوطه و ۲۰۰ کانتینر در محوطه دیگر نگهداری می‌شود و هر کدام سیستم و تعرفه خاص خود را دارند.

وی تصریح کرد: در مجموعه بنادر و دریانوردی خود را از سایر اداره‌های خدمت دهنده همچون گمرگ و اموال تملیکی جدا نمی‌دانیم و با شرایط کشور همه به این نتیجه رسیده‌ایم که مهم‌ترین علت متروکه شدن و رسوب کالا در بنادر مشکلی ارزی و بانکی است که باید حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *