محورهای گفت‌وگوی بذرپاش در حاشیه دهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی

هدفگذاری رشد ۸ درصدی توسعه حمل ونقل ریلی در برنامه هفتم توسعه | تکمیل پروژه‌های جاده‌ای و ریلی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی؛ وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر اهداف دولت سیزدهم در مسیر توسعه اقتصادی کشور، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل خصوصا در بخش صنعت ریلی را مهم‌ عنوان کرد که برای رسیدن به این اهداف رشد ۸ درصدی صنعت ریلی در برنامه هفتم توسعه درنظر گرفته شده است.

مهرداد بذرپاش در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی با حضور در جمع خبرنگاران به بیان مطالبی در محورهای افزایش داخلی سازی و بومی سازی در صنعت ریلی، رشد ظرفیت ناوگان خطوط ریلی حومه‌ای، تفاهم‌نامه‌های تکمیل پروژه‌های جاده‌ای و ریلی و همچنین زنجیره کریدوری دریایی پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا سال آینده عدد قابل توجهی به ظرفیت ناوگان خطوط ریلی حومه‌ای اضافه می‌شود، گفت: توسعه و افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط حومه‌ای از دیگر اولویت‌هاست و نیاز ما در بازار داخل نیاز بالایی است. تکلیف جدیدی برای شرکت راه‌آهن معین شده تا ظرف یک سال آینده عدد قابل توجهی به ناوگان خطوط حومه‌ای اضافه شود و پاسخگوی نیاز مردم برای استفاده از این حمل‌ونقل ایمن و ارزان باشیم.

تکمیل زنجیره کریدوری شمال به جنوب دریایی

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه خط ریلی رشت_ کاسپین ظرف دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با تکمیل این خط ریلی در کریدور شمال به جنوب مرکزی که از بندر شهید رجایی در بندرعباس آغاز می‌شود، ، عملا اتصال دریا به دریا رخ می‌دهد که اتفاق بی‌سابقه‌ای است و زنجیره کریدوری دریایی نیز تکمیل می‌شود. همچنین، کریدور شمال به جنوب غرب کشور از بندر امام خمینی(ره) آغاز می‌شود و تا مرز بازرگان ادامه می‌باید که تکمیل پروژه‌های جاده‌ای و ریلی در این کریدور در دستور کار قرار دارد.

بذرپاش افزود: توافقات بی سابقه‌ای در حوزه حمل‌ونقل به ویژه حمل‌ونقل ریلی، راه‌آهن چابهار – زاهدان‌ که یکی از راهبردی‌ترین خطوط ریلی کشور می‌باشد، انجام شده است. تلاش می‌کنیم این پروژه که هم مورد تاکید مقام معظم رهبری و هم نیاز مردم‌منطقه است و در کریدور شمال به جنوب شرق کشور ایفای نقش می‌کند، تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه قطعه چابهار_زاهدان نیز بیش از ۶۵ درصد پیشرفت دارد، افزود: در حال انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران خارجی در بندر چابهار هستیم که ظرف یکی دو ماه آینده این قرارداد با کشور هند نهایی می‌شود و فرصت بی سابقه‌ای را همزمان با راه‌اندازی راه‌آهن چابهار- زاهدان برای کشور فراهم می‌کند.

​به گفته بذرپاش در همین راستا عملیات احداث خط‌آهن نهبندان، بیرجند، قاین، یونسی به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب که از سرخس تا چابهار امتداد دارد، طی هفته‌های گذشته به طور رسمی آغاز شد.

تفاهم‌نامه‌های فناورمحور در حوزه حمل‌ونقل ریلی 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه صحبت‌های خود به در دستور کار قرار گرفتن توافقات با کشورهای خارجی برای تغییر تکنولوژی قطارهای برقی اشاره کرد و گفت: با اجرای این تفاهم‌نامه‌ها هم مسیر تهران به اصفهان با رفع موانع قانونی هرچه سریع‌تر محقق می‌شود و هم قطار سریع السیر تهران_ مشهد که به شرکت راه‌آهن تفویض شده ،اجرایی می‌گردد که با این دو رخداد عملا شاهد تغییرات فناوری در این بخش خواهیم بود.

وی با اشاره به توافق شلمچه_ بصره در ابتدای سال، افزود: عملیات اجرایی این پروژه طی مذاکرات فشرده با طرف عراقی، در روزهای اخیر با حضور نخست وزیر عراق و معاون اول رییس جمهور آغاز شد.

توافق با کشور آذربایجان در منطقه صفر مرزی برای احداث خطوط ریلی و همکاری با روس‌ها برای اجرای راه‌آهن  رشت_ آستارا از دیگر توافقات انجام شده در حوزه ریلی است که به گفته بذرپاش به زودی اجرایی می‌شود.

​وی تاکید کرد: استفاده از ریل برای شرکت‌های مختلف معدنی و فولادی و … در اولویت است تا شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه خطوط و ناوگان ریلی انگیزه بیشتری داشته باشند. تجهیز منابع مالی در دستور کار قرار گرفته و مجوزهای خوبی برای آن دریافت شده است تا با تزریق این منابع به ناوگان ریلی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

داخلی‌سازی دو سوم قطعات مورد استفاده در صنعت حمل‌ونقل ریلی 

بذرپاش در ادامه با اشاره به حضور فعالانه شرکت‌ها و معرفی محصولات و دستاوردهای آنان در حوزه داخلی‌سازی صنعت ریلی و ارائه خدمات سیگنالینگ، ترمز واگن و تولید ریل در نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی، گفت: دستاوردهای صنعت ریلی در بومی‌سازی و داخلی‌سازی‌ نشان می‌دهد این صنعت پیشرفت قابل توجهی یافته طی سال‌های اخیر تجربه کرده که باید با سرعت بالاتر ادامه یابد.

وی با اشاره به ظرفیت بالقوه ایران در حوزه حمل‌ونقل تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل می‌تواند به اندازه نفت برای کشور تولید ثروت کند. با توجه به هدفگذاری رشد ۸ درصدی صنعت ریلی در برنامه هفتم توسعه، نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت مجموعه‌های داخلی برای تحقق این رشد در پنج سال آینده هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد تکنولوژی و داخلی سازی‌ در صنعت ریلی گفت: دو سوم قطعات مورد استفاده در این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود. تلاش می‌شود یک سوم قطعات باقی مانده نیز داخلی سازی شود و اگر مقرون به صرفه نبود، از طریق واردات آن‌ها را تامین کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *