ارتقاء سواد مالی خانواده‌ها با « بانکیدو» بانک ایران زمین

#معصومه صالحی

بانک ایران زمین از ابتدای تاسیس؛ حمایت از تولید، کارآفرینان و ارائه خدمات نوین به مردم را سرلوحه کار خود قرار داده و همواره در راستای سیاست‌های کلان نظام ارزش‌آفرینی حرکت کرده است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری « اقتصاد ملت » ؛ ایران زمین مسئولیت اصلی خود در نظام بانکی را تعهد در قبال آحاد مردم کشور به ویژه مشتریان می‌داند و بر این عقیده است که مهمترین اصل مشتری‌مداری؛ ارزش‌آفرینی است و ارزش‌آفرینی نیز رویکردی است که تنها محدود به فایده اصلی و سود مادی نیست و ابعاد دیگری هم دارد که باید در قبال همه ذینفعان به ویژه مشتریان خود به کار بندد.

این بانک همچنین نگرش نو به صنعت بانکداری را نیز جزو اهم امور خود قرار داده و همواره با ارائه خدمات نوین در جلب رضایت مشتری که یکی از مهمترین اهداف بانک ایران زمین است؛ تلاش می‌کند.

در همین راستا توسعه فرهنگ کسب‌وکار خصوصی، بسط‌ و گسترش بازار هدف و افزایش روزمره فعالیت‌های تجاری، تولیدی و خدماتی از طریق انجام فعالیت‌های اعتباری و اعطاء تسهیلات، توسعه، عرضه و خلق ابزارهای نوین بانکی و شناسایی و اجرای شیوه‌های جدید تجهیز و تخصیص منابع، فراهم آوردن سود بالاتر برای سپرده‌گذاران و سهامداران، سبقت از رقبا در بازار پول و سرمایه از طریق شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها و بهره‌برداری مناسب و بهینه فرصت‌ها، جلب اعتماد مردم و رضایتمندی مشتریان و … از جمله اهداف بانک ایران زمین در ارائه خدمات به مشتریان و متقاضیان نظام بانکی است.

بانک ایران زمین که طی سال‌های اخیر پیشتازی در ارائه خدمات و محصولات متنوع موردنیاز مشتریان و پاسخگویی به انتظارات آنان را در اولویت خود قرار داده است؛ در حوزه بانکداری دیجیتال نیز اقدامات خوب و منحصربه‌فردی انجام داده که مورد استقبال بی‌نظیر کاربران شبکه بانکی کشور قرار گرفته است.

بر همین اساس بانک ایران زمین در حوزه بانکداری دیجیتال طی سال‌های اخیر کارنامه‌ درخشانی از خود ثبت کرده و در مسیر پیشرفت بانکداری هر روز اقدامات قابل‌توجهی انجام داده که ارائه محصولات و خدمات جدید مطابق با بانکداری روز و مدرن حاکی از آن است. این بانک که سال‌هاست لقب بانکداری دیجیتال را از آن خود کرده؛ در زمینه فناوری‌های نوین و ایجاد سیستم‌های امنیتی نیز خدمات خوبی به متقاضیان ارائه کرده است.

در همین راستا بانک ایران زمین با حضور در دهمین همایش سالانه بانکداری ‌الکترونیک و نظام‌های پرداخت از محصول جدید خود با عنوان «بانکیدو» رونمایی کرد. «بانکیدو» چیست؟ «بانکیدو» محصول جدید ایران زمین است که با هدف ارتقاء سواد مالی‌وبانکی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها طراحی شده است. اواخر سال گذشته بود که بخش استارتاپ استودیو مرکز نوآوری ایران زمین افتتاح شد.

با گردهمایی متخصصان حوزه‌های مختلف در زمینه تکنولوژی و نوآوری و استعدادهای درخشان که در این حوزه اکوسیستم وجود داشتند؛ یک تیم بسیار مستعد و متحد تشکیل و اولین محصولی که رونمایی شد؛ «بانکیدو» نام گرفت. در کنار این محصول که به منظور ارتقاء سواد مالی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها طراحی شده است؛ خدمات مالی‌وبانکی موردنیاز خانواده‌ها بالاخص کودکان‌ونوجوانان به راحتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر «بانکیدو» مباحث متنوعی در زمینه‌های مالی‌وبانکی را به کودکان آموزش می‌دهد و با بازی‌سازی متنوع برای جذب بیشتر کودکان به این فضای آموزشی و مفاهیم استانداردی که بر اساس نرم‌های بین‌المللی طراحی شده؛ نقش بسزایی ایفا می‌کند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری « اقتصاد ملت » ؛ در «بانکیدو» همچنین مفاهیم آموزشی به صورت ویدئو و داستان‌های صوتی با شیوه بازی‌سازی و بازی‌گونه در اختیار کودکان قرار می‌گیرد و آنها با استفاده از این ابزارها به ارتقاء سواد مالی خود و در نهایت خانواده‌‌هایشان کمک می‌کنند.

این محصول در واقع برای رشد و ارتقاء سواد مالی خانواده‌ها طراحی شده و به دنبال آن است که با فرهنگ‌سازی در زمان طولانی بتواند در رشد اقتصادی خانواده و به دنبال آن رشد اقتصادی کشور نقش موثر و تعیین‌کننده‌ای ایفا کند. آنچه مسلم است اینکه کودکان و نوجوانان آینده کشور را می‌سازند و اگر از کودکی و نوجوانی آموزش‌های لازم در حوزه بانکی‌ومالی به آنان ارائه شود؛ به طور قطع در آینده انسان‌های موفق‌تر و پردرآمدتری خواهند بود.

از سوی دیگر آموزش برنامه‌ریزی مالی باعث توسعه مهارت‌های مالی اساسی مانند بودجه‌بندی، پس‌انداز و مدیریت هزینه‌ها می‌شود و افرادی که در کودکی و نوجوانی با ارزش پول و مسئولیت‌های مرتبط با مدیریت مالی آشنا می‌شوند؛ قطعا می‌توانند از بدهی‌های نامناسب جلوگیری کرده و مفهوم سرمایه‌گذاری را بهتر درک کنند. این در حالی است که این مهارت‌ها نه تنها به فرزندانمان امکان استقلال مالی می‌دهد؛ بلکه با کاهش استرس مالی و ترغیب به تعیین اهداف مالی امکان تجربه زندگی پایدارتر و مطلوب‌تری را نیز فراهم می‌کند.

«بانکیدو» همچنین در کنار این مفاهیم انواع خدمات مالی را برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها فراهم کرده است؛ به گونه‌ای که مفاهیم آموزشی این دوره در اختیار کودکان قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند به صورت واقعی و عملی همه آن موارد را تجربه کنند و از سوی دیگر خانواده‌ها نیز می‌توانند بر روی فعالیت‌های مالی فرزندشان نظارت و مدیریت کاملی داشته باشند. در همین راستا هر کدام از فرزندان می‌توانند کارت بانکی مخصوص و به نام خود را داشته باشند و تمام خدمات بانکی موردنیازشان را انجام دهند.

در کنار آن مفاهیمی همچون پس‌انداز و تعریف هدف‌های پس‌انداز آموزش داده می‌شود. برای اینکه بچه‌ها یاد بگیرند چگونه باید پس‌انداز و به اهداف مالی خود دست پیدا کنند و نحوه مدیریت خرج و دارایی‌های خود را آموزش ببینند نیز مواردی در نظر گرفته شده است. حتی در خصوص درآمد نیز مفاهیمی برای آموزش کودکان توسط خانواده‌ها در نظر گرفته شده که مدل‌های درآمدی را به آنها آموزش ‌دهند.

در نهایت خدماتی مانند وام و قرض برای بچه‌ها در نظر گرفته شده که خانواده‌ها می‌توانند برای رسیدن به یک هدفی به فرزندشان وام دهند و آنها با نحوه بازپرداخت اقساط وام آشنا شده و آن را تجربه کنند و در آینده بتوانند موفقیت‌های روزافزونی در مسائل بانکی خود داشته باشند. به گزارش «اقتصاد ملت»؛ بانکیدو برای ارتقاء سواد مالی خانواده‌ها خدمات موردنیاز آنها را در سه بخش کودکان، نوجوانان و والدین طراحی کرده است.

در بسته آموزشی به والدین نحوه آشنایی فرزندان با مفاهیمی همچون قرض و وام را آموزش می‌دهد و اینکه آموزش این مفاهیم تا چه اندازه برای فرزندان لازم و ضروری است. مورد بعدی درک ارزش کالا و خدمات به فرزندان آموزش داده می‌شود و اینکه والدین چگونه می‌توانند به فرزندانشان برای دستیابی به اهدافشان در حوزه‌های مالی و پولی کمک کنند.

برنامه‌ریزی مالی، استقلال مالی، مسئولیت‌پذیری، ارزش کالا، هدف‌گذاری و … نیز از دیگر مباحثی است که در بانکیدو به خانواده‌ها آموزش داده می‌شود تا با استفاده از این اطلاعات و آموزش‌ها بتوانند در زمینه مالی و پولی تجارب خوبی کسب کنند.

آنچه مسلم است اینکه تجربه استقلال مالی در کودکان تاثیرات مثبتی بر امنیت مالی آنان در بزرگسالی دارد و این تجربه باعث مسئولیت‌پذیری، آگاهی از ارزش پول، مهارت‌های مدیریت بودجه، آشنایی با مفاهیم بدهی و وام، تقویت اعتماد به نفس و آمادگی برای زندگی مستقل آنان می‌شود.

این تجربه در کودکی به فرد ارزش‌ها و مفاهیم مالی را آموزش داده و او را برای مواجه با چالش‌های مالی در بزرگسالی آماده می‌کند. و نکته پایانی اینکه آموزش برنامه‌ریزی مالی؛ فرزندان را به مسیری از مسئولیت توانمندی و استقلال مالی هدایت می‌کند و سهم بزرگی در پیشبرد زندگی مالی سالم آنان در آینده خواهد داشت که همگی این موارد در «بانکیدو» بانک ایران زمین فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *