تولیدکنندگان بر ارتقای کیفیت تمرکز کنند

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به دستور مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری مبنی بر ممنوعیت واردات کالای نهایی لوازم خانگی به «تصلا»، گفت: تولیدکنندگان داخلی باید از این فرصت استفاده کنند و این اتفاق را در جهت توسعه‌ی تحقیق و توسعه و افزایش کیفیت محصولات تولیدی پیش ببرند تا زمانی که تصمیم به باز شدن درهای کشور به روی برندهای خارجی گرفته شد، آنها بتوانند هم در بازار داخلی و هم در بازارهای بین‌المللی رقابت کنند.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ؛  دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به دستور مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری مبنی بر ممنوعیت واردات کالای نهایی لوازم خانگی به «تصلا»، گفت: تولیدکنندگان داخلی باید از این فرصت استفاده کنند و این اتفاق را در جهت توسعه‌ی تحقیق و توسعه و افزایش کیفیت محصولات تولیدی پیش ببرند تا زمانی که تصمیم به باز شدن درهای کشور به روی برندهای خارجی گرفته شد، آنها بتوانند هم در بازار داخلی و هم در بازارهای بین‌المللی رقابت کنند.

عباس هاشمی با تاکید بر ارتقای کیفیت لوازم خانگی طی مدت ممنوعیت واردات گفت: به همان اندازه که ممنوعیت واردات وجود دارد، تولیدکننده داخلی نیز باید تمام هم و غم خود را بر ارتقای کیفیت متمرکز کند تا مدل‌های مختلف و خدمات پس از فروش بهتری را ارائه کند.

هاشمی در رابطه با ارتقا کیفیت لوازم خانگی افزود: اما اگر به هر دلیل قیمت تولید داخل گران‌تر از نمونه خارجی باشد، قطعا برند خارجی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و عوارض قانونی را پرداخت نمی‌کند و درنتیجه ارزان‌تر است، با استقبال بیشتری مواجه می‌شود.

او گفت: ناگفته نماند ذائقه مشتری ایرانی به کالای خارجی عادت کرده و این برندها امتحانشان را پس داده‌اند، بنابراین تولیدکنندگان باید بر کیفیت کالاها تمرکز کنند.

عباس هاشمی

واردات قطعات قوانین تعریف‌شده دارد

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در واکنش به نگرانی مطرح شده از سوی گروهی مبنی بر اینکه احتمال دارد محصولاتی که واردات آنها به دلیل عدم تولید در داخل آزاد بوده هم ممنوع شود و یا قطعاتی که وارد می‌شده هم در زمره این نامه، ممیزی شده و برای مدتی واردت‌شان دستخوش تغییراتی شود، نیز گفت: خیر؛ اینها قوانین تعریف شده دارند و در آئین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات قید شده است. برای مثال، واردات اسپلیت ممنوع نخواهد شد، در این باره و همچنین ارتقا کیفیت لوازم خانگی داخلی کار کارشناسی انجام گرفته و وقتی بررسی شد که تولیدات داخلی جوابگوی نیاز بازار نیست، واردات این قلم کالا را آزاد کردند. هرچند در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته اما هنوز ۵۰ درصد نیاز کشور برای این کالا، از طریق واردات تامین می‌شود.

هاشمی اضافه کرد: بنابراین به مانند قبل خیلی از کالاها را می‌توانیم وارد کنیم؛ مانند وضعی که در سایر صنایع حاکم است، در بخش لوازم خانگی هم می‌توان کماکان اجزا و قطعات، مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات را وارد کرد.

نظارت بیشتر بر پدیده قاچاق

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت لوازم خانگی باید با پدیده قاچاق مبارزه جدی شود، در این باره توضیح داد: کالاهای قاچاق از مجاری مختلف به صورت ته‌لنجی یا از مناطق آزاد به کشور وارد می‌شوند، هرچند بخشی از این واردات به منظور رونق اقتصادی مناطق مرزی آزاد است و قانون دارد، اما برای مثال سقف تعیین شده برای ورود کالاهای ته‌لنجی رعایت نمی‌شود.

هاشمی تاکید کرد: در این زمینه دولت و حاکمیت باید نظارت بیشتری اعمال کنند و همزمان تولیدکنندگان داخل تمام انرژی خودشان را در جهت ارتقای کیفیت، افزایش تنوع، بالا بردن میزان تولید و … بگذارند.

استمرار تامین مواد اولیه برای بهبود کیفیت لوازم خانگی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در رابطه با کیفیت لوازم خانگی خاطرنشان کرد: لازم است وزارت صمت و اقتصاد هم در راستای استمرار تامین نیاز مواد اولیه برای واحدهای تولیدی هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند.

هاشمی گفت: پیش از این، در انجمن صنایع لوازم خانگی ایران این موضوع پیگیری شد و در این ارتباط به رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و وزیر پیشین صمت، نامه ارسال کردیم و درخواست‌مان این بود که ممنوعیت واردات کالاهای نهایی برای یک مدت مشخص در برنامه هفتم توسعه نیز گنجانده شود تا انشاا… مرحله بلوغ صنعت لوازم خانگی در کشور کامل شده و سپس بر اساس قوانین ادامه مسیر بدهیم.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد:  پیشتر نگرانی و دغدغه‌هایی در ارتباط با اینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه داده به جای بخشی از پول ایران که در ژاپن و کره جنوبی بلوکه شده اقلام غیر تحریمی به کشورمان صادر شود، وجود داشت، اینکه به بهانه کمبود کالا و مساله قاچاق در بازار، به سمت واردات کالاهای نهایی حرکت کنیم اما با تصمیمی که اتخاذ شد فعلا اجازه‌ی واردات محصولات نهایی داده نمی‌شود که این یک خبر نویدبخش برای تولیدکنندگان داخلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *