خودكفايي در توليد برخي قطعات خودرو در شرايط تحريم

معصومه صالحي- گروه صنعتي قطعات خودرو عظام كه از سال 76 فعالیت خود را در بخش تولید قطعات خودرو آغاز كرده و با 12 شرکت بزرگ تولیدی در حال فعالیت است؛ هم اكنون 500 محصول در 10 گروه کالایی تولید مي كند كه علاوه بر بازار داخل به 11 کشور دنیا نيز صادر مي كند.

شرکت استام صنعت يكي از شركت هاي زيرمجموعه گروه صنعتي قطعات عظام در سال ۷۸ به منظور تولید استارت و دینام خودروهای سواری تحت لیسانس شرکت والئو فرانسه تاسیس شد و در سال۸۰ با تجهیز و راه اندازی خطوط تولید به بهره ‌برداری رسید. این شرکت توانسته اصلی‌ ترین تامین کننده محصولات استارت و دینام بسياري از خودروهای سواری در صنعت خودروسازی کشور بوده و در کنار تامین بازار خودروسازان داخلی از قبیل ایران خودرو، سایپا، گروه بهمن و …، صادرکننده این محصولات به خارج از کشور نیز باشد. تعداد خطوط تولیدی شرکت استام صنعت در  حال حاضر بالغ بر ۲۵ خط اصلی و فرعی با سبد محصولات استارت، دینام، موتورفن، قفل و سوئیچ، دورچک و برف پاک کن است. به همين منظور خبرنگاران رسانه هاي گروهي در بازديد از برخي شركت هاي زيرمجموعه و خطوط توليد اين گروه صنعتي كه به عنوان بزرگترین تولیدکننده قطعات اصلي خودرو محسوب مي شود، از نزديك با فعاليت هاي اين شركت صنعتي آشنا شدند.
عباس حاتمي معاون فروش گروه قطعات عظام در اين بازديد گفت: داخلی سازی کوئل خودرو مطابق با آخرین فناوری روز جهان در اين شرکت مراحل پایانی و آزمایشی خود را می گذراند و واردات این قطعه برای استفاده در خطوط تولید خودروسازان فرانسوی درخواست شده است. در واقع يكي از شرکت هاي فرانسوي خواستار استفاده از آن در تولید خودروهای فرانسوی است و گروه صنعتی عظام در زمره یکی از تامین کنندگان قطعات خودروسازان فرانسوی قرار گرفته است.
وي با اشاره به اينكه مطابق بررسی هاي صورت گرفته درصد بالایی از قطعات مورد نیاز تولید کوئل مشمول تحریم ها بود، افزود: طي ماه های گذشته با سرمايه گذاري 5 میلیون یورو در این زمینه و خرید مواد اولیه به میزان 3 میلیون یورو مقدمات كار انجام شده كه تا 6 ماه پاسخگوی خط تولید خواهد بود.
حاتمی تاکید کرد: این مهم پس از عقد تفاهمنامه همکاری بین قطعه سازان ایرانی و فرانسوی طي ماه های پس از اجرایی شدن برجام به ثمر رسید و پس از آن یک تیم 100 نفره ایرانی برای فراگیری آموزش ها به فرانسه اعزام شدند. پس از آن دستگاه ها و تجهیزات از این کشور وارد ایران شد و همه مراحل مونتاژ و دمونتاژ (مهندسی معکوس) آن نیز فرا گرفته شد. اکنون اين گروه صنعتی آماده است تا حتی با تشدید تحریم ها به تولید این قطعه کلیدی خودرو بپردازد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری هاي کلانی طي ماه های گذشته در زمینه خرید ماشین آلات، تجهیزات و خطوط تولیدی به منظور افزایش مقاومت تولیدی بین 6 تا 8 ماه در شرایط تحریم در گروه صنعتی عظام انجام شده است.
خودكفايي در توليد، قيمت تمام شده رقابتي و كسب دانش فني
حاتمي با اشاره به اينكه هدف گذاري این گروه صنعتی دستیابی به خودکفایی در تولید، قیمت تمام شده رقابتی و کسب دانش فنی است، خاطرنشان كرد: به همين منظور علاوه بر استفاده از سرمایه های داخلی گروه؛ از خودروسازان بزرگ کشور نیز در تامین و تجهیز ماشین آلات کمک گرفته شده است.


وی افزود: این گروه صنعتی موفق شد با استفاده از فرصت موجود پیش از اجرایی شدن مرحله نخست تحریم های آمریکایی ماشین آلات و تجهیزات خریداری شده را فعال کند و با انتقال فناوری، تامین مواد اولیه و دستیابی به دانش فنی ارزبری قطعات تولیدی را به حداقل برساند. عضو هیات مدیره شرکت «سازه پویش» كه یکی از 12 شرکت زیرمجموعه گروه صنعتي عظام است یادآور شد: 80 نفر دکتر و متخصص به عنوان نیروهای بخش “توسعه و تحقیق” (R&D) شرکت مشغول فعالیت هستند که بستر مناسبی برای ساختارهای صنعتی این گروه ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی این گروه صنعتی، تولید محصولاتی با فناوری روز از نظر کیفی و ایمنی با همکاری شرکای صاحب برند خارجی است و انتظار می رود با کمک هایی که خودروسازان بزرگ داخلی در این مسیر داشته اند، از سال آینده آثار مثبت آن را در صنعت قطعه سازی کشور شاهد باشیم.
این فعال صنعتی در ادامه گفت: ارز دولتی 4200 تومانی تا پایان مردادماه به این گروه صنعتی تعلق گرفت و خریدهای مورد نیاز بر مبنای این ارز انجام شد، اما اکنون ارز نیمایی جایگزین آن شده است؛ هرچند هنوز موفق به دریافت آن نشده ایم.
تاثير نوسانات نرخ ارز بر روند توليد
وی افزود: به دلیل نوسانات نرخ ارز طي ماه های اخير و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه داخلی مثل فولاد، مس، آلومینیوم و مواد پلیمري قیمت قطعات خودرویی نیز باید با افزایش همراه شود.
حاتمی ادامه داد: در این زمینه منتظر تصمیم شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در قیمت گذاری جدید خودروها هستیم تا بر اساس آن افزایش قیمت های پیشنهادی خود را ارائه دهیم؛ هر چند به دلایل یاد شده اکنون ارزبری محصولات تولیدی در این گروه صنعتی رو به کاهش است که خود منجر به افزایش قیمت های کمتری می شود و همچنین باید کشش بازار را در برابر افزایش قیمت ها سنجید.
وی یادآور شد: با وجود همه مشکلات و سختی ها طي ماه های گذشته اما با استفاده از نقدینگی و سرمایه در گردش شرکت، تولید متوقف نشد.
حاتمي ابراز امیدواری کرد که اگر مطالبات شرکت بر مبنای ارز نیمایی از شهریورماه تاکنون به روز شود، بتوان پول دریافتی را به چرخه تامین گروه تزریق و با قدرت به فعالیت ها ادامه داد.
عضو هیات مدیره شرکت سازه پویش در ادامه  اظهار داشت: گروه قطعات خودروی عظام طي ماه های گذشته به منظور خودکفایی در تولید ECU با شرکت «بوش» آلمان وارد همکاری و مذاکره شد تا بتواند با در اختیار گرفتن دانش فنی، آموزش نیروی انسانی و مهندسی معکوس به آن دست یابد؛ اما در نهایت اجرایی شدن تحریم ها مانع از انجام آن شد.
وی گفت: مرحله نخست از این طرح با تولید پدال گاز الکترونیک تحت لیسانس بوش آلمان در یکی از زیرمجموعه های گروه صنعتی عظام کلید خورد و از 6 ماه پیش تاکنون این پدال گاز که در 2 مدل موتور ای. اف7 (EF7) در سمند و خانواده سمند و تی. یو5 (TU5) در رانا و خانواده رانا در کشور تولید می شود. تولید یی. سی. یو در کشور صرفه اقتصادی دارد و در درازمدت به کسب درآمد منجر می شود.
این فعال صنعتی ادامه داد: همچنین پروژه سیستم پایداری خودرو (ESC) در این گروه تعریف شده بود که سیستمی است که مانع از لغزندگی خودرو در پیچ ها و در نتیجه واژگون نشدن خودرو می شود؛ این سیستم جزو استانداردهای 85 گانه ای بود که مقرر بود از دی ماه امسال اجرایی شود اما به دلیل خروج شرکت همکار کره ای و اروپایی از ایران به دلیل تحریم ها تاكنون مسکوت مانده است.
وی گفت: این وضعیت همچنین در خصوص فناوری «کیلس» (استارت بدون سوئیچ) به وجود آمد و با خروج شرکت های همکار اروپایی از کشور ادامه آن امکانپذیر نیست.
حاتمی در خصوص عدم تمایل به شرکت های کوچک و متوسط اروپایی برای در اختیار گرفتن برخی فناوری ها یادآور شد: هر چند شاید این شرکت ها مشمول تحریم های آمریکایی نشوند، اما با دور شدن از شرکت های بزرگ و صاحب برند به دانش فنی مدنظر که می تواند در آینده درآمدزایی و اعتبار بیشتری برای مجموعه به دنبال داشته باشد، از دست می رود.
مشکل ترخیص قطعات از گمرک
عضو هیات مدیره شرکت سازه پویش بیان داشت: مشکل ترخیص قطعات از گمرک وجود داشته و دارد و طي ماه های گذشته ترخیص نشدن به موقع مواد اولیه مورد نیاز منجر به کاهش شیفت های کاری در شرکت و در نتیجه تولید نشدن به موقع قطعات برای استفاده در خطوط تولید خودرو شده است.
وی تصریح کرد: وابستگی نزدیک به 20 درصدی در این گروه صنعتی به خارج از کشور وجود دارد که حتی می تواند 80 درصد دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به ویژه در حوزه قطعات الکترونیکی وابسته به خارج هستیم و باید ارز مورد نیاز پرداخت شود تا بتوان سفارش گذاری کرد.
خودکفایی در تولید برخی قطعات
وی به بومی سازی قطعات الکترونیکی های تک در این شرکت اشاره کرد و گفت: با صرف سرمایه ‌گذاری بیش از یک میلیون دلاری در خطوط اکنون در تولید مجموعه «جلو آمپر» به خودکفایی رسیدیم. همچنین تولید قطعات شبکه خودرو در بخش الکترونیک با سرمایه‌ گذاری 5 میلیون دلاری داخلی ‌سازی شده است.
حاتمی خاطرنشان کرد: این شرکت تولید سنسور سیستم هشدار دهنده دنده عقب خودرو سواری را به عنوان نخستین محصول خود در کارنامه دارد و امروز بیش از 300 نوع محصول در این شرکت تولید شده و در زمینه پلیمرها نیز رشد چشمگیری داشته است.
به گفته این فعال تولیدی با افزایش بهره وری در کار و ارتقاء عمق داخلی سازی تلاش شد ارزبری ها در تولید محصولات به حداقل برسد.
عضو هیات مدیره شرکت سازه پویش بیان داشت: امروز و در شرایط کنونی اقتصاد که مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیماتی در خصوص ارز داشته ‌اند، رشد قیمتی کالاها را شاهدیم که زمینه‌ ساز نگرانی قطعه سازان از شرایط بازار شده است.
حاتمی خواسته اصلی خود از مسئولان را حمایت از تولید داخل برشمرد تا بتوانند در یک بازار متعادل و پایدار به انجام فعالیت بپردازند. وی ادامه داد: در صورتی که دولت به انجام حمایت از قطعه سازان بپردازد، توان توسعه کار و صدور محصولات به سایر کشورها را خواهیم داشت.
وي همچنين گفت: شركت سازه پویش به عنوان یکی از برترین شرکت های گروه قطعات خودرو عظام با تولید محصولات متنوع، بزرگ ترین تامین کننده سیستم های الکترونیکی و مکاترونیکی خودرو برای خطوط OEM است. این شرکت در مسیر جهانی شدن با بهره برداری از دانش فنی و استانداردهای بین المللی طراحی و ساخت و همچنین همکاری با شرکت های معتبر خارجی به عنوان شرکاء تجاری از معتبرترین تولیدکنندگان قطعات الکترونیک، مکاترونیک و پلیمر در منطقه خاورمیانه تبدیل شده است.
معاون فروش شرکت سازه پویش ادامه داد: این شرکت با برخورداری از دستگاه ها و فناوری‌های مدرن از سال 83 در بورس حضور دارد که این مساله کمک کرد تا از نظر دانش و سهامداری هرچه بیشتر توسعه بیابد و رشد روز افزونی را تجربه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *