امروز یکی از اصلی‌ترین اکوسیستم‌های سخت‌افزاری در فولاد مبارکه ایجاد شده است

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه در پنل تخصصی «نقش ارتقا تکنولوژی و هوشمندسازی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» گفت: باید اکوسیستم نوآوری و فناوری در شرکت‌های صنعتی ایجاد شود، برای این اکوسیستم برنامه زمان‌بندی بلندمدت دیده شود و این اکوسیستم تحت تأثیر تغییر مدیریت‌ها نباشد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه؛ یحیی پالیزدار، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه در پنل تخصصی «نقش ارتقا تکنولوژی و هوشمندسازی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» در همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» در خصوص میزان آمادگی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها برای کمک به صنعت فولاد اظهار کرد: اگر بخواهیم به این نکته بپردازیم که چقدر پتانسیل و ظرفیت وجود دارد باید بگویم ظرفیت بالقوه زیاد است اما نمی‌توانیم بسیاری از آنها را در سیستم خود پیاده‌سازی کنیم.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها نمی‌دانند در صنعت فولاد به چه چیزهایی نیاز داریم و نمی‌توانند توانایی‌های خود را با ما هماهنگ کنند.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه با بیان اینکه همکاری دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها با صنعت فولاد نیاز به حجم بالای سرمایه‌گذاری دارد، گفت: از سویی نیز این سرمایه‌گذاری‌ها ریسک بالایی را نیز می‌پذیرد و کمتر شرکتی حاضر به پذیرش این ریسک است.

وی با بیان اینکه در کشورهایی مانند چین شرکت‌های فولادی پول را از سیستم خود بیرون می‌کشند و در دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری ۱۰ شرکت چینی فعال در صنعت فولاد از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳ حدود ۲ برابر شده است، بائو ۲.۵ میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده است و این شرکت الگویی خوب برای دیگر صنایع است.

پالیزدار تاکید کرد: پتانسیل در دانش‌بنیان‌ها وجود دارد اما بدون مداخله خودمان این امر اجرایی نمی‌شود، باید اکوسیستم نوآوری و فناوری در شرکت‌های صنعتی ایجاد شود، برای این اکوسیستم برنامه زمان بندی بلندمدت دیده شود و این اکوسیستم تحت تأثیر تغییر مدیریت‌ها نباشد.

وی با بیان اینکه کار اصلی ما سرمایه‌گذاری است و بالای یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بیش از ۳۰ شرکت دانش بنیان داشته‌ایم، افزود: در حوزه تحول دیجیتال در ۱۵ شرکت حدود ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته‌ایم که در حوزه رباتیک، هوش مصنوعی، پایش مانیتورینگ، لیزر و … فعالیت داشته‌اند.

مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه ادامه داد: محصولات شرکت‌های تحول دیجیتال در حال حاضر در فولاد مبارکه مورد استفاده قرار گرفته‌اند و می‌توان گفت امروز یکی از اصلی‌ترین اکوسیستم‌های سخت‌افزاری در فولاد مبارکه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ما در حوزه‌های دیگر از جمله تحول دیجیتال و اقتصاد چرخشی نیز برنامه‌ریزی داریم، افزود: ما خود را در سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها محدود نکردیم چرا که بر این باوریم سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها حاصل زحمات قبلی‌ها است.

پالیزدار اضافه کرد: ما امروز در فولاد مبارکه با پارک‌های علم و فناوری در ۱۳ استان تعامل داریم؛ در مشهد، قم، تبریز، تهران، کرمان و … سرمایه‌گذاری داشته‌ایم و این دسترنج گذشتگان بوده است و از این رو برنامه گرنت را در ۲ سطح گرنت فناوری و گرنت دانشگاهی دنبال می‌کنیم.

وی گفت: شرکت فولاد مبارکه در حال حاضر ۷۰ میلیارد تومان در شهرک علمی و تحقیقاتی گرنت دارد و این میزان گرنت در دانشگاه‌ها حدود ۶۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه در خصوص چالش کنونی در حوزه حمایت از دانش بنیان‌ها گفت: چالش اصلی در حوزه حمایت از دانش بنیان‌ها این است که این شرکت‌ها تنها در صورت وصل شدن به شرکت بزرگ امکان بزرگ شدن دارند و ما اعتقاد داریم شرکت‌های دانش‌بنیان امکان صادرات فنی و مهندسی دارند و از شرکت‌های بزرگ می‌خواهیم این شرکت‌ها را حمایت کنند تا بزرگ‌تر شوند.

وی ادامه داد: ساز و کارهای معاملاتی در داخل شرکت‌های بزرگ لزوماً هم‌راستا با این نیست که این شرکت‌ها معادل بیرونی ندارد و این ساز و کارها دلیل دیگری است که این شرکت‌ها نمی‌توانند داشته‌های خود را به خوبی عرضه و رشد را تجربه کنند. ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *