تقسیم 31 ریال سود به ازاء هر سهم به سهامداران «تپسی»

اولین مجمع‌عمومی عادی سالیانه شرکت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس معروف به «تپسی» برای سال مالی 1401 صبح امروز با حضور 67.3 درصد سهامداران در سالن تلاش برگزار شد. شرکت تپسی مهر ماه سال گذشته در شرکت فرابورس ایران عرضه شد و امسال اولین مجمع‌عمومی خود را برگزار می‌کند.

به گزارش اقتصاد ملت؛ در این مجمع پس از قرائت گزارش عملکرد هیات‌مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند 1401 و نظر حسابرس و بازرس قانونی؛ صورت‌های مالی تصویب و به پیشنهاد هیات‌مدیره مقرر شد از 306 ریال سود خالص محقق شده؛ به هر سهم 31 ریال معادل 10 درصد سود تقسیم شود.

میلاد منشی‌پور مدیرعامل شرکت تپسی در ابتدای این مجمع با ارائه گزارش عملکرد شرکت در سال گذشته با بیان اینکه تعداد کاربران فعال و راننده تپسی تا پایان اسفند ماه 1401 نزدیک به 60 درصد افزایش یافته است، گفت: در همین راستا سال گذشته به بیش از 23.5 میلیون مسافر ثبت‌نامی و 2.2 میلیون سفیر تأیید شده دست یافتیم و در پایان اسفند 1401 در مقایسه با اسفند سال 1400 تعداد مسافران فعال این شرکت بیش از 60 درصد و تعداد سفیران فعال 56 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل تپسی در ادامه با تاکید بر اینکه با برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت سود خالص امسال تپسی با رشد 250 درصدی به بیش از 260 میلیارد تومان می‌رسد؛ خاطرنشان کرد: افزایش 35 درصدی سهم بازار در شهرهای اصلی، توسعه سرویس بین‌شهری و حضور فعال در مراسم اربعین، بخش‌های جدید حمل‌ونقل مثل سرویس مدرسه و اضافه‌شدن ویژگی‌هایی همچون «عجله ندارم» از جمله برنامه‌های تپسی برای رشد درآمد بوده است.

منشی‌پور با اشاره به اینکه سهم بازار تپسی در شهرهایی که اسنپ نیز در آن حضور دارد، 20 درصد است، گفت: امسال قصد داریم عمق بازار را در شهرهایی که در آنجا فعال هستیم؛ افزایش دهیم و به شهرهای جدید کمتری ورود خواهیم کرد.

مدیرعامل تپسی با اشاره به اینکه درآمد عملیاتی سال 1401 حدود 2.5 برابر و سود خالص حدود 4 برابر شده است، گفت: رشد درآمد به ‌دلیل افزایش سهم بازار، عمق بازار، تعداد شهرها و افزایش قیمت ناشی از تورم ایجاد شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه افزایش سود خالص نیز ناشی از کاهش هزینه‌هاست، در ادامه افزود: سال گذشته به ‌طور معناداری کاهش هزینه داشتیم و هزینه تمام ‌شده و عملیاتی‌ ما کاهش یافته است. این در حالی است که حضور در یک شهر جدید؛ مثل یک سرمایه‌گذاری جدید است و هزینه‌های آن بالاست، اما هر چه در یک شهر مسافر و راننده بیشتر می‌شود؛ هزینه ما به‌ طور معناداری کاهش می‌یابد. سال گذشته تپسی به 13 یا 14 شهر جدید وارد شد و در تهران، مشهد و کرج کاهش هزینه داشتیم که به افزایش سود خالص ما کمک کرد.

منشی‌پور با پیش‌بینی درآمد 1200 میلیارد تومانی در سال 1402 ابراز امیدواری کرد که به سود خالص 260 میلیارد تومانی دست یابند که این سود نسبت به سال گذشته بیش از 3.5 برابر خواهد بود.

مدیرعامل تپسی همچنین در خصوص تحقق رشد 90 درصدی درآمد عملیاتی این مجموعه گفت: توسعه بازار فعلی را در دستور کار خود داریم و به ‌دنبال افزایش 35 درصدی سهم بازار در شهرهای اصلی و رشد 6 برابری سرویس موتوپیک هستیم. از سوی دیگر برای ایام اربعین نیز با مسئولان برای مدیریت سفر بین‌شهری تعاملاتی داشتیم که به نظر من درآمد خوبی برای شرکت محقق خواهد کرد و در این مورد در حال رایزنی هستیم.

به گفته وی ارائه سرویس‌های جدید مثل سرویس VIP و مدرسه که توسعه داده شده‌اند، پیش‌بینی رشد 5 برابری تپسی گاراژ که کار آن فروش ملزومات به رانندگان است، رشد 10 الی 15 برابری تپسی پک و ویژگی‌های جدید از دیگر راه‌های افزایش درآمد این تاکسی آنلاین محسوب می‌شود.

مدیرعامل تپسی همچنین به اضافه‌کردن قابلیت «عجله ندارم» به تپسی اشاره کرد و گفت: این ویژگی به مشتریان کمک می‌کند تا هزینه سفرشان 30 تا 40 درصد کاهش یابد. این موضوع به افزایش درآمد تپسی نیز کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته عمق مارکت زیاد نشده است، اظهار داشت: تپسی در شهرهایی که اسنپ نیز حضور دارد؛ از سهم بازار 12 درصدی به سهم بازار 20 درصدی رسیده است.

به گفته وی در شهرهایی که تپسی حضور دارد؛ این شهرها 90 درصد بازار تاکسی‌های آنلاین را شامل می‌شوند.

منشی‌پور همچنین مدعی شد که در برابر ادعای سهم بازار 89 درصدی اسنپ؛ شورای‌رقابت از این مجموعه درخواست سند و مدارک کرده که اسنپ از آن استنکاف کرده است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نتیجه شکایت تپسی از اسنپ در شورای‌رقابت به کجا رسیده است، اعلام کرد: در این خصوص اسنپ درخواست تجدیدنظر کرده و پرونده در حال بررسی است.

مدیرعامل تپسی با اشاره به اینکه بخشی از رشد درآمدی تپسی از حدود 10 درصد از سرمایه‌گذاری روی الگوریتم‌های تپسی حاصل شده است، گفت: اصل الگوریتم ما؛ الگوریتم تخمین زمان سفر است. شاید چند دقیقه خطا برای مسافر حائزاهمیت نباشد، اما برای تپسی حیاتی است؛ چراکه بر اساس آن می‌توانیم قیمت درست ار ارائه دهیم. این در حالی است که قیمت درست هم برای سفیر و هم برای مسافر مهم است؛ چراکه هر مزیان که تخمین درست‌تری داشته باشیم، می‌توانیم قیمت منصفانه‌تری را ارائه دهیم که در نهایت به رضایت سفیر و مسافر منجر خواهد شد و در نتیجه سهم بازار ما نیز افزایش خواهد یافت.

منشی‌پور در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه محدودیت الگوی سهامدار حرفه‌ای در دی ‌ماه 1401 برداشته شده است، اعلام کرد: تپسی از چند صد سهامدار امروز به بیش از 7 هزار سهامدار رسیده است. گفتنی است در پایان این مجمع حاضران با پیشنهاد هیات‌مدیره مبنی بر تقسیم سود 10 درصدی (حداقل الزام قانونی) موافقت کردند. همچنین مقرر شد سود سهامداران حقیقی‌وحقوقی سجامی 20 آبان ماه از طریق سجام پرداخت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *