فولاد مبارکه؛ پشتیبان شرکت‌های دانش‌بنیان

گروه فولاد مبارکه طی 3سال گذشته در شاخص کیفیت رشد قابل‌توجهی داشته و عدد کیفیت را به سطح مطلوبی رساندیم؛ هر چند که کیفیت انتها ندارد و دائماً باید آن را ارتقاء دهیم.

به گزارش اقتصادملت ؛ محمد ناظمی‌‌‌هرندی معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «اقتصاد ملت» در خصوص آخرین دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی گفت: فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی از واحدهای مختلفی برخوردار است. در همین راستا واحد استراتژی فولاد مبارکه که وظیفه دائمی برای تدوین اهداف و استراتژی‌های شرکت را بر عهده دارد که منوط به این است که کارگروه‌های تدوین اهداف و استراتژی‌های این مجموعه به صورت مداوم تحلیل‌های محیطی را انجام دهند و خروجی آن تحلیل‌ها نهایتاً به مجموعه‌ای از اهداف، برنامه‌ها و اقدامات اجرایی تبدیل می‌شود که هر ساله در این خصوص  اقدامات قابل‌توجهی انجام و در طول سال نیز دائماً رصد می‌شود.

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه کار دیگری که در این حوزه انجام می‌دهیم، استراتژی سطح هلدینگ فولاد مبارکه است، گفت: استراتژی سطح هلدینگ فولاد مبارکه را از چند سال گذشته شروع کردیم و هر سال عمیق‌تر به آن می‌پردازیم. در همین راستا و در قالب پروژه بزرگتری به نام معماری سازمانی سعی داریم استراتژی‌های سطح گروه فولاد مبارکه را منطبق و هم‌راستا با چشم‌اندازه فولاد مبارکه تدوین ‌کنیم. در همین حال چشم‌انداز همه شرکت‌های گروه مشخص و اهداف آنها استخراج شده است و به صورت عمیق‌تر به سمت لایه‌های پایین‌تر می‌رویم. البته با حفظ استقلالی که شرکت‌ها از لحاظ اداره برخوردار هستند، اما برای هم‌راستایی استراتژیک این کار دنبال را می‌کنیم.

ناظمی با تاکید بر اینکه در واحد استراتژی و تعالی سازمانی علاوه بر بحث استراتژی، بحث‌های سیستم‌های مدیریتی نیز دنبال می‌شود، گفت: در همین راستا ۱۰ استاندارد مدیریتی و ایزوهای مختلف را در اختیار داریم که هر ساله از آنها مراقبت می‌شود و از طریق ممیزی‌های داخلی‌‌ و خارجی موضوعات را دنبال و سطح استاندارد فولاد مبارکه را حفظ می‌کنیم. همچنین در تعالی سازمانی به عنوان شرکت پیش‌روی کشور سعی می‌کنیم سطح تعالی فولاد مبارکه و شرکت‌های گروه‌ را ارتقاء دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه فولاد مبارکه سال گذشته تندیس زرین تعالی را کسب کرد؛ قاعدتاً در جایزه تعالی شرکت نمی‌کند، اما در حدود ۱۰ شرکت از شرکت‌های فولاد مبارکه در جایزه تعالی شرکت می‌کنند که در حال حاضر در مرحله آماده‌سازی هستند.

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه در ادامه به واحد کنترل کیفی اشاره کرد و گفت: واحد کنترل کیفی نیز در کنار واحدهای عملیاتی و تولیدی شرکت فولاد مبارکه قرار دارد که با بازرسی‌ها، مراقبت‌ها و بازخوردهای کیفی که به خطوط تولید می‌دهد؛ تلاش می‌کند تا سطح کیفیت در فولاد مبارکه ارتقاء پیدا کند. باعث خوشحالی است که طی 3سال گذشته رشد قابل‌توجهی در شاخص کیفیت فولاد مبارکه را شاهد بودیم و عدد کیفیت را در این مجموعه به سطح مطلوبی رساندیم. هر چند که کیفیت انتها ندارد و دائماً باید آن را ارتقاء دهیم. در همین خصوص واحد آزمایشگاه نیز در کنار واحد کنترل کیفی در خدمت عملیات تولید قرار دارد.

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه واحد مهندسی صنایع را واحد دیگر این مجموعه عنوان کرد و گفت: یکی از واحدهای دیگر معاونت تکنولوژی؛ واحد مهندسی صنایع است که شاید جدی‌ترین پروژه‌ آن مدیریت فرایندهای فولاد مبارکه و پروژه معماری سازمانی است که پروژه جدی فولاد مبارکه محسوب می‌شود. این واحد کمک می‌کند استراتژی‌ها، ساختار، فرایند و سیستم‌ها در فولاد مبارکه یکپارچه باشد. این پروژه هم با کمک مشاوران خوب و حرفه‌ای و همکاری واحد‌های مختلف پیش می‌رود.

ناظمی یکی دیگر از واحدهای معاونت تکنولوژی فولاد مبارکه را واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات  معرفی کرد و گفت: در حوزه امنیت اطلاعات و در حوزه توسعه IT و زیرساخت‌های لازم از جمله دیتا سنتر با همکاری شرکت ایریسا اقدامات خوب و قابل‌توجهی انجام شده است. به خصوص بعد از حمله سایبری تلاش کردیم که سیستم‌های امن‌تر و مطابق انتظاری که مدیریت سازمان دارد را در این مجموعه اجرا و پیاده‌سازی کنیم.

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: واحد دیگر مربوط به تحقیق‌وتوسعه است و وظیفه اصلی این واحد بحث نوآوری در فولاد مبارکه است. در واقع واحد تحقیق‌وتوسعه با همکاری شرکت پشتیبانی نوآوری‌وفناوری فولاد مبارکه وظیفه توسعه اکوسیستم نوآوری را دارد.

وی با تاکید بر اینکه در این خصوص طی دو ساله اخیر اقدامات خوبی انجام شده است و به موجب آن توانستیم منابع مالی خوبی را به شرکت‌های دانش‌بنیان تزریق کنیم، افزود: در این مسیر مستقیماً از طریق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر یا سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه و بخشی از آن را نیز از طریق مجاری قانونی که در قانون پیش‌بینی شده بود؛ به عنوان اعتبار مالیاتی برگشت دادیم و به فولاد مبارکه بازگشت و کمک کرد که عملاً از این مزیت استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: مجموعه واحدهای فولاد مبارکه در زمینه تکنولوژی تلاش شبانه‌روزی دارند و امیدواریم که نتایج آن به عنوان یک واحد پشتیبان در خدمت ماموریت اصلی مجموعه که ارتقاء تولید از نظر کمی و کیفی است؛ تاثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *