نگاهی به عملکرد شرکت بیمه ملت در آستانه‌ دو دهه فعالیت حرفه‌ای

با مقایسه‌ عملکرد شرکت بیمه ملت در اردیبهشت ماه امسال می‌توان دید که مبلغ حق بیمه‌های صادر شده شرکت نسبت به میانگین پارسال ۲۰ درصد رشد داشته در حالی که خسارت پرداختی ۱۱ درصد کمتر بوده است. این وضعیت عملیات ریسک‌گریزی در عین توسعه بازار را در این شرکت نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی بیمه ملت؛ در دنیای امروز شرکت‌های بیمه بخش مهمی از معادلات اقتصادی دنیا را تحت سیطره‌ خود قرار داده‌اند. با توجه به اینکه صنعت بیمه به مثابه‌ محافظی برای جان و مال مردم در حال توسعه است، شرکت‌های کوچک و بزرگ این صنعت به دنبال ارائه خدمات جدید و نوآورانه هستند.

بیمه ملت یکی از ۳۰ شرکت فعالِ صنعت بیمه و یکی از ۲۱ شرکت بیمه خصوصی در ایران است. این شرکت با ارائه انواع بیمه عمر، بیمه خانواده، بیمه سلامت، بیمه مسافرتی، بیمه مسئولیت و غیره به مشتریان خود، سعی می‌کند نیازهای مختلف مشتریانش را پوشش دهد. بیمه‌ ملت با ارائه خدمات با کیفیت، به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های بیمه در ایران شناخته شود. در ادامه قصد داریم بیشتر با عملکرد مدیریتی و مالی شرکت آشنا شویم.

عملکرد مدیران شرکت در سال‌های اخیر

بیمه ملت به دلیل ایجاد شفافیت سازمانی و مالی در بازار اول بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. بیمه ملت به دلیل شفافیت مالی در فرآیندهای بیمه‌گری، برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ برنده جایزه ملی مدیریت مالی ایران شد. این جایزه از سال ۱۳۸۹ به منظور رتبه‌بندی و ارتقای مدیریت مالی و اقتصادی در شرکت‌ها و سازمان‌های کشور اهدا می‌شود. همچنین، شرکت در اقدامی پیشروانه حقوق و مزایای کلیه اعضای هیئت مدیره را منتشر کرد. کاری که امید می‌رود در این شرکت ادامه‌دار باشد و به سایر شرکت‌های بورسی نیز سرایت کند.

بیمه ملت در رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۴۰۱، در جایگاه هفتم شرکت‌های برتر بیمه کشور قرار گرفت و در رتبه‌بندی کلی شرکت‌های برتر کشور، رتبه ۱۳۷ را از آن خود کرد. این بیست و پنجمین رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران بر اساس ۳۲ شاخص اصلی از جمله میزان فروش، ارزش افزوده، تعداد کارکنان، اشتغال، دارایی‌ها، بهره‌وری، صادرات و غیره بود که بیمه‌ ملت در آن خوش درخشید.

بیمه ملت به عنوان اولین عضو از صنعت بیمه کشور، به سامانه اعتبارسنجی شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران نیز پیوسته است. تفاهم‌نامه‌ای که بیمه ملت را قادر می‌سازد تا اطلاعات مودیان بدهکار خود در موضوع بازیافت را جهت انعکاس در سامانه اعتبارسنجی، به شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران ارائه نماید.

همچنین، بر اساس اعلام بیمه مرکزی بیمه ملت رکورددار توانگری مالی در میان ۲۵ شرکت فعال در صنعت بیمه است. بر اساس جدولی که مهر سال ۱۴۰۱ منتشر شد، بیمه ملت برای سومین سال متوالی و با فاصله زیاد از سایر رقبا، در میان ۲۵ شرکت بیمه کشور برترین شرکت در حوزه‌ی توانگری مالی شناخته شد. پرداخت نقدی حدود ۱۳۶ میلیارد تومان به دارندگان بیمه‌ زندگی شرکت در ۱۴۰۱ نیز دستاورد قابل ستایش دیگر بیمه ملت است.

علیرضا یزدان پرست، مدیرعامل بیمه ملت
علیرضا یزدان پرست، مدیرعامل بیمه ملت

چشم‌انداز دیجیتالی شدن بیمه ملت

بیمه ملت تنها در شهر تهران بیش از ۲۳۴ نمایندگی دارد و علی‌رغم این حضور میدانی پرحجم، سرمایه قابل توجهی برای توسعه‌ی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فعال در فضای آنلاین اختصاص داده است. در چشم‌انداز کوتاه مدت، بیمه ملت به دلیل داشتن شبکه‌ی گسترده‌ی فروش حضوری، اولویت خود را تقویت و به‌روزرسانی این شبکه در مقابل عقد قرارداد با استارت آپ‌ها قرار داده است. هرچند به نظر می‌رسد مدیران شرکت روند دیجیتالی شدن را از نظر دور نداشته و در میان مدت و بلند مدت با عبور از حوزه های سنتی تلاش می‌کنند دریچه‌ای به روی بازارها و امکانات جدید بگشایند.

در حال حاضر اپلیکشن اندرویدی، اینترنت بیمه ملت و تلفن بیمه از جمله سامانه‌های فعال این شرکت محسوب می‌شوند. همچنین، طبق اظهارات اخیر مدیرعامل، این شرکت در نظر دارد تا به «هاب استارتاپی و شتابدهنده طرح‌‌های دانش‌بنیان بیمه ای کشور» بدل شود. در کل، ارائه خدمات بیمه‌ای متنوع و باکیفیت، دسترسی آسان به خدمات بیمه‌ای و پایداری در عملکرد، بیمه ملت را به یکی از بهترین و پایدارترین شرکت‌های بیمه در ایران تبدیل کرده است.

خلق محصولات نوآورانه

در سالی که گذشت وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اولین بار به بیمه ملت مجوز داد تا ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق بیمه اتکایی منتشر کند. انتشار اوراق اتکایی، که در حال حاضر در آمریکا و اروپا سهم زیادی در صنعت بیمه دارد، فصل جدیدی در همکاری میان صنعت بیمه و بازار سرمایه است که می‌تواند تاثیر زیادی در توسعه صنعت بیمه داشته باشد. این اوراق با تقسیم ریسک بیمه و تکمیل زنجیره خدمات مالی با استفاده از بازار بدهی به توسعه‌ی ابزارهای نوین بیمه‌ای می‌انجامد.

عملکرد مالی شرکت در سال جدید

درآمد ناشی از صدور بیمه‌نامه شرکت بیمه ملت با سرمایه ثبت شده ۳ هزار و ۶۵ میلیارد و ۷۲۱ میلیون تومان در دو ماه ابتدایی امسال نسبت به دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۱حدود ۳۹ درصد رشد داشته و به بیش از ۴۵۶ میلیارد و ۴۴۳ میلیون تومان رسیده است. هزینه ناشی از پرداخت خسارت به بیمه گذاران و بیمه‌شوندگان تحت پوشش بیمه ملت در پایان اردیبهشت نیز به ۲۸۰ میلیارد و ۷۷۹ میلیون تومان رسیده است. در مجموع شرکت تراز عملیاتی ۶۳ درصدی را در دو ماهه‌ی ابتدایی سال ثبت کرده است.

از کل فروش دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ بیمه ملت ۳۰ درصد سهم ثالث و حوادث سرنشین، ۱۴ درصد سهم بیمه های زندگی، ۱۲ درصد سهم بیمه درمان، ۱۱ درصد سهم بیمه کشتی، ۹ درصد سهم بیمه بدنه، ۷ درصد بیمه مسئولیت، ۶ درصد بیمه نفت و انرژی، ۴ درصد هواپیما بوده و ۸ درصد هم سهم سایر بوده است.

عملکرد مالی ماهانه‌ی تفکیک‌شده‌ی بیمه‌ ملت در سال جدید

شرکت بیمه ملت فروردین امسال از محل فروش حق بیمه ۱۳۸ میلیارد و ۷۲۵ میلیون تومان درآمد داشته که نسبت به عملکردش در فروردین ماه سال گذشته افتی ده درصدی ثبت کرده است. با این حال، در این ماه تراز عملکردی شرکت مثبت ۲۱ درصد را ثبت کرده است. در ماه اردیبهشت امسال نیز شرکت از محل فروش حق بیمه ۳۱۷ میلیارد و ۷۱۷ میلیون تومان درآمد داشته که عملکرد نقطه به نقطه افزایش ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد. تراز عملکردی شرکت در این ماه مثبت ۹۱ درصد ثبت شده است.

بیشترین رشد در بیمه‌های صادر شده در ماه فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته مربوط به حوزه‌های هواپیما با ۱۳۴۱ درصد رشد و پس از آن باربری، بدنه خودرو و درمان به ترتیب با ۲۷۳ درصد، ۱۲۰ درصد و ۱۰۰ درصد بوده است. بیشترین افت بیمه‌های صادر شده نیز در حوزه‌های نفت و انرژی، کشتی و ثالث-مازاد و دیه به ترتیب با ۹۸ درصد، ۹۱ درصد و ۴۲ درصد افت بوده است. بیشترین رشد در خسارت‌های نقطه به نقطه‌ی فروردین نیز مربوط به حوزه‌ی مهندسی با رشد ۱۷۶۱۱ درصد، آتش‌سوزی ۱۰۵۱ درصد، بدنه خودرو ۱۰۷ درصد، ثالث-اجباری و ثالث-مازاد و دیه هر دو ۸۹ درصد و درمان ۵۸ درصد بوده است. کمترین خسارت پرداخت شده هم مربوط به بیمه‌ کشتی با ۱۰۱ درصد، حوادث سرنشین با ۱۰۰ درصد، نفت و انرژی با ۹۸ درصد، زندگی-غیراندوخته‌دار با ۷۷ درصد و حوادث با ۳۶ درصد بوده است. سایر حوزه‌ها بدون تغییر یا با تغییر اندک بوده‌اند.

بیشترین رشد در بیمه‌های صادر شده‌ی ماه اردیبهشت امسال نسبت به پارسال نیز مربوط به حوزه‌های کشتی، هواپیما، باربری، مهندسی، درمان و آتش‌سوزی به ترتیب با ۳۱۵۸ درصد، ۲۶۶ درصد، ۲۴۲ درصد، ۲۱۸ درصد، ۱۸۰ درصد و ۱۰۰ درصد بوده است.

همچنین بیشترین خسارت پرداخت شده در اردیبهشت امسال نسبت به اردیبهشت ۱۴۰۱ در حوزه‌های وادث سرنشین با ۱۶۱ درصد، حوادث با ۱۴۶ درصد، زندگی-اندوخته‌دار با ۱۴۱ درصد، ثالث اجباری با ۱۳۵ درصد، بدنه خودرو با ۷۸ درصد و مسئولیت با ۷ درصد بوده است. کمترین خسارت پرداخت شده‌ی نقطه به نقطه‌ی اردیبهشت امسال نیز مربوط به حوزه‌های نفت و انرژی و ثالث-مازاد دیه هر دو با ۱۰۰ درصد و کشتی و باربری به ترتیب با ۹۱ و ۹۰ درصد بوده است.

در نمای کلی می‌توان دید که حق بیمه‌های صادر شده در ماه دوم امسال ۷۸ درصد بیشتر از اردیبهشت پارسال بوده در حالی که خسارات پرداختی ۶۳ درصد رشد کرده‌اند.

عملکرد مالی نقطه به نقطه بیمه ملت در اردیبهشت

با مقایسه‌ی عملکرد شرکت در ماه اردیبهشت می‌توان دید که مبلغ حق بیمه‌های صادر شده شرکت نسبت به میانگین پارسال ۲۰ درصد رشد داشته در حالی که خسارت پرداختی ۱۱ درصد کمتر بوده است. این عملکرد ریسک‌گریزی در عین توسعه بازار را نشان می‌دهد. رشد در مبلغ حق بیمه‌های صادرشده اغلب بر دوش حوزه‌های کشتی با ۱۷۱درصد، هواپیما با ۸۰ درصد و مسئولیت با ۷۴ درصد است. خسارات پرداختی نیز در اکثر حوزه‌ها کاهشی یا بدون تغییر زیاد بوده است. سه حوزه‌ی هواپیما با ۱۰۳۴ درصد، زندگی-اندوخته‌دار با ۸۵ درصد و بدنه خودرو با ۱۸ درصد رشد خسارات پرداختی تنها حوزه‌هایی بوده‌اند که اثر منفی بر عملکرد اردیبهشت ماه شرکت گذارده‌اند.

جمع‌بندی

بیمه ملت علیرغم تجربه نسبتا کم دو دهه‌ای در صنعت بیمه، توانسته است با ارائه خدمات بیمه‌ای متنوع و باکیفیت به گسترش فعالیت‌های خود و همچنین سودآوری بیشتر دست یابد. با پوشش‌ گسترده در زمینه‌های مختلف و داشتن سامانه‌های آنلاین و موبایل، بیمه ملت به راحتی برای کاربران قابل دسترسی است و مشتریان می‌توانند در هر زمان و مکانی با شرکت تعامل داشته باشند. به طور کلی، عملکرد سودآور بیمه ملت نشان‌دهنده موفقیت این شرکت در صنعت بیمه و تلاش آن برای حفظ اعتماد و رضایت مشتریان است. در مجموع به نظر می‌رسد بیمه‌ ملت سعی دارد با حفظ ثبات و آرامش، ایجاد تنوع و جذابیت در محصولات و خدمات و افزایش سهم شبکه فروش و نمایندگان از سبد فروش به سمت سودسازی و تحقق بودجه ۱۴۰۲ گام بر‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *