قشم منطقه‌ای فعال در گستره مختلفی از صنایع درآمدزا

در پنل تخصصی صنایع، لجستیک و شیلات نخستین همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جزیره زیبای قشم به بررسی توانمندی‌های این جزیره در حوزه‌های مختلف پرداخته شد.

به گزارش اقتصاد ملت به روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم؛ دبیر این پنل تخصصی کمال بیرامیان، مدیر نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم ضمن برشمردن ظرفیت‌های جزیره برای سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف گفت: یکی از امتیازات این منطقه آزاد، چندبعدی بودن فعالیت‌های اقتصادی و فرصت‌آفرینی برای هم‌افزایی بین فعالان اقتصادی آن است.

وی قشم را در بین مناطق آزاد کشور پیشتاز در استفاده از ظرفیت‌های دانشی همچون پارک زیست‌فناوری  مرکز رشد دانست.

محسن صالحی نیا، رییس هیات مدیره شرکت فولاد مبارکه یکی از سخنرانان این پنل بود که معافیت‌های مالیاتی، قوانین تسهیل شده در حوزه واردات مواد اولیه و صادرات را از مزایای منطقه آزاد قشم برشمرد و افزود: قشم با داشتن ۴ شهرک صنعتی و استفاده از دانش روز می‌تواند صنایع پایین‌دستی موفقی را وارد مدار درآمدزایی خود کند.

دیگر سخنران این پنل تخصصی، سعید جعفری، مدیرکل صنایع دریایی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به توسعه دریامحور به‌عنوان یکی از محورهای اصلی در برنامه هفتم گفت: قشم با داشتن پتانسیل دریایی خود در حوزه بانکرینگ و ساخت شناورهای موردنیاز کشور می‌تواند نقش بزرگی در ارزآوری و احیا صنعت دریانوردی داشته باشد.

قشم جزیره‌ای صنعتی با ۴ شهرک تخصصی

علیرضا خسروانی، مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم به‌عنوان سخنران سوم در این پنل به وجود ۴ شهرک صنعتی تخصصی در این منطقه اشاره کرد و گفت: ما ۳۰ بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع آماده واگذاری داریم که مجوزهای آن‌ها آماده و جانمایی زمین نیز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: نخستین شهرک ما، شهرک صنعتی طولا با ۱۳۰۰ هکتار است که تنها ۳۰۰ هکتار آن در حال بهره‌برداری بوده و ۲۱۲ واحد صنعتی فعال که برای بیش از ۷ هزار نیروی انسانی اشتغال ایجاد کرده، در آن فعالیت دارند.

به گفته خسروانی، شهرک فجر، در حوزه صنایع کارگاهی و خدماتی، شهرک صنعتی کاوه در حوزه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی، تولید آب و برق و شناورسازی و شهرک صنعتی سوزا نیز در بخش آبزیان و شیلات فعالیت دارند.

سخنران بعدی این پنل مریم نوری بالانجی، مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم بود که وجود نوار ساحلی گسترده جزیره را امتیازی ویژه برای توسعه صنایع شیلاتی دانست و گفت: قشم آمادگی دارد تا برای تکمیل زنجیره ارزش در حوزه شیلات در صنایعی همانند بسته‌بندی، ماهی خشک برای تأمین خوراک دام و طیور، سردخانه، پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو به شیوه متراکم، سرمایه‌گذار جذب کند.

وی ابراز امیدواری کرد که استفاده از علوم خلاق و نوآور و دانش‌بنیان در قشم به تحقق شعار قشم سرزمین فرصت‌های طلایی و شکوفایی اقتصاد مردم جزیره کمک کند.

آخرین سخنران این پنل نیز جواد منتظری تختی، مدیرعامل شرکت خدمات بندری سی دلف بود که با اشاره به فعالیت شرکت مذکور از توان لجستیکی قشم برای کمک به ‌سرعت بخشی زنجیره صادرات و واردات فعالان اقتصادی به‌عنوان ظرفیتی ارزشمند یادکرد.

گفتنی است، نخستین همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در جزیره زیبای قشم با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان، افشار فتح الهی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، علی وحدت، رییس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، مهدی دسینه، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان هرمزگان، خلیل قاسمی، مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان، عباس مؤیدی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان، محمدحسین حسینی، فرماندار شهرستان قشم، به همراه جمعی از چهره‌های شاخص صنعت کشور، بانک‌های عامل، سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی، معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم و شهرستان با ۴ پنل تخصصی در حوزه‌های نفت و گاز، شیلات، گردشگری و ابزارهای تأمین مالی، روز ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۱ در هتل ارم شهر قشم برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *