هوای پاک به عزم و اراده ملی در مدیران اجرایی نیاز دارد

 

دکتر صدرالدین علیپور سرپرست دفتر پژوهش و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست در همایش حامیان محیط زیست گفت: اقتصاد سبز یعنی اقتصادی که هم به فکر پیشرفت و هم حفظ محیط زیست بوده و اساس برنامه های کشورهای پیشرفته است.

علیپور با بیان اینکه اساس اقتصاد کشور ما مقاومتی است که جز توجه به حفظ محیط زیست ندارد افزود: بروز ریزگردها و خشک شدن دریاچه ارومیه بحران هایی هستند که کشور با آنها مواجه است و علت بروز آنها به نحوه اجرا و عمل در قوانین بازمی گردد. 

علیپور ادامه داد: ایران جزو 10 کشور تولیدکننده گازهای گلخانه ای بوده که براساس قرارداد پاریس تا سال 2030 مکلف به کاهش 4 درصدی است و کاهش 8 درصدی آن مشروط به لغو تحریم ها و تبادل فناوری است. 50 سال پیش در لندن در اثر آلودگی هوا در مدت یک هفته هفت هزار نفر جان خود را از دست دادند و در ژاپن کیوسک های اکسیژن تعبیه شده بود که مردم بعد از یک مدت پیاده روی، از اکسیژن آنها استنشاق می کردند؛ اما امروزه لندن به شهری پاک تبدیل شده و کشور ژاپن نیز درصدد کاهش دستگاه های سنجش آلودگی هوا است. 

محمدرضا خانمحمدی نماینده مردم ابهر، خرم دره و سلطانیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: جهانی شدن اقتصاد موضوعی است که تمام کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته درصدد به دست آوردن آن هستند. 

وی تاکید کرد: هر کشوری که بتواند معادله اقتصاد و محیط زیست را برقرار کند، به اقتصاد سبز و توسعه دست خواهد یافت. 

خانمحمدی اظهار کرد: اگر امروز هزینه درمان در کشور ما بالا است علت آن توجه نکردن به مقوله محیط زیست است و اگر بنزین آلوده به ترکیبات آروماتیک مصرف شود در طولانی مدت افراد به انواع سرطان ها به ویژه مغز مبتلا خواهند شد؛ بنابراین در رابطه بین اقتصاد و محیط زیست باید به یک نقطه بهینه برسیم. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *