ارزش استارتاپ هایی که به بورس می رود۶۰ هزار میلیارد تومان است

به گزارش خبرنگار ما؛ دكتر سورنا ستاری معاون فناوری رئيس جمهور در مراسم آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه گفت: نسل جدیدی از کارآفرینی در کشور شکل گرفته است؛ به این معنا که برخی از استارتاپ ها امسال در بورس عرضه می شوند که ارزش آنها 60 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: برخی از استارتاپ ها طي سال های گذشته از مجموعه های دولتی بیرون رانده شده اند،  اما اکنون یکی از آنها ارزش یک میلیارد دلاری دارد؛ این در حالی است که بسیاری از آنها خیلی بازار بزرگی را تشکیل می دهند. در حالي كه دولت خدمات را غیرشفاف و با نرخ بالا به مردم ارائه می دهد و واسطه های بسیار زیادی نیز در این میان وجود دارند.
وی افزود: استارتاپ ها در حوزه خدمات علیرغم اینکه خدمات شفافي ارائه می دهند، اما مورد نقد قرار می گیرند و در برخي اوقات کتک هم می خورند؛ این در حالی است که اکنون برخی از استارتاپ ها سربازان ایران در خارج از کشور شده اند. معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور با اشاره به جلوگیری از کار استارتاپ‌ها و حمله به دفتر تعدادی از آنها معتقد است: در برابر پیشرفت علم نمی‌توان ایستاد.
ستاری درباره لزوم توجه به استارتاپ ها اظهار داشت: هیچ تکنولوژی در دنیای فعلی بدون توسعه بازار استارتاپ ها موفق نمی شود و در این میان بازار سرمایه، بانک و بیمه نقش تعیین کننده ای دارند.
ستاری گفت: نظام جدیدی که ایجاد می شود، اگر مورد حمایت بورس و بیمه قرار نگیرد؛ حتما کشور ضرر می کند و هر ميزان كه از شركت هاي داخلی حمایت نشود، به ضرر ما و کشورمان خواهند بود.
به گفته وی توسعه استارتاپ‌های بخش خدمات یکی از محورهای اقتصاد دانش بنیان است و بازار سرمایه باید از استارتاپ‌ها حمایت کند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: همه شرکت های بزرگ دنیا وابسته به شرکت های دانش بیان و استارتاپ ها هستند و اگر ما در ایران در حوزه های مالی و سرمایه گذاری این مسئله را نپذیریم، به زودی دچار مشکل می شویم.
به گفته معاون رئيس جمهور دلالان مقابل استارتاپ ها مقاومت می کنند؛ این در حالی است که با حضور استارتاپ ها اکنون بازار دلالان جمع شده است و مردم حامي این کارآفرینان نوین هستند و راهی هم نیست جز اینکه در این مسير قدم بگذاریم.
وی افزود: به اين جوانان باید به عنوان سرباز نگاه کرد و اگر ایده شبکه اجتماعی همیشه در سر هزار نفر بوده، اما اين افراد هستند که کار را پیش می برند.
ستاری ادامه داد: سرمایه های خطرپذیر باید30 تا 40 درصد از منابع بورس را جمع کند. ارائه وام دردی را دوا نمی کند و حمایت از شرکت های کوچک و متوسط با وام نمی شود.
این عضو کابینه دوازدهم گفت: نمی توان با استارتاپ ها جنگید و جوانان باانگیزه بسیاری هستند که باید حمایت شوند. ایده های جدید را باید پذیرفت؛ همانطور که دنیا آن را پذیرفته است. بانکداری می ماند، اما بانک ها از بین خواهند رفت.
وی ادامه داد: برخی از شرکت های استارتاپ هفته ای بیش از ۱۰ درصد بازدهی را به دست می آوردند؛ اما نمی خواهیم این اتفاق را باور کنیم و در این میان بانک، بورس، بیمه و کلیت ساختارهای اقتصادی کشور باید برای حمایت و توسعه از این بخش برنامه های عملیاتی را اجرایی کند.
وي با بیان اینکه مغزها را نمی‌توان محدود کرد، گفت: البته نرم‌افزار به خودی خود هیچ ارزشی ندارد و این نیروی انسانی جوان و خلاق است که به آن معنا می‌دهد و کسب و کارها را توسعه می‌دهد.
معاون علمی و فناوری رئيس‌ جمهور با تاکید بر اینکه استارتاپ‌ها از طریق سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارتقاء خواهند یافت، گفت: دلیل استقبال و حمایت مردم از استارتاپ‌های خدماتی، فعالیت شفاف، بی واسطه، ارزان و رقابتی آنهاست.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: باید قبول کرد که مردم پشت خدمات شفاف و قابل رقابت خواهند ایستاد و تا زمانی که بازارسازی را با استارتاپ‌های خدماتی توسعه ندهیم، به نتیجه نمی‌رسیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تغییر نوع نگاه و تفکر در این حوزه تصریح کرد: امروز پایه اقتصاد دانش‌بنیان این است که بپذیریم پول اشخاص نه در جیب آنها؛ بلکه در مغز آنهاست.
ستاری تصریح کرد: ١٠ سال پیش شرکت های مطرح شرکت های نفتی، توتال و خودروسازی ها بودند، اما هم اکنون أمازون، فیس بوک و اپل جزء ١٠ شرکت برتر محسوب مي شوند.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: استارت آپ ها در بخش بانک و بیمه هم در حال وارد شدن هستند .ضمن آنكه این نکته حائز اهمیت است که باید حجم خدمات و قیمت ها شفاف شود و خدمات گران ارائه نشود.
ستاری با اشاره به حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: ما باید خود در صف حمایت از این موضوع قرار گیریم .
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هیچ تکنولوژی بدون بازار توسعه پیدا نمی کند افزود: باید به صورت مستمر کار کرد تا با توسعه استارت آپ ها خدماتی نوین برای توسعه دانش بنیان داشته باشند. وی ادامه داد: سیستم بانک و بیمه هم راهی ندارد، جز اینکه در این راه وارد شود.
ستاری گفت: این موضوع را باید مدنظر قرار داد که SME ها با وام توسعه پیدا نمی کنند و وام دادن به استارت آپ ها سرمایه گذاری خطرپذیر است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد که فاینکس ۲۰۱۸ اتفاق مبارکی را در توسعه بازار سرمایه، سیستم بانکی و بیمه کشور رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *