بیست‌ویکمین اجلاس هیات‌عمومی سازمان نظام مهندسی معدن در اراک

بیست‌ویکمین اجلاس سالیانه هیات‌عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران هفته آینده در اراک برگزار می‌شود.

به گزارش اقتصاد ملت؛ رضا بسطامی رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران ضمن بیان مطلب فوق در نشست خبری با خبرنگاران به ارائه گزارش عملکرد این سازمان در سالی که گذشت اشاره کرد و در ادامه از برنامه‌های در دست اقدام سازمان نظام مهندسی مطالبی را مطرح کرد. همچنین هوشمند شدن خدمات ارائه شده توسط سازمان نظام مهندسی معدن ایران، فرسودگی ماشین‌آلات معدنی و بحث حقوق مالکانه که بحث داغ این روزهای حوزه معدن محسوب می‌شود نیز از دیگر مواردی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.

وی برگزاری بیستمین اجلاس هیات‌عمومی در اهواز، برگزاری یازدهمین نمایشگاه‌ فرصت‌های سرمایه‌گذاری (ماینکس) مهر ماه در مصلی، برگزاری جلسات با روسای هیات نظارت استان‌ها هر سه ماه یکبار به منظور بحث و تبادل‌نظر و پایش و بررسی عملکرد روسا و به روزرسانی سامانه هوشمند «سنم» به منظور شفاف‌سازی و عدالت‌محوری را از جمله اقدامات سازمان نظام مهندسی معدن ایران در سالی که گذشت عنوان کرد.

بسطامی در این نشست با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی فرسوده در کشور وجود دارد که متوسط عمر آنها بیش از ۲۰ سال است، گفت: پیری و فرسودگی ماشین‌آلات معدنی مهمترین ضعف امروز در حوزه تولیدات معدنی کشور محسوب می‌شود.  

وی در ادامه به صدور مجوز ورود ۲ هزار و ۳۰۵ دستگاه ماشین‌آلات معدنی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این تعداد فقط ۶۰۵ دستگاه به کشور وارد شد؛ این در حالی است که فرسودگی ماشین‌آلات یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت تمام شده در حوزه معدن به شمار می‌رود.

به گفته وی طی سال‌های اخیر ماشین‌آلات معدنی زیادی به دلایل گوناگون در گمرکات کشور دپو شده‌اند که دلیل اصلی آن تغییر شرایط واردات اینگونه ماشین‌آلات به کشور بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در ادامه به خواسته فعالان معدنی در خصوص عدم‌ارتباط واردات ماشین‌آلات به بحث مجوزها اشاره و تاکید کرد: در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی موضوع است و باید مراقب بود تا دلالان و سوداگران سوء استفاده نکنند. از سوی دیگر وزارت صمت تدبیر دیگری اندیشیده است مبنی بر اینکه اگر سازندگان ایرانی در خصوص آن دسته از ماشین‌آلاتی که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود دارد، برای معادن کوچک اقدام کنند؛ به آنها اجازه واردات ماشین‌آلات معدنی با عمر بیش از پنج سال داده می‌شود.

بسطامی در ادامه به راه‌اندازی سامانه «سنم» اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ ارائه همه خدمات نظام مهندسی معدن از مکاتبات اداری گرفته تا ارائه خدمات در این سازمان به صورت هوشمند و در بستر سامانه «سنم» انجام شده است و دیگر کار به صورت دستی و سلیقه‌ای انجام نمی‌شود. همچنین تعیین حجم برداشت از معادن با استفاده از پهپاد صورت می‌گیرد که کاری بزرگ و پیچیده است که از سوی این سازمان در برخی استان‌ها اجرایی شده است.

وی در ادامه در خصوص حقوق دولتی معادن با تاکید بر اینکه نباید به حقوق دولتی معادن به چشم درآمد نگاه کرد، گفت: باید به حقوق دولتی معادن به‌ عنوان سرمایه نگاه شود و درآمدهای حاصل از این بخش در بستر معادن سرمایه‌گذاری شود.

بسطامی با تاکید بر اینکه در سال ۹۸ در راستای عدالت‌محوری موضوع فرموله کردن تعیین حقوق دولتی معادن از سوی شورایعالی معادن به این سازمان سپرده شد، خاطرنشان کرد: البته این موضوع مدتی مسکوت ماند تا اینکه مجدد در نیمه دوم ۱۴۰۱ در شورایعالی معادن مطرح و مقرر شد که در هشت گروه معدنی از جمله آهن، طلا، مس، سرب‌وروی، مصالح‌ساختمانی، سنگ‌های تزیینی و غیره با هشت فرمول مجزا تعیین شود که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ حقوق دولتی معادن به صورت عادلانه و فرموله تعیین شود.

به گفته وی سال گذشته ۳۸.۵ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن وصول شد که بخش زیادی از آن مربوط به بدهی سال‌های قبل معدنکاران بوده است.

علی احمدوند رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان‌مرکزی که امسال میزبان بیست‌ویکمین اجلاس سالیانه هیات‌عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران هستند نیز در این نشست خبری گفت: این اجلاس بزرگترین رویداد بخش مهندسی در حوزه معدن کشور است که در آن علاوه بر بررسی وظایف ذاتی اجلاس به عملکرد شورا، عملکرد استان‌ها، برنامه‌ها، اهم فعالیت‌ها و بررسی مشکلات نیز پرداخته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *