فولاد به مرز خستگی رسیده است

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه در پنل همایش تخصصی تاب‌آوری در صنعت فولاد اظهار کرد: تنها انتظار فولادسازان از دولت، عدم اتخاذ سیاست‌هایی است که در تقابل با صنعت فولاد است.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه؛ مدیرعامل شرکت فولادمبارکه در این همایش گفت: تاب‌آوری در سازمان‌ها به معنای بازیابی سازمان بعد از واردآمدن فشار یا بحران جدید است. نقطه مقابل تاب‌آوری، خستگی یا شکست است که از بارگذاری بیش از حد و با تکرار بیش از حد فشار به وجود می‌آید. اگر تنش وارد بر یک جسم بیش از حد باشد، دچار گسیختگی می‌گردد؛ امروز صنعت فولاد که از صنایع حیاتی و موفق کشور است، به منطقه خستگی نزدیک شده است.

طیب‌نیا افزود: فولاد مبارکه در اردیبهشت ماه امسال ۸۰۰ هزار تن فولاد تولید کرده اما در مرداد ماه، ۳۶۰ هزار تن بوده و این به معنای از دست رفتن بالغ‌بر ۳۵۰ میلیون دلار ارز است.

وی گفت: افزایش ۷۵ درصدی قیمت حامل‌های انرژی همچون گاز به دلیل دیدگاه حاکم بر حوزه صنعت فولاد که رسیدن به حد خستگی صنعت با درنظر گرفتن سهم ۱۸ درصدی قیمت انرژی از هزینه‌های تولید است، درنظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اظهار کرد: امروز دولت هندوستان موظف به پرداخت غرامت ناشی از کمبود انرژی به صنایع فولاد است. در کشور چین که تولید آن به اندازه ۲۰ کشور برتر دنیاست، برای حفظ صنعت فولاد، کمک‌های بلاعوض مستقیم به فولادسازان متضرر درنظر گرفته شده است. به طور مثال تاکنون ۸۰۰ میلیارد دلار تسهیلات جاری و معوق واگذار شده است. یارانه‌های انرژی در ازای توسعه کارخانجات فولاد، عوارض مالیاتی سنگین در ازای صادرات موادخام اولیه مانند زغال، سنگ‌آهن و… از جمله مواردی است که چین برای صنعت فولاد خود درنظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *