نظام پرداخت DRG در حوزه سلامت پیاده سازی می‌شود

رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: به دنبال آماده سازی و پیاده سازی نظام پرداخت DRG هستیم تا سازمان‌های بیمه‌گر از این طریق خدمات خود را به بیمارستان‌ها به فروش برسانند و بتوانیم در این شرایط کارایی‌شان را افزایش دهیم.

به گزارش اقتصادملت و به نقل ازروابط عمومی سازمان بیمه سلامت، سید سجاد رضوی روز شنبه درباره تغییر نظام پرداخت در حوزه سلامت افزود: در شرایط مشکلات اقتصادی کشور، نمی توان با همان روش قبلی اقدامات را انجام داد به خصوص در حوزه سلامت که با اقتصاد ارتباط مستقیمی دارد. باید توجه داشت که منابع محدود است و امکان اینکه دولت منابع یک بخش را به بخش‌های دیگر منتقل کند، بعید به نظر می‌رسد. بنابراین باید فعالیت‌ها و کارایی را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم و از همه مهمتر مراقب قشر ضعیف جامعه باشیم تا در بهداشت و مراجعه به مراکز درمانی دچار مشکل نشوند.

وی بیان کرد: اجرای خرید راهبردی به منظور مدیریت هزینه‌های نظام سلامت اهمیت دارد. خرید راهبردی در برخی مراکز با همکاری وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر انجام می شود. در شرایط موجود ضرورت خرید راهبردی را بیش از پیش احساس می کنیم و سازمان‌های بیمه‌گر در این زمینه به طور جدی فعالیت می کنند.

رضوی ادامه داد: شورای عالی بیمه سلامت در زمینه اجرای خرید راهبردی خدمات سلامت با سازمان‌های بیمه‌گر همکاری دارد و تا رسیدن به اهداف تداوم خواهد داشت.

رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت همچنین گفت: بحث بازنگری کتاب تعرفه خدمات نیز در دستور کار این شورا قرار گرفته است.

حمید رضا صفی خانی، مدیر پروژه ملی پرونده الکترونیک سلامت نیز پیش از این درباره نظام پرداخت DRG به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: برای پرداخت هزینه‌های سلامت در دنیا نظام‌های مختلفی وجود دارد مثل پرداخت بر اساس تعداد خدمات (مدل فعلی ایران) و پرداخت سرانه که در هیچ کدام به کیفیت خدمت توجه نمی‌شود، اما در نظام DRG پرداخت بر اساس کیفیت است. در نظام پرداخت DRG دسته بندی مشخصی انجام می‌شود و گروه‌های همگن بیماری در کنار هم قرار می‌گیرند. قیمت تمام شده آنها استخراج شده و برای آن‌ها تعرفه مشخصی تعیین می‌شود. در نتیجه وقتی بیمار مراجعه می‌کند، با سرویس مشخص در مقابل بیماری مشخص مواجه نیست، بلکه با گروه همگن بیماری مواجه است که پرداخت به ازای این گروه همگن بیماری‌ها انجام می‌شود که مبتنی بر تشخیص است.

صفی خانی گفته بود: این گروه همگن بیماری‌ها در بستری از اطلاعات شکل می‌گیرد. یعنی پایه اصلی DRG نظام اطلاعات و ثبت اطلاعات صحیح است و در تلاشیم که این نظام پرداخت جدیدتر و کیفی تر را در ایران به جای نظام مشکل دار فی فور سرویس یا پرداخت به ازای تعداد خدمات جایگزین کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *