برگزاری نخستین جلسه هماهنگی و آموزش عملكرد اجرای ماده 251 مكرر قانون مالیات های مستقیم در استانها

از سوی مرکز عالی دادخواهی مالیاتی وزارت اقتصاد نخستین جلسه هماهنگی و آموزش چگونگی عملکرد اجرای ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم در حوزه استان ها ( منطقه 2 کشوری) در استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)؛ این جلسه با حضور مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان، مدیر کل امور استانها، رؤسای هیئت های مستشاری مرکز عالی دادخواهی مالیاتی، دادرسان، کارشناسان و اعضاء هیئت های موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم استان های مزبور بصورت حضوری طی سه روز برگزار شد.


بنا بر این گزارش، علی عادل عابدی نژاد داورانی سرپرست دفتر استان های وزارت متبوع طی سخنانی ضمن قدردانی و تشکر از میزبانی شایسته اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل، تلاش انجام گرفته مدیران کل استان های منطقه ۲ در جهت برگزاری چنین نشست هایی را ظرفیت مناسبی برای شناسائی چالش ها و مشکلات پیش روی استانها و اتخاذ تصمیمات مقتضی برای حل مسائل و نیز ایجاد وحدت رویه در پیشبرد اهداف وزارت متبوع قلمداد کرد.

وی گفت: هیئت های مستشاری ظرفیت بسیار مهمی در حل و فصل مشکلات مؤدیان مالیاتی که شکایت آنها در هیچ مرجع دیگری قابل طرح نبوده، محسوب می شوند که می بایست از این ظرفیت برای احقاق حق افراد استفاده نمود. 
سپس مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل، در سخنانی، هدف از برگزاری جلسه را، استفاده از تجربیات و تبادل اطلاعات در موضوعات مختلف از جمله اقتصادی، سرمایه گذاری نظارت، وصول منابع و نیز تحقق اهداف و سیاستهای دولت دانست.

نژاد محمد در ادامه با اشاره به تفویض اختیار صورت پذیرفته در ایجاد و تشکیل هیئت های موضوع ماده ۲۵۱ مکرر به استان ها، دعوت از مستشاران مرکز عالی داد خواهی مالیاتی و استفاده از تجارت و تخصص آنها را گره گشای مشکلات مطروحه توسط اعضای هیئت های مزبور در استانهای منطقه ۲ دانست و بر لزوم و تداوم چنین نشست هایی تأکيد کرد. 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان غربی و دبیر کار گروه نیز در سخنانی، هدف از برگزاری این جلسه را استفاده از نظریات مستشاران مرکز عالی دادخواهی مالیاتی بمنظور بررسی فرایند سامانه رسیدگی و ابهامات مطروحه توسط استان ها عنوان کرد و افزود: امیدواریم با تبادل اطلاعات صورت پذیرفته سامانه ۲۵۱ مکرر بعنوان آخرین مرجع رسیدگی به درخواست شکایت مؤدیانی که پرونده های آنان در مراجع دادرسی قبلی قطعی شده اند، بتواند پاسخگوی خواسته های بحق آنان باشد و زمینه رضایتمندی حداکثری مؤدیان فراهم شود. 

در ادامه، فرشید علاسوند رئیس یکی از هیئت های مستشاری مرکز عالی دادخواهی مالیاتی، پیام مجتبی فراهانی ریاست مرکز عالی دادخواهی را در خصوص تقدیر و تشکر از مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان ها و هیئت های موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم در مراکز استان ها و همچنین عزم راسخ وی در حل و فصل سریع و عادلانه پرونده های مطروحه و راه اندازی سامانه جدید ۲۵۱ مکرر که دغدغه مقام عالی وزارت نیز هست را قرائت کرد.

در ادامه جلسه، راهکارهای بهینه مراحل دادرسی، اجرای قرارهای کارشناسی و صدور آراء توسط وی تشریح و از هیئت های موضوع ۲۵۱ مکرر قانون مالیات های مستقیم در مراکز استان ها مورد بررسی قرار گرفت.
در ادامه درخواست شد، بمنظور پیشگیری از شائبه توصیه های نابجا غیر کارشناسی، پس از دادرسی و اظهار نظر وی مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش شکوائیه، مراتب در هیئت مزبور، طرح و مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفته و پس از تنظیم صورتجلسه ای در این خصوص و اظهارنظرهای کارشناسی مبنی بر قبول یا رد اظهار نظر اوليه دادرسی، مراتب به مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان ارجاع و سپس صرفاً خلاصه شکوائیه جهت اظهار نظر نهایی تقدیم مقام عالی وزارت شود.

در ادامه، به علت بحث های طولانی در خصوص اشکالات مطروحه در هیات های موضوع ۲۵۱ مکرر در استانها بخشی از دستور جلسه حذف و در ادامه آقایان جمالپور و شیخ باقری پاسخگوی کامل سؤالات دادرسان و هیئت های مزبور بوده و راهکارهای علمی و قانونی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *