واردات چوب افزایش می یابد

 

ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در کارگاه آموزشی همایش حامیان محیط زیست که روز گذشته در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد ضمن بیان مطلب فوق گفت:  درحال حاضر فشار زیادی بر جنگل های کشور وارد می شود که برای کاهش این فشار درصدد افزایش واردات چوب به کشور هستیم.

وی نیاز کشور به چوب تا پایان برنامه ششم توسعه را 10 میلیون مترمکعب عنوان و افزود: سالانه یک میلیون مترمکعب چوب از روسیه و اوکراین وارد کشور می شود که تلاش داریم آن را به سه تا چهار میلیون مترمکعب افزایش دهیم.

مقدسی با اشاره به اینکه زراعت چوب و گونه های سریع رشد از دیگر برنامه های سازمان جنگل ها است در ادامه افزود: سطح جنگل های کشور 14 میلیون هکتار است که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با جدیدترین فناوری های سنجش از راه دور و پایش، این میزان را اعلام کرده است؛ این عدد رسمی است و ملاک برنامه ریزی ها در توسعه قرار می گیرد.

مقدسی ادامه داد: این میزان سطح جنگل با تعاریف جهانی مناسبت ندارد؛ در تعریف جهانی جنگل عبارت از محدوده ای است که دارای 10 درصد تاج پوششی باشد اما کشور ما دارای پوشش کمتری نسبت به این تعریف است و ما جزو کشورهایی هستیم که تاج پوشش پنج درصد به بالا در آن جنگل محسوب می شود بنابراین طبق تعریف فائو، سطح جنگل در کشور ما زیر 10 میلیون هکتار است اما با تعریف ملی 14 میلیون هکتار جنگل داریم.

وی با بیان اینکه 80 درصد از 164 میلیون هکتار گستره کشور جزو منابع ملی است، افزود: ایران در منطقه خشک واقع شده از این رو حفاظت از جنگل ها بسیار حائز اهمیت است؛ 85 میلیون هکتار از کشور مراتع و 32 میلیون هکتار بیابان است.

مقدسی در مورد کیفیت منابع طبیعی و جنگل در کشور نیز اظهار کرد: کیفیت منابع طبیعی به رویکرد توسعه پایدار بستگی دارد؛ از آنجایی که کشور ما در حال توسعه است این مساله موجب فشار بر منابع طبیعی شده است از این رو در این زمینه با یک جدال و چالش مواجه هستیم.

وی گفت: بیش از 60 درصد از 80 درصد اراضی ملی کشور ضعیف هستند که اگر مدیریت نشوند به کانون گرد و غبار تبدیل خواهند شد.

مقدسی ادامه داد: همچنین هفت میلیون هکتار کانون های فرسایش بادی داریم که مهار آنها نیازمند همکاری همه جانبه است.

وی در مورد تولید گازهای گلخانه ای گفت: سهم ما در تولید گازهای گلخانه ای یک درصد سهم جهانی است و ما جزو 10 کشور اول تولیدکننده این گازها هستیم.

مقدسی ادامه داد: تا قبل از معاهده پاریس به موجب پروتکل کیوتو شهرهای صنعتی مکلف به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بودند اما بعد از توافق پاریس کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نیز ملزم به کاهش گازهای گلخانه ای شدند که بر این اساس ایران پذیرفت تا سال 2030، چهار درصد غیرمشروط و هشت درصد مشروط به برداشتن تحریم ها و تبادل فناوری، انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد.

به گفته وی، در حال حاضر بر اساس آخرین گزارش اعلام شده، سهم تولید ایران در گازهای گلخانه ای 550 میلیون تن است این درحالی است که جنگل ها و مراتع می تواند یکی از مولفه های مهم کاهش گازهای گلخانه ای و کانون جذب کربن باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *