طالب رئیس اداره فناوری‌های نوین شرکت فام: اپلیکیشن فام به یک مگااپ تبدیل می‌شود

اپلیکیشن فام را به یک مگااپ تبدیل می‌کنیم که بانک، بورس و بیمه را تواما داشته باشد. در حال حاضر بخش بیمه را در اختیار داریم و امکانات بانکی این نرم‌افزار تکمیل شده است، اما بحث بورس موضوعی است که ما امروز بر روی آن تمرکز ویژه‌ای داریم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ مهدی طالب رئیس اداره فناوری‌های نوین شرکت فام در خصوص حضور این شرکت در همایش بانکداری‌‌الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: ما در نمایشگاه بانکداری‌الکترونیک امسال با دو محصول اپلیکیشن فام و اپلیکیشن متابانک حضور پیدا کردیم. اپلیکیشن متابانک ؛ نئوبانک موسسه اعتباری است و دیگری فام ؛ اپلیکیشن پرداخت‌ساز است و با اینکه الزاما فرد در موسسه حساب داشته باشد؛ ارتباطی ندارد و از طریق این اپلیکیشن می‌تواند از مبدا 26 بانک به کارت‌‌به‌کارت، خرید شارژ و بسته اینترنتی و پرداخت قبض‌های خود اقدام و بسیاری از خدمات دیگر را دریافت کند.

وی با تاکید بر اینکه کاربران همچنین می‌توانند در این اپلیکیشن انواع بیمه‌ها را از شرکت‌های بیمه‌ای خریداری کنند، گفت: علاوه بر همه امکاناتی که در اکثر اپلیکیشن‌های ‌پرداخت عمومیت دارد؛ در داخل این نرم‌افزار نیز استعلامات متفاوتی همچون استعلامات حاکمیتی موردنیاز مردم در نظر گرفته شده است.

طالب در ادامه به ویژگی‌های دیگر این نرم‌افزار اشاره کرد و در خصوص دستیار صوتی فارسی اپلیکیشن فام چنین توضیح داد: مهمترین ویژگی این نرم‌افزار؛ بحث هوش مصنوعی است که در اپلیکیشن فام در نظر گرفته شده است. بدین صورت که کاربران به صورت مستقیم می‌توانند با اپلیکیشن فارسی صحبت کنند.

در واقع امکان صحبت دو طرفه بین فرد و نرم‌افزار وجود دارد و این دستیار صوتی هوشمند به زبان فارسی پاسخ می‌دهد. وی همچنین خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار قابلیت این را دارد که کاربر بتواند درخواست یا تراکنش‌های مدنظر خود را به صورت صوتی انجام دهد. به طور مثال کاربر برای خرید یک شارژ دو تومانی به صورت پیام صوتی درخواست خود را مطرح می‌کند و نرم‌افزار خدمت مدنظر کاربر را انجام می‌دهد.

رئیس اداره فناوری‌های نوین شرکت فام در خصوص جامعه هدف این اپلیکیشن با عنوان اینکه نه تنها عموم مردم می‌توانند از این سامانه استفاده کنند؛ بلکه نابینایان نیز در جامعه هدف این نرم‌افزار قرار دارند، چنین توضیح داد: این قابلیت برای همه مردم وجود دارد، اما یک بخش مختص نابینایان روی اپلیکیشن در نظر گرفته شده که مطابق با استانداردهای بین‌المللی در تمام دنیاست و یکی از ویژگی‌های تلفن‌های همراه اندرویدی است، اما نرم‌افزارهای ایرانی اکثرا آن را پوشش نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه ما تنها اپلیکیشن پرداختی هستیم که این خدمات را ارائه می‌دهد، گفت: نابینایان می‌توانند در تنظیمات تلفن‌همراه خود گزینه مربوط به آن را فعال و از این خدمات استفاده کنند.

در حال حاضر با انجمن نابینایان نامه‌نگاری کرده‌ایم و اقدامات لازم در این خصوص را انجام داده‌ایم تا نابینایان عزیز به راحتی بتوانند از این نرم‌افزار استفاده کنند.

طالب در توضیح بیشتر سامانه فام ویژه نابینایان گفت: موسسه اعتباری ملل در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود و به منظور تسهیل در امور بانکی نابینایان و کم‌بینایان؛ ۱۰ شعبه را به سامانه برجسته‌نگار و گویا که حاوی نمایشگرهای بریل با امنیت کامل است را تجهیز کرد.

به گفته وی برای فراهم کردن امکانات ارائه خدمات بانکی به نابینایان در بانک‌ها و موسسات اعتباری؛ موسسه اعتباری ملل در سامانه فام نیز به عنوان اولین نرم‌افزار تولید رمز پویای دارای استانداردهای دسترسی‌پذیری برای روشندلان اقدامات خوبی را انجام داده است.

رئیس اداره فناوری‌های نوین شرکت فام همچنین تاکید کرد: نرم‌افزار فام که اولین نرم‌افزار پرداخت مبتنی بر هوش مصنوعی در ایران است؛ امکان دسترس‌پذیری نابینایان را پشتیبانی می‌کند و با ورود در هر قسمت مراحل اقدامات از طریق صوت برای آنها بیان می‌شود.

نابینایان می‌توانند بدون هیچ محدودیتی از تنها نرم‌افزار پویا بر اساس استانداردهای جهانی استفاده کنند. طالب در ادامه در خصوص اضافه‌ شدن بخش بورس به برنامه فام نیز چنین گفت: نکته بعدی که ما بر آن تمرکز داریم؛ اضافه کردن بخش بورس به اپلیکیشن فام است.

در واقع قصد داریم اپلیکیشن فام را به یک مگااپ تبدیل کنیم که بانک، بورس و بیمه را تواما داشته باشد. در حال حاضر بخش بیمه را در اختیار داریم و تقریبا امکانات بانکی این نرم‌افزار تکمیل شده، اما بحث بورس موضوعی است که ما امروز بر روی آن تمرکز ویژه‌ای داریم.

وی ادامه داد: علاوه بر بحث ثبت‌نام در کارگزاری‌ ملل پویا و ثبت‌نام سامانه سجام؛ یک بخشی را در این نمایشگاه در معرض دید نظام بانکی قرار دادیم و این بود که تحلیل بازار بورس را به متقاضیان ارائه ‌دهیم. در واقع بخش تحلیل بازار بورس به نام تریدبین در این اپلیکیشن اضافه شده است.

دیتاهایی که با هوش مصنوعی از شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری می‌شود؛ به این معنا که نگاه مردم به سهم‌ها به چه صورت است؟ همگی این موارد در کنار دیتای بازار تحلیل می‌شود و اتفاقی که در نهایت می‌افتد؛ تشخیص می‌دهد که چه تغییراتی بر روی این سهم‌ها رخ می‌دهد.

رئیس اداره فناوری‌های نوین شرکت فام با تاکید بر اینکه به هیچ‌عنوان در این برنامه قصد نداریم که به بازار سیگنال بدهیم، گفت: در واقع هدف فقط تحلیل و رصد بازار است و اینکه بازار سهام در چه وضعیتی قرار دارد؟ یا مثلا این تعداد سهم مثبت بوده و یا حجم مشکوک داشته است. یا آن یکی حجم منفی مشکوک داشته یا موارد دیگر که همگی این موارد با هوش مصنوعی انجام می‌شود تا کاربر بتواند بازار و وضعیت سهام را رصد، ارزیابی و در نهایت تصمیم‌گیری کند.

وی در ادامه به سامانه متابانک اشاره کرد و گفت: سامانه متابانک؛ یک سامانه کاملا مستقل از فام است، اما کسی که اپلیکیشن فام را نصب می‌کند، متابانک را هم دارد؛ ضمن‌آنکه جدا هم می‌توان استفاده کرد.

طالب در خصوص افتتاح‌حساب به صورت آنلاین در این اپلیکشین چنین توضیح داد: این اپلیکیشن نئوبانک موسسه اعتباری ملل است و متقاضیان می‌توانند افتتاح‌حساب و هر خدمت دیگری که قابل ارائه باشد را به صورت غیرحضوری از طریق این نرم‌افزار دریافت کنند.

رئیس اداره فناوری‌های نوین شرکت فام در ادامه به پرداخت تسهیلات آنلاین اشاره و خاطرنشان کرد: در همین خصوص طی یکی دو ماه آینده پرداخت تسهیلات به صورت آنلاین را فعال خواهیم کرد تا متقاضیان و مشتریان موسسه اعتباری ملل بتوانند با حسابی که به صورت آنلاین در متابانک افتتاح کرده‌اند؛ تسهیلات موردنیاز خود را دریافت کنند که البته تمامی این موارد و حتی تطبیق چهره و احرازهویت مشتریان همگی توسط هوش مصنوعی تهیه و انجام می‌شود.

طالب در ادامه به مبحث وثیقه و ضمانت در بحث تسهیلات نیز اشاره کرد و گفت: پرداخت این تسهیلات با سفته الکترونیکی و بدون ضامن خواهد بود و طی چند ماه آینده متقاضیان می‌توانند بر روی حساب‌های متابانک و حساب‌های دیگر خود در موسسه اعتباری ملل تسهیلات مدنظر را دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه سامانه متابانک به زودی بسیار گسترده خواهد شد و روز‌به‌روز هم پیشرفت خواهد کرد، گفت: به طور قطع سامانه متابانک با تغییرات زیادی همراه خواهد بود و اتفاقات جدیدتر و بهتری برای این سامانه خواهد افتاد.

این در حالی است که کارت بانکی متقاضیان نیز به صورت غیرحضوری آماده و 72 ساعت پس از افتتاح حساب با پست در سراسر کشور به دست آنها خواهد رسید که این زمان؛ زمان نسبتا خوبی برای رسیدن کارت بانکی به دست مشتریان است.

طالب همچنین در رابطه با دستاوردها و تکامل پیدا کردن فام و متابانک نیز خاطرنشان کرد: سامانه‌های فام و متابانک قبلا هم وجود داشته است و برای امروز نیست، اما خوشبختانه این دو سامانه امروز تکمیل‌تر، بزرگ‌تر و پیشرفته‌تر شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه «فام» اولین اپلیکیشن پرداخت مبتنی بر هوش مصنوعی در ایران است، تصریح کرد: امروز سامانه فام از لحاظ هوش مصنوعی بهبود و رشد یافته و کلا تغییر کرده است. به طور مثال پیش از این بخش بورس و تحلیل بازار نداشت، اما در این نمایشگاه این بخش هم به قابلیت‌های قبلی این نرم‌افزار اضافه شده است.

طالب در خصوص میزان خطای هوش مصنوعی در ارائه هر چه بهتر خدمات این نرم‌افزارها نیز چنین گفت: مدل‌های مختلفی در یادگیری هوش مصنوعی وجود دارد که یکی از آنها این است که ما از خروجی کار دوباره موارد جدیدتری را یاد بگیریم و در راستای پیشرفته‌تر شدن آن اقدام کنیم. اگر نسخه اولیه اپلیکیشن فام را با امروز مقایسه کنید؛ متوجه تفاوت‌های آن خواهید شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در خصوص هوش مصنوعی لازم است بگویم مکالماتی که اوایل انجام می‌شد؛ بسیار ضعیف‌تر از امروز بود و هم‌اکنون آموزشی که به مدد هوش مصنوعی انجام شده است و با توجه به شناسایی نیازهای مردم؛ ما دیتاها را جمع‌آوری و مجددا آموزش‌های لازم را انجام دادیم؛ به گونه‌ای که امروز بخش هوش مصنوعی اپلیکیشن‌‌ فام (روبوفام) خوشبختانه بسیار باهوش‌تر رفتار می‌کند و پاسخ‌های مناسب‌تر و صحیح‌تری به مخاطبان ارائه می‌دهد.

طالب در پایان گفت: آنچه که مسلم است اینکه تیم جوانی در این دو حوزه با تمام وجود فعالیت و کار می‌کنند؛ لذا امیدواریم مردم نیز این اپلیکیشن‌ها را انتخاب و از آنها به خوبی استفاده کنند و لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *