رئیس موزه علوم و فناوری عملکرد یکساله موزه را تشریح کرد

به گزارش خبرنگار ما؛ در ابتدای مراسم دکتر سیف الله جلیلی رئیس موزه علوم وفناوری گزارشی از عملکرد یکساله موزه ارائه داد. وی درباره فعالیت های موزه در جهت علاقه مند کردن مردم به علم و فناوری گفت: از سال 1384 که موزه علوم وفناوری تاسیس شد، این موزه برنامه های متنوعی را در جهت ایجاد ارتباط میان عامه جامعه وعلم انجام  داده است. وی خاطرنشان کرد: باید بگویم موزه علوم و فناوری چندسال پیاپی به عنوان موزه برتر معرفی شد. بهترین اتفاقی که برای ما در سال 95 افتاد، اضافه شدن صفت ملی به اسم موزه ما بود، یعنی موزه ملی علوم وفناوری.
دکتر جلیلی در ادامه سخنان خود به برخی مشکلات و محدودیت های موزه نیز اشاره کرد و گفت: مکان موزه علوم بسیار قدیمی و جزء بناهای تاریخی است. ما نمی توانیم به راحتی دستاوردهای علمی را با توجه به محدودیت مکانی به نمایش بگذاریم. باید مکانی شایسته موزه به آن اختصاص داده شود. رئیس موزه علوم و فناوری از اتفاقات خوب هم خبر داد و افزود: البته با توجه به این مشکلات تفاهم نامه هایی میان شهرداری و وزارت علوم امضاء شده است که طبق آن بخشی از بوستان ولایت به زمین موزه ما اضافه شده است. وی گفت: در سال گذشته بودجه عمرانی از سوی دولت به موزه تعلق گرفته است. طبق این تفاهم نامه ها ما منتظر مجوز برای ادامه ساخت و سازها هستیم. وی درباره ارتباط با کشورهای خارجی گفت: ما با کشورهای آلمان و فرانسه تفاهم نامه هایی امضاء کرده ایم و خود من هم به زودی از موزه های معروف  و به نام این کشورها در زمینه علم و فناوری دیدن خواهم کرد.
رئیس موزه علوم درباره آمار بازدید موزه گفت: متاسفانه باید بگويم آمار ما در مقایسه با موزه های معروف دنیا و کشورهای دیگر خیلی پایین است. اما آمار بازدید از موزه علوم و فناوری نسبت به سال های گذشته، سیر صعودی داشته است. این امید هست که بهتر هم شود. وی از خبر خوشی هم برای همه مردم داد و گفت: اگر خدا بخواهد و با توجه به مجوزها و تفاهم نامه ها طی 5 سال آینده ساختمان جدید موزه علوم و فناوری ساخته خواهد شد.
دکتر جلیلی سال 95 را سال خوبی برای موه علوم وفناوری تلقی کرد و گفت: در سال 95 تغییرات بنیادین از جمله تغییر چارت سازمانی وتغییر لوگو وآرم در موزه ایجاد کردیم.
دکتر زهرا اجاق دبیر همایش درباره جشنواره «علم برای همه» گفت: با توجه به اینکه در کشور ما وجه زیادی به تاریخ و موزه نمی شود، این رسالت ماست که فضایی تعاملی برای خانواده ها و دانش آموزان واستادان علمی ایجاد کنیم. وی خاطرنشان کرد: خدا را شكر موزه علوم ارتباط خوبی با آموزش وپرورش و دانشگاه ها دارد. اما امسال در این جشنواره سعی کردیم نقش میانجی میان علم و جامعه را ایفا کنیم. دکتر اجاق با تاکید بر وابستگی علم وجامعه ونقش حیاتی هر دوی آنها در پیشرفت جامعه گفت: اکنون باید بیش از پیش به برگزاری فستیوال ها و جشنواره های اینچنینی توجه کنیم. در این جهت اقداماتی نیز انجام داده ایم که برای جشنواره امسال به خارج از کشور هم فراخوان زده ایم و شرکت کنندگانی از خارج هم داشته ایم و در داخل هم فراخوان زده ایم که تا 31 مرداد همه علاقه مندان آثار خود را ارسال کنند. دکتر اجاق گفت: در این جشنواره سعی داریم فضای تعاملی و بسیار ساده و آسان برای مردم عادی و اساتید علمی ایجاد کنیم تا مردم هم اهمیت علم و فعالیت های علمی را دریابند.
دکتر محمدی رئیس کارگروه و معاون امور همایش درباره کنفرانس سالانه سار گفت: هدف کنفرانس سار ایجاد فرصتی برای به اشتراک گذاشتن ایده ها و استارت آپ های نو است. وی افزود: امسال یک تغییر اساسی در این کنفرانس ها انجام شده، آن هم اینکه امسال سخنرانان مثل سال های گذشته  از سوی هیأت داوران انتخاب نمی شوند. سخرانی برای افراد موفق امسال آزاد است. علاوه بر این رئیس کارگروه در پاسخ به سوال یکی از حضار که « این سخنرانی ها تقلیدی از تد است» گفت: خیر! کنفرانس های سار تقلید نیست؛ بلکه کاری جدید و ایده ای تازه است که اتفاقا برای اولین بار در ایران برگزار می شود. دکتر محمدی در ادامه گفت: امسال بخش تازه ای به جشنواره اضافه شده که آن هم زلزله وزلزله شناسی است. ما امسال تصمیم گرفتیم به خانواده ها آموزش بدهیم که زلزله حیات طبیعی زمین است و ما باید هر لحظه در برابر آن آمادگی داشته باشیم. وی در این خصوص افزود: با توجه به اینکه کشور ما روی کمربند زلزله قرار دارد، باید بیشتر به امر زلزله توجه شود. ما اقدامات زیادی در این زمینه انجام داده ایم مثل اینکه کلیپ هایی برای آموزش همگانی در مترو تهیه کرده ایم که قرار است در مترو پخش شود. دکتر محمدی دبیر همایش گفت: هدف کنفرانس سار، تنها ترویج فضای علمی در کشور است. من امیدوارم این همایش ها و کنفرانس ها بیشتر ازقبل مورد توجه مردم ومسئولین قرار بگیرد.
دکتر آقابابایی دبیر جشنواره «علم برای همه» درباره امور اجرایی این جشنواره توضیحاتی ارائه داد و گفت: امسال بخش های بسیار ویژه ای در جشنواره برای خانواده ها و کودکان در نظر گرفته ایم. همایش ما دارای  دو بخش رقابتی (ارسال آثار) و بخش نمایشگاهی (غیر رقابتی) است. وی در ادامه افزود: طبق فراخوان جشنواره خانواده ها می توانند آثار خود را تا 20 مهر ارسال کنند تا آثار برتر در سالن برج میلاد به نمایش گذاشته شود. همچنین دبیر همایش خاطرنشان کرد: باتوجه به مصادف بودن زمان جشنواره با هفته علم برنامه های زیادی را تهیه دیده ایم که مهمترین آنها اهدای تندیس به   خانواده هایی است که اثرشان برتر است. دکتر آقابابایی افزود: بخش های ویژه ای مخصوص کودکان مثل بخش شعر وداستان ترتیب داده ايم که امیدوارم این برنامه ها در ترغیب کودکان به فراگیری علم موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *