دامنه نوسان پویا در راه بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار ما؛ دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه؛ برگزاری یازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و  بیمه (فاینکس 2018) را محصول همت جمعی همه فعالان بازار سرمایه دانست و گفت: خشت خشت بازار سرمایه با تلاش و همکاری سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بر روی هم بنا شده و اگر امروز شاهد یازده سالگی فاینکس هستیم، محصول این تلاش ها است.
دکتر محمدی هدف از برگزاری فاینکس 2018 را افزایش تعامل و ارتباط میان فعالان بازار سرمایه و همچنین ارتقاء سواد مالی آحاد جامعه دانست و گفت: هر سال در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه شاهد معرفی آخرین دستاوردهای این سه حوزه مهم اقتصادی به مخاطبان داخلی و خارجی هستیم.
سخنگوی سازمان بورس با اشاره به بازدهی 25 درصدی سال گذشته بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد سودآوری بورس در سال 97 با افزایش همراه باشد و گفت: سال 96 حجم معاملات از رشد مناسبی برخوردار بود و از 195هزار میلیارد تومان سال 95 به 247 هزار میلیارد تومان در سال 96 رسید.
دبیر شورایعالی بورس به مهمترین اقدامات انجام شده طي سال گذشته اشاره کرد و افزود: به روز رسانی سامانه معاملات، طراحی سامانه هوشمند نظارتی و اصلاح دستورالعمل های پذیرش و افشا از مهمترین اقدامات انجام شده در بازار سرمایه در سالي كه گذشت بود.
فقط ۱۵ نماد متوقف داریم
رئيس سازمان بورس با اشاره به دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی معاملات گفت: در سال 95 حدود ۷۰ نماد متوقف داشتیم اما این آمار در حال حاضر به ۱۵ نماد رسیده است. در واقع سال گذشته اصلاح دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها انجام شد. سال 95 که من به سازمان بورس آمدم، تعداد نمادهای بسته در بورس و فرابورس ۷۰ نماد بود و برخی از نمادها تا یکسال و نیم هم بسته بودند.
سخنگوی سازمان بورس کاهش زمان توقف نمادها را نقطه عطفی برای بازار سرمایه دانست و گفت: در حال حاضر نماد اكثر بانک‌ها باز است و 15 نماد هم بالای سه ماه است كه متوقف مي باشد.
وي به نمادهای “های وب” و “آکنتور” اشاره کرد و گفت: سازمان بورس تمام تلاش خود را برای تعیین تکلیف این نمادها به کار برده و تا احقاق حقوق سرمایه گذاران پیگیری های خود را ادامه خواهد داد.
رئيس سازمان بورس درباره به‌ روزرسانی  نرم‌افزار معاملاتی نیز گفت: پس از یک دهه عدم به‌روزرسانی سامانه معاملات به ‌روزرسانی شد و قابلیت‌های آن افزایش پیدا کرد.
وي افزود: در مدت گذشته لایحه تکمیلی قوانین بازار سرمایه را کار کردیم، امسال سعی می‌کنیم اصلاح و تمام شود. بحث افزایش سرمایه کارگزاری‌ها هم بررسی شد. ما کارگزارها را درک می‌کنیم و متوجه هستیم که آنها باید بازده سرمایه‌گذاری را محاسبه کنند و از ریسک‌های سرمایه خود آگاه باشند.
رئيس سازمان بورس از اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا خبر داد و گفت: دامنه نوسان و حجم مبنا در سالجاری بازنگری می شود و مجموعه اقدامات جدیدی با هدف افزایش شفافیت و نقدشوندگی بازار سرمایه در دستور کار قرار دارد.
واکنش رئيس بورس به اعتراض سهامداران
البته يازدهمين نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حواشي هم همراه بود. اين دوره از نمايشگاه در حالي افتتاح شد که مسعود كرباسيان وزیر اقتصاد و ولي الله سيف رئیس کل بانک مرکزی از غایبان بزرگ این رویداد مالی بودند. همچنين در بخشی از سخنرانی‌های رئیس سازمان بورس تعدادی از سرمایه‌گذاران سعی کردند صدای اعتراض خود را به حاضران برسانند.
دكتر محمدی در قسمتی از صحبت های خود گفت که امیدوارم امسال بازده مناسبی در بورس داشته باشیم و مهمترین هدف این نمایشگاه را فرهنگ سازی عنوان کرد و گفت: امیدواریم شرکت ها در این نمایشگاه مخاطبان خود را پیدا کنند.
وی در حالی که رئیس کل بانک مرکزی در افتتاحیه این نمایشگاه حضور نداشت، مدعی شد حضور بانک‌ها امسال در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه پر رنگ بود و ادامه داد: امسال در بحث اصلاح مربوط به توقف و بازگشایی نمادها اتفاقات خوبي رخ داد.
در بخشی از این مراسم سهامدار یکی از شرکت‌ها در اعتراض به عملکرد سازمان بورس عنوان کرد که ما به شما به عنوان نهاد ناظر اعتماد کردیم، اما در حال حاضر سرمایه ما بلوکه است و جلوی خانواده خود سر افکنده هستیم. دكتر محمدی در پاسخ به این سهامدار گفت: احتمالا نماد شرکت “های وب” منظورشان است، تمام تلاش سازمان بورس این است که این موضوع حل شود. وی درباره نمادهای متوقف نیز گفت: امیدواریم امسال کاهش نمادهای بسته را داشته باشیم.
رئیس سازمان بورس با تاکید بر اینکه امسال حجم مبنا و حد نوسان را بازبینی خواهیم کرد، اظهار امیدواری کرد: این نمایشگاه به استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که محور آنها فناوری است کمک خواهد کرد که  از آخرین تکنولوژی در بازار استفاده کنند. با توجه به اهمیت شرکت های دانش بنیان، امیدواریم بازار سرمایه سالجاری نقش گسترده ای در توسعه شرکت های بنیان ایفا کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *