“فولادمکران”، سیستان وبلوچستان را قطب تولید فولاد مى کند

قیمت‌گذاری‌های کلان نمی‌تواند منافع عمومی و اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند و در بلندمدت محکوم به شکست است.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مکران؛ مهندس محمدرضا احسان‌فر، مدیرعامل شرکت “فولاد مکران” با بیان این مطلب، هدف از ایجاد این شرکت را افزایش ارزآوری از طریق صادرات محصولات میانی زنجیره فولاد برشمرد و خاطرنشان کرد: این مجموعه فولادی سه میلیون تنی در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار در منطقه آزاد چابهار در سال ۱۳۹۴ به ثبت رسیده و در فاز اول ایجاد یک واحد مگامدول HBI با حدود سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیون یورو تعریف اجرا شد.

به گفته او، در زمان ساخت این واحد مقرر شده بود تا از منابع توسعه ملی استفاده شود که حسب امر، سهم شرکای دولتی پروژه می‌بایست به کمتر از ۲۰ درصد کاهش می‌یافت که متعاقب دو قرارداد زودهنگام ساخت کوره و ریفرمر شروع شد و متعاقبا گشایش اعتبار به مبلغ ۶/۱۱۲ میلیون یورو صورت پذیرفت.

وی با بیان این‌که شرکت ایریتک در آن مقطع زمانی وابسته به سازمان ایمیدرو بود و در یک مناقصه بین‌المللی به عنوان سازنده پروژه به مبلغ ۱۳۰ میلیون یورو انتخاب شد، تصریح کرد: پس از واگذاری ایریتک به بخش‌خصوصی و ملاحظات مربوط به آن بر پروژه فولاد مکران اثرگذار بوده و بنابر مشکلات ناشی از عدم‌دریافت به‌موقع ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت LC موجب شد تا واگذاری شرکت ایریتک به بخش‌خصوصی ابطال گردد که مجموعه این مسائل، اجرای پروژه فولاد مکران در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ را با کندی مواجه کرد.

احسان‌فر افزود: گشایش اعتبار این مجموعه در نیمه ابتدایی ۱۳۹۷ در دستور کار شرکت قرار گرفت که با افزایش سرمایه به ۱۰۵۰۰ میلیارد ریال از سوی سهامداران و میزان تسهیلات ارزی ۸۲ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی و دریافت پیش‌پرداخت LC در نیمه دوم ۱۳۹۹ و با یک تاخیر قابل ملاحظه، نهایتا پیش‌پرداخت LC در قالب یوآن صورت گرفت اما هزینه‌های مترتب آن غیرقابل چشم‌پوشی است.

مدیرعامل فولادمکران سهم آورده بخش‌خصوصی را در حال حاضر ۴۷ میلیون یورو عنوان کرد و با بیان این‌که ۵۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی نیز محقق شده، تصریح کرد: یک واحد HBI با ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنی این شرکت امروز حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی جانمایی پروژه در منطقه آزاد چابهار و نزدیکی به آب‌های آزاد (بندر شهید بهشتی) را از مزیت‌های این مجموعه برشمرد و ابراز امیدواری کرد که تا نیمه دوم سال آینده، واحد اول احیا این مجموعه وارد مدار گردد و در انتهای سه ماهه سوم سال ۱۴۰۲ محصول آن وارد بازار گردد.

او احداث دو واحد ۵/۲ میلیون تنی گندله و دو واحد ۶/۱ میلیون تنی احیامستقیم را در مجتمع کامل فولادمکران در دستور کار این شرکت اعلام کرد و گفت: دو واحد ۵/۱ میلیون تنی فولادسازی فولاد مکران در این مجتمع به مجموعه فولادساز‌های کشور اضافه خواهد شد؛ ضمن آن‌که محصول تولیدی به صورت ۵/۱ میلیون تن اسلب و نهایتا مقاطع ورق، ۵/۱ میلیون تن بیلت، به ظرفیت یک میلیون تن مقاطع ساختمانی و ۵۰۰ هزار تن میلگرد نیز از جمله طرح‌هایی است که فولاد مکران در پی محقق کردن آنهاست.

وی صنایع فولاد و سیمان را از عوامل اصلی توسعه و ایجاد اشتغال در کشور برشمرد و با اعلام این مطلب که ۴۱ درصد سهام فولاد مکران متعلق به هلدینگ “همگامان توسعه سیستان بلوچستان” است و صددرصد سهام این هلدینگ نیز متعلق به مردم بومی منطقه است، با ایجاد اشتغال ۱۳ هزار نفری در صورت تکمیل طرح‌های توسعه، زنجیره کامل سه میلیون تنی مردم منطقه سیستان و بلوچستان از مزایای این طرح فولادی منتفع خواهند شد.

شایان ذکر است، با توجه به مازاد گندله در شرایط فعلی در کشور، بخش عمده‌ای از مواداولیه کارخانه آهن‌اسفنجی شرکت فولاد مکران در داخل کشور تامین خواهد شد اما به دلیل کمبود جدی وسایل حمل‌ونقل، راه‌آهن، گاز، برق و… در منطقه سیستان و بلوچستان، مدیرعامل فولاد مکران خواستار ارتقا جدی زیرساخت‌ها اعم از آب، برق، گاز، راه‌آهن و حمل‌ونقل جاده‌ای از سوی دولت شد؛ ضمن آن‌که این مجموعه درصدد ارتقا حمل و نقل جاده‌ای و ریلی و تامین گندله از خارج از کشور از مسیر آبی است.

احسان‌فر در پایان، واردات سنگ‌آهن از افغانستان به دلیل نزدیکی مرزهای جغرافیایی، تولید محصولات زنجیره فولاد در داخل و درنهایت صادرات این محصولات را یکی از راه‌های برون‌رفت از چالش کمبود مواداولیه برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *