کاهش تولید و فروش در شرکت زیماپاک آریا

معصومه صالحی- با گسترش شیوع بیماری کرونا از اواخر سال گذشته تاکنون و اثرات زیانباری که این ویروس بر سلامت و جان مردم و اقتصاد دنیا و به خصوص کشورمان ایران بر جای گذاشته است؛ بخش تولید و اشتغال هم تحت تاثیر این بحران، روزهای پر فرازونشیب و پر دغدغه ای را پشت سر گذاشته است. به دنبال این پاندمی بسیاری از مشاغل و رسته های کاری آسیب های زیادی دیدند و برخی از مشاغل از چرخه تولید و بهره وری خارج شدند و برخی دیگر هم به امید بهبود شرایط؛ با کاهش تولید و تعدیل نیروی انسانی سعی در حفظ و تداوم مجموعه تحت مدیریت خود و ادامه تولید هرچند با کمیت و سوددهی پایین تر از قبل مسیر پیش رو را سپری کردند.

در همین راستا شرکت زیماپاک آریا که از سال 97 با سرمایه ای نزدیک به 750 میلیون تومان فعالیت خود را با مدیریت لاله قاسمعلی آغاز کرده است؛ بعد از شیوع بیماری کرونا مجبور به تعدیل نیرو و کاهش تولید به نیمی از ظرفیت موجود شد که به دنبال آن فروش این شرکت نیز تحت تاثیر کاهش تولید؛ با کاهش فروش نیز روبه رو شد. این شرکت تولیدی که با فراهم کردن شرایط اشتغال برای بانوان در منطقه جاجرود قرار دارد؛ به تولید محصولات بهداشتی- مصرفی روزانه با استانداردهای معتبر و کیفیت بالا در حال فعالیت است و با توجه به شیوع کرونا ویروس؛ بسیاری از محصولات تولیدی این شرکت همچون دستکش های یک بار مصرف، کیسه های زباله، دستمال های رولی و … موردنیاز بسیاری از سازمان ها و ارگان های مختلف است؛ اما این شرکت به دلیل نداشتن مجوزهای لازم و عدم همکاری سازمان های ذیربط تاکنون نتوانسته است در این زمینه وارد همکاری و فعالیت شود.

در شرایطی که در ماه های پایانی سالی که به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است؛ پر واضح است که تاکید مسئولان و تصمیم گیران اقتصادی کشور باید بر افزایش تولید و اشتغال تمامی واحدهای تولیدی کشور و حفظ و افزایش بهره وری و ارزش افزوده بیشتر این بخش باشید.

در همین راستا لاله قاسمعلی مدیرعامل شرکت زیماپاک آریا در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تشریح مشکلات و چالش های پیش روی این بخش گفت: این کارگاه در ابتدا با تولید 22 محصول با کاربردهای مختلف از جمله دستمال های رولی آشپزخانه در انواع و اندازه های مختلف فعالیت خود را آغاز کرد و بخشی از تولیدات خود در زمینه پلی اتیلن همچون سفره های یک بار مصرف، کیسه فریزر، کیسه زباله، دستکش های یک بار مصرف و … به دلیل اینکه تولید اینگونه محصولات به گردش مالی بالاتری نیاز دارد؛ به صورت برون سپاری تولید و با نام تجاری خود محصولات بدون واسطه به دست مصرف کننده می رسد.

وی در ادامه افزود: در بازار مصرف اینگونه محصولات حفظ شاخص هایی همچون دوام و کیفیت موضوع بسیار مهمی است. در همین راستا این مجموعه تلاش دارد چنین ویژگی هایی را حفظ کند و با ارائه کالاهایی با استانداردهای معتبر؛ ظرفیت تولید روزانه را به ۲ هزار رول دستمال آشپزخانه برساند. اگرچه به رغم رقابت های نابرابری که در بازار وجود دارد و با توجه به اینکه برخی از تولیدکنندگان با داشتن امکانات و روابط با نهادهای متولی صنعتی و تولیدی کشور فضا را برای تولیدکنندگان کوچک تر تنگ و سخت کرده اند؛ هرگز ناامید نشدیم و تولید محصولات کیفی را ادامه دادیم و با گذشت زمان این تولیدات را به لحاظ حجمی و کیفی ارتقا خواهیم بخشید.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه مصرفی بودن اینگونه محصولات گردش مالی کمتری دارد و شرایط تولید را برای تولیدکنندگان آسان تر می کند، اظهارکرد: شیوع ویروس کرونا در کشور این فرآیند را دچار چالش هایی کرد و بازار به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفت، اما امید است که هرچه زودتر اتخاذ تدابیری ویژه از سوی دست اندرکاران و تصمیم گیران ذیربط؛ شاهد رونق و توسعه بیشتر فعالیت های خود باشیم.

قاسمعلی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و همچنین نوسانات قیمتی موجود مواداولیه فروش محصولات بهداشتی- مصرفی این مجموعه به نصف کاهش یافته است، گفت: افزایش سرسام آور قیمت مواداولیه و بی برنامگی در سیاست های حمایتی توسط ارگان ها و سازمان های دولتی ذیربط از بنگاه های کوچک صنعتی؛ عملا کار تولید را برای صنعتگران و تولید کنندگان بخش خصوصی مشکل کرده است و وقتی هم تولیدکنندگان به این نهادها مراجعه می کنند؛ وجود موانع مختلف و پرشمار کسب و کار و پیچیدگی های بروکراتیک در سازمان های دولتی همچون بعد مسافت و واقع نبودن در شهرک های صنعتی و …  توانی برای پیگیری باقی نمی گذارد و تولیدکنندگان به ناچار با عزم و توان شخصی خود به ادامه کار می پردازند و از هیچ حمایتی نیز بهره مند نمی شوند.

این بانوی کارآفرین در ادامه در خصوص صادرات محصولات تولیدی این شرکت گفت: مدیریت شرکت درصدد است علاوه بر حفظ و گسترش بازارهای داخلی؛ محصولات تولیدی خود را به بازارهای خارجی و به خصوص کشورهای همسایه نیز صادر کند، اما متاسفانه تاکنون در این خصوص موفقیتی حاصل نشده است که تنها دلیل آن؛ وجود نفوذ و رانت های خاص و واسطه ها است.

قاسمعلی همچنین اظهارکرد: در بخش ارتباط با مشتریان بزرگ تر همچون بیمارستان ها و سازمان ها و ارگان های بازار هدف این محصولات؛ تولیدکنندگان کوچک همواره در سایه قرار می گیرند؛ چراکه ایجاد ارتباط تجاری با مراکز فروش بزرگ نیازمند روابط و مناسباتی خارج از حلقه طبیعی کسب و کار است و طبعا در چنین چرخه ای ردپای واسطه ها و دلالان و سوداگران قابل مشاهده است و این ساز وکار معیوب فعالیت بنگاه های کوچکتر را دچار چالش های جدی می کند؛ به طوری که برقراری تعامل تجاری با ارگان های بزرگ معطل مجوزهایی می ماند که ما هرگز به دریافت آنها موفق نمی شویم و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه عملکرد قابل قبولی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه از نظر نهادهای مسئول کارگاه باید بُعد مسافت با تهران و استقرار بی قید و شرط در شهرک های صنعتی و چندین و چند الزام دیگر را داشته باشد، گفت: چنین الزاماتی تولیدکنندگان کوچک را از عقد قرارداد با خریداران عمده و بزرگ محروم می کند. در عین حال امتیازاتی که دولت برای تولیدکنندگان در نظر می گیرد؛ شامل حال این فعالان کوچک تولیدی نمی شود.

این فعال صنعتی تاکیدکرد: طویل بودن مسافت تا محل کار برای بانوان همواره مشکل آفرین است؛  بنابراین برای صنایعی که آلایندگی ندارند؛ نباید شرط و شروط مکانی گذاشت؛ زیرا این سختگیری ها  فعالیت بانوان را سخت تر و اشتغالزایی را دچار خدشه می کند.

وی با بیان اینکه اگر حمایت های لازم و اولیه در خصوص برداشتن موانع کسب و کار وجود داشته باشد، گفت: در آن صورت تولیدکنندگان کوچک نیز رفته رفته رشد می کنند و به اقتصاد کشور بیشتر یاری می رساندند، اما اکنون با چنین موانعی و در چنین شرایطی نمی توانند کار خود را گسترش دهند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با از بین رفتن مشکلات موجود اقتصاد کشور و همچنین محدود شدن شیوع ویروس کرونا؛ فعالیت های تولیدی دوباره رونق و توسعه یابند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *