منطقه آزاد ماکو به قطب صنعت، معدن و گردشگری تبدیل می‌شود

منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو علاوه بر هم‌مرزی با کشورهای ترکیه و نخجوان؛ با ارمنستان و منطقه قفقاز نیز همجوار است و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب و نقطه اتصال آسیا و اروپا نیز محسوب می‌شود. با توجه به اهمیت مواصلاتی استراتژیکی قفقاز برای ایران؛ انجام عمده مبادلات و ارتباطات تجاری و سیاسی بین ایران و اروپا از این محور انجام می‌شود.


به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابوزان در دریای سیاه؛ امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین و دریاست که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج‌فارس به دلیل مسافت و صرفه‌های اقتصادی ناشی از مقیاس جای تردیدی باقی نمی‌ماند که این منطقه اقتصادی‌ترین گلوگاه در رقابت با راه دریایی شرق وغرب در خشکی محسوب شود.

دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا به مدت چهار روز در تهران کار خود را آغاز کرد و در این دوره از نمایشگاه بیش از ۱۰۰ شرکت صادراتی ایران و شرکت‌هایی از کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا حضور دارند. در همین راستا منطقه آزاد ماکو نیز با هدف معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این منطقه در دومین نمایشگاه اوراسیا حضوری فعال و پررنگ دارد. حسین گروسی مدیرعامل این منطقه صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران از این ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقدامات انجام شده در این منطقه سخن گفت.

گروسی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو به دلیل موقعیت جغرافیایی نزدیکترین نقطه اتحادیه اروپا و همچنین مناطق اوراسیا و کشورهای همسایه است، گفت: با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و افزایش همکاری با کشورهایی مانند روسیه، تاتارستان و قزاقستان قصد داریم تا میزان تولید و صادرات این منطقه را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو با ارائه فرصت‌های گوناگون زمینه‌های متنوعی را برای سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها فراهم کرده است، گفت: این منطقه در حوزه معدن نیز به عنوان یکی از مهمترین منابع سنگ و به عبارتی دیگر یکی از کانون‌های صنعتی‌‌ و معدنی کشور محسوب می‌شود.

گروسی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو به دلیل داشتن معادن بی‌نظیر و کم‌نظیر سنگ می‌تواند حتی در رتبه اول قرار گیرد، از معرفی پنج پهنه معدنی جدید توسط ایمیدرو خبر داد و گفت: از تمامی معدنکاران متخصص در فرآوری معدنی برای شرکت در مناقصات و مزایده‌های این حوزه دعوت به عمل می‌آوریم؛ چراکه با توجه به اعلام آمادگی و همکاری فعال از سوی معدنکاران و تولیدکنندگان، به رشد و توسعه اقتصادی این منطقه کمک بسزایی خواهد شد.

وی با اشاره به فرصت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های قدرتمندی در بخش معدن به منطقه آزاد ماکو جذب شوند و این منطقه به قطب صنعت و معدن کشور تبدیل شود.

به گفته وی بخش‌های تجارت، لجستیک و ترانزیت منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از بزرگترین دهکده‌های لجستیک کشور شناخته شده و در مسیر کریدور شرق به غرب قاره آسیا به اروپا وصل می‌شود.

گروسی در ادامه با تاکید بر اینکه قصد داریم منطقه آزاد ماکو را به یک مقصد گردشگری و قطب جذب گردشگران تبدیل کنیم، به اهمیت گردشگری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه تأکید کرد و گفت: در چارچوب طرح جامع منطقه؛ به زودی ماکو به یک مقصد گردشگری و قطب جذب گردشگران تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در راستای تحقق این مهم به انعقاد توافقنامه با شرکت هواپیمایی ماهان اشاره کرد و گفت: در همین خصوص اخیرا طبق توافقنامه‌ای که با شرکت هواپیمایی ماهان منعقد کردیم؛ مقرر شد پروازها و سفرهای ترکیبی داخلی و خارجی به منطقه آزاد ماکو برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه این تدابیر با هدف افزایش جذابیت سفرها و کاهش هزینه‌ها برای مسافران انجام شده است، گفت: البته این اقدامات به همراه دیگر تدابیر اتخاذ شده در طرح جامع با استقبال علمی خوبی مواجه شد.

گروسی در ادامه به بحث کشاورزی و صنعت پوشاک که در منطقه آزاد ماکو اقدامات خوبی در این دو حوزه انجام شده است، اشاره کرد و گفت: در خصوص تولیدات ارگانیک؛ دام و باغ‌های مدرن با مساحت ۲۰۰۹ هکتار به بخش خصوصی واگذار شده است و در حال حاضر به تولید محصولات باغی، گردو و پسته به صورت مدرن می‌پردازیم. همچنین قابل ذکر است مناطق آزاد از نقطه‌نظر صنعت پوشاک نیز به یکی از قطب‌های جهانی تبدیل شده‌اند و برندهای این صنعت از تولیدات این مناطق به عنوان برندهای جهانی شناخته شده‌اند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در پایان به برگزاری دومین نمایشگاه اورسیا اشاره کرد و گفت: در این دوره از نمایشگاه برنامه‌های گسترده‌ای در غرفه منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو اجرا شده؛ این در حالی است که اهداف و ماموریت‌های منطقه آزاد با تصویب طرح جامع در کارگروه تخصصی و سازمان محیط زیست تحقق بیشتری یافته است.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *