معاون وزیر و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه بخش زیادی از ذخیرهسازی میوه شب عید انجام شده و نگرانی از لحاظ میوه شب عید وجود ندارد، گفت: پیش بینی می شود قیمت پرتقال در ایام عید کمتر از 4 هزار تومان و سیب به قیمت مناسبتری عرضه شود.
به گزارش خبرنگار ما؛ دكتر حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به اینکه شب عید نزدیک می شود و مردم نگرانند که آیا میوه شب عید با قیمت مناسب به دست آنها می رسد، گفت: مردم اصلا نگران نباشند. کمیته ملی تنظیم بازار کشور و کمیته راهبردی ملی تنظیم بازار میوه عید؛ ذخیرهسازی 40 هزار تن پرتقال و 30 هزار تن سیب را مصوب کرده و قرار است 20 درصد ذخیرهسازی احتیاطی هم برای سیب و پرتقال در نظر گرفته شود و در مجموع برای خرید 100 هزار تن تأمین اعتبار شده است.
وی با بیان اینکه هیچ نگرانی برای تأمین میوه شب عید وجود ندارد، گفت: نزدیک به 20 هزار تن سیب به استان ها حمل و در سردخانهها ذخیره شده و 30 هزار تن پرتقال هم از سورتینگ داران خریداری شده است و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
شیرزاد ادامه داد: توان ذخیرهسازی و راهبری نیروهای ما در استان ها و ارتباطات ما با شبکهها نشان می دهد که امسال هیچگونه نگرانی از لحاظ تأمین میوه شب عید وجود نخواهد داشت.
این مقام مسئول در پاسخ به اینکه با توجه به مصوبه ذخیرهسازی 100 هزار تنی پس شما هنوز 50 هزار تن نیاز دارید که ذخیرهسازی کنید و آیا این میزان ذخیرهسازی می تواند میزان نیاز کشور را در ایام عید تأمین کند و این ذخیرهسازی نسبت به سال گذشته چه میزان افزایش یا کاهش دارد؟ گفت: ذخیرهسازی ما امسال نسبت به سال 96 -97 میزان ذخیره در سال های گذشته که حدود 30 هزار تن سیب و 40 هزار تن پرتقال بود.
دكتر شیرزاد در پاسخ به اینکه قرار است این میوهها به چه قیمتی به دست مصرف کنندهها برسد، گفت: هنوز کمیته راهبری ملی قیمتی را برای میوه شب عید اقدام نکرده، اما قرار است این قیمت گذاری در اسفند ماه انجام شود و ما مطمئنیم که قیمتها پایین خواهد بود.
پرتقال شب عید کمتر از 4 هزار تومان
وی در پاسخ به سؤالي مبني بر پیش بینی قیمتها گفت: امیدواریم این دو میوه در ایام عید با حداقل قیمت به دست مردم برسد .فکر نمی کنم که پرتقال از 4 هزار تومان بیشتر باشد، اما در مورد سیب به دلیل اینکه این محصول به دلیل سرمای بهاره امسال 400 هزار تن کاهش تولید داشت و اینکه ما شکوفه دوم سیب رابه دلیل ماندگاری کم در انبار نمی توانیم خریداری کنیم؛ به نظر می رسد قیمت سیب اندکی از آنچه که حدس می زدیم بیشتر باشد و قول می دهم که با قیمت مناسبتری عرضه شود.
رئيس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به اینکه آیا نارنگی هم ذخیرهسازی شده است، گفت: ذخیرهسازی نارنگی در برنامه کمیته راهبری ملی نیست و ما این دو میوه که به عنوان سبد اصلی میوه شب عید است را برنامه ریزی کردهایم.
دكتر شیرزاد ادامه داد: ما سعی می کنیم قیمتها را پایین تر بیاوریم؛ چراكه احساس ما این است که مردم امسال به میوه ارزان قیمت نیاز بیشتری دارند.
وی با بیان اینکه قرار بود وزارت صمت مسئول ذخیرهسازی میوه شب عید باشد، گفت: از اردیبهشت که بحث تنظیم بازار میوه آغاز شد تا 20 آذر صنف و صنوف و وزارت صمت مسئول ذخیرهسازی بودند، اما از 20 آذر به بعد این مسئولیت به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد و این وزارتخانه با محوریت سازمان مرکزی تعاونی روستایی مکلف به تأمین و ذخیرهسازی شد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به اینکه این میوهها به چه قیمتی از باغداران خریداری می شود، گفت: سیب معمولاً مرداد ماه از کشاورزان خریداری مي شود و ما در 20 آذر برای سیب مکلف به تأمین و ذخیرهسازی شدیم؛ لذا مجبور هستیم از سردخانهها و سورتینگ داران خریداری کنیم و بر اساس کیفیت سیب از 5200 تومان تا 6900 تومان متغیر است.
دكتر شیرزاد در زمینه پرتقال هم گفت: این محصول بر اساس قیمت مصوب از سر درخت 1680 تومان و ازسورتینگ داران و سردخانهها به قیمت 3 هزار تا 3100 تومان خریداری میشود و سعی می کنیم که با قیمت پرتقال سبد میوه عید را به تعادل برسانیم.
تعیین قیمت خرید میوه شب عید به کمیته راهبری استان ها محول شد
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: به خاطر اینکه قیمت سیب در استان ها متفاوت است؛ قیمت سیب بر اساس مصوبه کمیته ملی تنظیم بازار میوه شب عید به کمیته راهبری استان ها محول شد. در واقع هر استانی با کشف قیمت همان استان اقدام به فروش خواهد کرد. این کمیته متشکل از نماینده وزارت جهاد کشاورزی، رئیس جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، تعزیرات، نهادهای انتظامی و نهادهای نظارتی هستند و قیمت سیب را کشف قیمت و به ما اعلام می کنند. ما هم بر اساس همان کشف قیمت استانی سیب را خریداری می کنیم که هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرفکنندگان است. مشوقهایی را در این زمینه در نظر گرفتیم که به نفع آنها است.