دکتر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با «اقتصاد ملت»:نگاه جامع به مقوله نوآوری و دانش‌بنیان‌ داشته باشیم

معصومه صالحی

صنعت فولاد؛ صنعتی پویا و پرتحرک است و به دلیل رشد و توسعه‌ای که دائماً در این صنعت صورت می‌گیرد؛ همواره با مشکلات، چالش‌ها و نقاط ضعف‌وقوت فراوانی مواجه است. در نتیجه به منظور مقابله با اینگونه مشکلات؛ ضرورت دارد که همواره راهکارها و سیاست‌های مناسبی در این خصوص اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار ما ؛ در همین راستا استفاده از پروژه‌های دانشگاهی، طرح‌ها و ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و حتی پژوهش‌های صورت‌‌گرفته در درون صنعت فولاد در سالی که به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغا‌ل‌آفرین» مزین شده است؛ خالی از لطف نیست.
به همین منظور شرکت فولاد مبارکه به عنوان پیشران و پیشرو در حوزه کسب‌وکارهای جدید اقدامات متعددی انجام داده و دستاوردهای ارزشمندی نیز کسب کرده است که همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان با تعریف زیست‌بوم فناوری‌ونوآوری یکی از این دستاوردهای درخشان در حوزه دانش‌بنیان‌ها و نوآورهاست؛ به گونه‌ای که فولاد مبارکه مصمم است استان اصفهان را به قطب نوآوری‌وفناوری کشور تبدیل کند؛ چراکه به عقیده مدیرعامل فولاد مبارکه «اگر می‌خواهیم در رقابت‌های فعلی و آتی جهانی و حتی داخلی موفق باشیم؛ لازم است نگاه جامع به مقوله نوآوری و دانش‌بنیان داشته باشیم.»

همانگونه که می‌دانید؛ شرکت‌های دانش‌بنیان که دانش‌وفناوری جزء مهمترین اجزاء آنها به حساب می‌آیند؛ همواره توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف به تولید محصولات دانشی خود دست یابند؛ به گونه‌ای که صنایع از توانمندی‌های آنها بهره‌مند شده و ارتباط بین صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کنند. این در حالی است که همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع مختلف موجب پیشرفت بیشتر این فعالیت‌ها می‌شود و اگر با صنعت عجین شوند؛ قطعا می‌‌توانند در حل بسیاری از چالش‌ها و مشکلات موجود در بخش صنعت و تولید کشور راهگشا و مثمرثمر باشند و محصولات و تجهیزات موردنیاز این صنایع را به خوبی تامین کنند.
امروز توانایی تولید محصولات و کالاهایی با مدرن‌ترین و بهترین کیفیت به همت تلاشگران شرکت فولاد مبارکه محقق شده و ارزش این کارها به این است که این اتفاق در سالی که متعلق به دانش‌بنیان‌هاست؛ بدون حضور هیچ کارشناس خارجی رقم خورده است.
آنچه مسلم است اینکه فولاد مبارکه در حوزه بومی‌سازی به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته است تا جایی که بیش از 100 هزار قطعه تجهیز و ماده اولیه موردنیاز فولاد مبارکه با حمایت این شرکت از سازندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تاکنون بومی‌سازی شده است. به جرات می‌توان گفت که 90 درصد تجهیزات موردنیاز فولاد مبارکه طی سالیان گذشته بومی‌سازی شده است.
نباید به موفقیت‌های کسب شده اکتفا کرد
دکتر محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که «مسیر ماندگاری صنعت فولاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: مسیر ماندگار و مسیر زآینده‌ای که از آن صحبت می‌شود؛ مسیری است که نشاندهنده آن است که ما جایگاه امروزمان در صنعت فولاد را به خوبی درک کنیم و به موفقیت‌هایی که طی 30 سال گذشته کسب شده است؛ اکتفا نکنیم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به رشد افزایش تولید فولاد طی سال‌های اخیر تاکید کرد: همانطور که می‌دانید؛ ما در تولید فولاد طی سال‌های اخیر رشد و توسعه خوبی داشته‌ایم و از 2 و نیم میلیون تن به ده میلیون تن تولید فولاد رسیده‌ایم. آنچه که مسلم است، اینکه این مسیر؛ مسیری که موفقیت‌های بعدی را به همراه داشته باشد؛ نیست. در نتیجه اگر بخواهیم مسیر ماندگاری داشته باشیم و همچنان مسیر رشد و تعالی را در مجموعه‌های پیشرانی همچون مبارکه با سرعت و قدرت بیشتری طی کنیم؛ باید به سمت نوآوری حرکت کرد.
دکتر طیب‌نیا با تاکید بر اینکه باید نگاهمان به مقوله نوآوری را تغییر دهیم، گفت: نکته حایزاهمیت در این زمینه این است که نوآوری صرفا در تولید محصولات جدید نیست؛ بلکه نوآوری در حکمرانی، نوآوری در فروش، نوآوری در خرید، نوآوری در زنجیره تامین، نوآوری در صنایع بالادستی و پایین‌دستی، نوآوری در فرآیند تولید و نوآوری در همه حوزه‌ها با نگاه جامع باید حاکم و جاری باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در رقابت‌های فعلی و آتی جهانی و حتی داخلی موفق باشیم؛ لازم است که نگاه جامع به نوآوری و مقوله دانش داشته باشیم.
دکتر طیب‌نیا در پاسخ به این سوال که «با توجه به چشم‌انداز تولید 55 میلیون تن فولاد طی سال‌های آتی، اما گفته می‌شود که زیرساخت‌های لازم برای این مهم فراهم نیست و احتمال تحقق نشدن این رقم وجود دارد»، گفت: همانطور که می‌دانید در حال حاضر 30 میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود و همچنان با محدودیت‌های جدی در زمینه تامین برق، گاز، حمل‌ونقل و تامین مواد‌اولیه مواجه هستیم. البته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در تمام حوزه‌های فوق صورت گرفته و در دست اقدام است، اما طبیعی است که این محدودیت‌ها همچنان وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه امروز با 65 درصد ظرفیت کار می‌کنیم، تاکید کرد: به تناسب ظرفیت‌های جدید فولادی که به مدار تولید وارد می‌شوند؛ ممکن است این درصد کاهش پیدا کند و حتی به 50 درصد هم برسد؛ بنابراین ما به عنوان یک شرکت پیشرو و پیشران استراتژی‌های خود را از هدف‌گذاری کمی به تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر سوق دادیم.
دکتر طیب‌نیا در ادامه افزود: هدف‌گذاری ما این است که در آینده‌ای نه چندان دور که از امروز آغاز شده است؛ حداقل 40 درصد از محصولات تولیدی با ارزش‌افزوده چند ده و چند صد برابر محصولات فولادی فعلی باشد.
وی همچنین تاکید کرد: در واقع سعی بر این است که هدف‌گذاری‌مان را به جای توسعه کمی به سمت تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر ببریم. در همین راستا کسب درآمدهای بالاتر را هدف‌گذاری کردیم که متکی به اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری‌های آتی است.
دکتر طیب‌نیا در خصوص «تاثیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در حضور شرکت در بازارهای جهانی» نیز خاطرنشان کرد: به هر حال بحث نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان مقوله شعاری و نمادینی نیست. به طور مثال اگر تا دیروز می‌نشستیم و منتظر می‌ماندیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان و توانمند و اساتید دانشگاهی و نخبگان به سراغ ما بیایند و با کمک آنها بومی‌سازی محقق شود و حل مشکلات خود را دنبال کنیم، اما با جرات باید بگویم که امروز ما به جمع دانش‌بنیان‌ها و دانشگاهیان رفته‌ایم.
وی تاکید کرد: در واقع برای اینکه بگوییم حمایت از دانش‌بنیان‌ها و نوآورها فقط یک شعار نیست؛ خود به محافل علمی رفتیم و مراکز دانشگاهی و نوآوری را شکل دادیم و در عمل می‌خواهیم اقتصاد دانش‌بنیان‌ها را با رویکرد جدیدی که در قالب زیست‌بوم نوآوری و فناوری شکل دادیم؛ دنبال کنیم.
گفتنی است شرکت فولاد مبارکه با سهم 20 درصدی بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقاست و در تولید ناخالص داخلی(GDP) نیز 1.5 درصد و در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت کشور نیز ۸ درصد سهم دارد.
فولاد مبارکه دارای یک شبکه گسترده بالغ بر ۳۵۰۰ کارخانه، کارگاه و تامین‌کننده در بالادست و پایین‌دست خود است. این شرکت علیرغم محدودیت‌های انرژی به ویژه در فصل زمستان به دلیل محدودیت گاز با عملکرد خوب خود طی شش ماه اول سالجاری توانست بخش عمده‌ای از اهداف تولید سالانه را محقق کند؛ به گونه‌ای که در عملکرد ده ماهه خود نسبت به مدت مشابه سال قبل به رشد 12.8 درصدی رسیده است. این در حالی است که فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری تاکنون ۱۴۲ میلیون تن انواع محصولات فولادی تولید شده خود را به بازار عرضه کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *