پایین بودن قیمت سوخت چالش اصلی حمل و نقل جاده ای کشور

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ضمن بیان مطلب فوق گفت: قرار بود در برنامه پنجم توسعه قیمت سوخت واقعی شود و به فوب خلیج فارس برسد، اما سیاست های ضد تورمی دولت افزایش قیمت سوخت به خصوص گازوییل را اجازه نداد؛ در حالی که ادامه این وضعیت به نفع کشور نیست و باید قیمت سوخت واقعی شود.
وی با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حمل ونقل کشور گفت: باید در 5 سال آینده 65 هزار کامیون در کشور نوسازی شود و اگر بتوانیم سالیانه 12 هزار کامیون را نوسازی کنیم کار بزرگی انجام شده اما به نظر تعداد آن کمتر از این خواهد بود.
کشاورزیان افزود: با این حال هم اکنون با دو تولیدکننده بزرگ کامیون قرارداد منعقد شده و تعدادی از سازندگان داخلی نیز برای انعقاد قرارداد تقاضای خود را ارائه داده اند تا با استفاده از تسهیلات بانکی و اختصاص بودجه از محل صرفه جویی های سوخت توسط وزارت نفت نوسازی کامیون های فرسوده با سرعت بیشتری دنبال شود.
وی گفت: طبق گزارش دستگاه های تردد شمار در چهار ماه نخست امسال هر ساعت 365 دستگاه خودرو در راه های کشور تردد کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10.9 درصد افزایش نشان می دهد. در مقایسه با چهار ماه نخست سال 94 نیز آمار تردد وسایل نقلیه در راه های کشور 14.1 درصد افزایش یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بررسی آمار خودروهای پلاک شده در کشور با این آمارها همخوانی دارد و این نشان می دهد که تردد وسایل نقلیه در سطح راه های کشور به خصوص راه های شریانی روند رو به رشدی را طی می کند.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با اشاره به سیاست های این سازمان در واگذاری کارهای اجرایی به پیمانکاران افزود: سیاست این سازمان تقویت شرکت های دانش بنیان است تا علاوه بر انجام امور در کشور این شرکت ها با کسب تجربه لازم پروژه های مناسبی را در کشورهای منطقه و همسایه برعهده بگیرند و بتوانند به ارزآوری و تولید ثروت کمک کنند.
کشاورزیان افزود: با این نگاه سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تمام قراردادهای خود را با پیمانکاران منعقد می کند؛ چراکه منابع نفتی کشور در نهایت به پایان می رسد و یا اینکه به علت مصرف داخلی دیگر امکان صادرات آن از بین می رود، لذا شرکت های دانش بنیان می توانند با تجارب بین المللی در آینده برای کشور علاوه بر ایجاد اشتغال ارزآوری نیز داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دولت یازدهم 25 دستگاه توزین در حال حرکت در راه های کشور نصب شده است، گفت: اواخر سال گذشته برای نصب 65 دستگاه توزین در حال حرکت با برگزاری مناقصه قراردادی با یک شرکت دانش بنیاد منعقد شده است تا بتوانیم از عبور بارهای غیرمجاز در برخی از محورهای مواصلاتی کشور جلوگیری کنیم و با ارائه مدارک مورد نیاز پلیس در این زمینه اعمال قانون کند.
به گفته وی برای خرید 2 هزار کیلومتر گارد ریل 3 موج برای نصب در نقاط پرخطر و پل ها شرایطی را در نظر گرفته ایم تا شرکتی که در مناقصه آن برنده می شود یک سایت آزمایش گارد ریل راه اندازی کند تا تمام گارد ریل های مورد نیاز سازمان راهداری پس از انجام آزمایش های مورد نیاز خریداری و در مکان های مورد نظر نصب شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اظهارداشت: از 2 سال پیش تمام ادارات کل ملزم شدند که هرگونه خرید نیوجرسی خود را از واحدهای تولید کننده بتن که دارای آزمایشگاه های مناسبی هستند خریداری کنند تا نیوجرسی مورد نیاز با تضمین و اطمینان کافی بریا مصارف تا 10 سال آینده به سازمان راهداری تحویل شود و خرید اسفالت نیز از شرکت هایی انجام شود که گواهی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را اخذ و حمل قیر نیز با تانکرهای دو جداره انجام شود.
کشاورزیان یادآورشد: قانونا باید 60 درصد جرایم راهنمایی و رانندگی در راه های کشور برای نگهداری راه ها اختصاص یابد و در سال 93 همه اعتبارات آن را به مبلغ 380 تا 400 ملیارد تومان به این سازمان اختصاص یافت.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: سال گذشته 35 درصد جرایم راهنمایی و رانندگی در راه ها به سازمان راهداری اختصاص یافت که بین 170 تا 180 میلیارد تومان بود در حالی که برای نگهداری راه های کشور سازمان راهداری نیازمند اعتبارات بسیار زیادی است.
اختصاص 10 هزار اتوبوس برای زائران اربعین حسینی
وی در ادامه با اشاره به جابجایی زائران ایرانی در اربعین امسال گفت: امسال نیز همانند سال گذشته حدود 9 تا 10 هزار اتوبوس کار جابجایی زائران را بر عهده خواهند داشت.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای یادآورشد: بسیاری از زیرساخت های مورد نیاز در پایانه های مرزی برای تسهیل تردد زائران ایرانی آماده شده است و محور ایلام به مهران نیز با تعریض در حال آماده سازی برای تردد زائران اربعین حسینی است.
کشاورزیان افزود: امسال مرز خسروی نیز برای تردد زائران ایرانی آماده خواهد شد و هم اکنون عملیات اسفالت محور قصر شیرین به مرز خسروی در حال آماده سازی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان طلب پیمانکاران این سازمان اظهارداشت: هم اکنون میزان طلب پیمانکاران از این سازمان به 2 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده، اما اخیرا با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه قرار است بدهی این پیمانکاران به بانک ها تهاتر شود و لیست آن را برای اخذ مجوزهای قانونی توسط سازمان راهداری تهیه شده است.
وی به نحوه تعیین میزان عوارض آزادراه های دولتی و خصوصی اشاره کرد و گفت: تعیین عوارض آزادراه های دولتی توسط شورای اقتصاد و تعیین عوارض آزادراه های خصوصی توسط وزیر راه و شهرسازی انجام می شود.
کشاورزیان بیان کرد: ما نیز از تفاوت قیمت عوارض آزادراه های دولتی و خصوصی گله مند هستیم و پیشنهاد کرده بودیم که عوارض آزادراه تهران – قم 10 هزار ریال تعیین شود اما شورای اقتصاد با 5 هزار ریال موافقت کرد و آخرین بار نیز سال گذشته قیمت عوارض آزادراه های خصوصی 13 و یا 14 درصد افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *