«ناما» هفته آینده به فرابورس می‌رود

شرکت «آسیاناما» به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مخازن CNG بدون درز تحت‌فشار در منطقه در راستای تامین نیازهای داخلی و همچنین صادرات به کشورهای همسایه در سال 1385 با بررسی نیاز بازار داخلی و خارجی و تحقیقات گسترده علمی‌وصنعتی و با توجه به آلودگی هوای کشور، کمبود سوخت خودرو و برنامه مدون دوگانه‌سوز کردن 10 میلیون خودرو طی 5 سال آینده بر آن شد تا در چارچوب طرح توسعه خود کاربری شرکت را تغییر داده و اقدام به تولید مخازن گاز طبیعی فشرده کند.

به گزارش اقتصاد ملت؛ این شرکت با تشکیل تیم تحقیقاتی کارآمد، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به فرآیندهای تولید را آغاز کرد و در این راستا با بهره‌گیری از مهندسان و مشاوران برتر داخلی‌وخارجی و بازارسنجی در ایران و کشورهای همسایه بر آن شد که تولید مخزن از نوع تیپ یک و روش تولید از ورق را شروع کند. با این شرط که در طرح توسعه؛ امکان تولید مخازن تیپ 2 و3 نیز وجود داشته باشد.

سرانجام تیم آسیاناما با تلاش‌های فراوان توانست به دانش فنی روز جهان دست یابد که دستاورد این تلاش‌ها انتخاب طرح شرکت توسط وزارت صنایع‌ومعادن و ستاد تبصره 13 به عنوان طرح برگزیده و برتر کشوری بوده که هم‌اکنون نیز به عنوان طرح مرجع در وزارت صنایع‌ومعادن مورد استفاده سایر شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

گروه آسیاناما به عنوان بزرگترین تولیدکننده پریفورم و مخازن گاز طبیعی فشرده در کشورهای منطقه و کشورمان ایران با دو دیدگاه انسانی‌واقتصادی اقدام به سرمایه‌گذاری به مبلغ 50 میلیون یورو به منظور ساخت مخازن مذکور بر اساس استاندارد ایزو 11439 کرده است. 

این شرکت همچنین از ماشـین‌آلات و دسـتگاه‌هـای تولیـد مخـازن به روز و باکیفیتی برخوردار است و مخازن تولیدی را بـا اسـتفاده از لولـه‌هـای بـدون درز و ورق‌هـای فـولادی تولید می‌کند. آسیاناما به منظور دستیابی به بالاترین کیفیت و رقابت با بزرگترین تولیدکنندگان اروپایی اقدام به خرید پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها از کشور آلمان و نیز بخشی از کشور کره‌جنوبی کرده که علاوه بر استاندارد TUV آلمان؛ بالاترین تکنولوژی در صنعت  CNGرا نیز داراست. 

شرکت آسیاناما یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه سرمایه‌گذاری امید است که 9/99 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد و قرار است با نماد «ناما» و با حاشیه سودی بالغ بر 30 درصد هفته آینده در فرابورس عرضه شود. به همین بهانه و به همت سازمان بورس‌واوراق بهادار در ادامه بازدید از شرکت‌های تولیدی‌وصنعتی تعدادی از کارشناسان بازار سرمایه و خبرنگاران از این مجموعه بازدید کردند و از نزدیک با اقدامات انجام شده در این شرکت آشنا شدند و در پایان با مدیرعامل آسیاناما گفت‌وگو کردند.

حسام خوشبین‌فر مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره شرکت آسیا ناما در این بازدید گزارشی از اهم اقدامات انجام شده و سودآوری شرکت ارائه کرد و در ادامه از مزایای این مجموعه گفت و برنامه‌های پیش‌رو را تشریح کرد.

خوشبین‌فر در این نشست بومی‌سازی را مزیت اصلی استفاده از ورق داخلی اعلام کرد و گفت: در مواردی که نتوانیم از ورق استفاده کنیم؛ برای تولید مخازن ناچار به واردات لوله هستیم. این در حالی است که تمام مواداولیه مورد استفاده در خط تولید آسیا ناما توسط خود شرکت تهیه می‌شود و ورق‌های فولادی موردنیاز از شرکت فولاد اکسین اهواز تهیه و خریداری می‌شود. 

مدیرعامل «ناما» مشتریان اصلی مخازن این شرکت را خودروسازی‌های سایپا، زامیاد و ایران‌خودرو نامید و گفت: با توجه به اینکه خریداران اصلی مخازن تولیدی شرکت سه خودروساز بزرگ کشور هستند، اما در فروش محصولات مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستیم و برای خرید مواداولیه نیز در کمیته فروش تصمیم‌گیری‌های لازم صورت می‌گیرد. 

وی در ادامه به محصولات تولیدی شرکت اشاره کرد و گفت: علاوه بر تولید مخازن CNG در این کارخانه؛ مخازن صنعتی نیتروژن، اکسیژن، آرگون، هیدروژن و گازهای طبی اکسیژن نیز تولید می‌شود. ضمن‌اینکه کاپ‌های بدون درز و به صورت یکپارچه نیز تولید می‌شوند که برای تکمیل به شرکت‌های همکار فروخته می‌شود.

وی در ادامه به عملکرد 12 ماهه ناما اشاره کرد و گفت: شرکت آسیاناما سال گذشته بیش از 85 هزار مخزن فروخته است که درآمد حاصل از آن در حدود ۵۲۰ میلیارد تومان بوده و ۱۵۰ میلیارد تومان سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه ۶۵ درصد در سود خالص و 73 درصد در سود عملیاتی رشد داشته است. همچنین ارزش کل دارایی‌های شرکت برای ماشین‌آلات ۷۰۰ میلیارد تومان و زمین و املاک ۵۵۰ میلیارد برآورد می‌شود.

خوشبین‌فر حاشیه سود آسیا ناما را بیش از ۳۰ درصد عنوان کرد و گفت: محصولات این مجموعه برای فروش به فرد مقرون به‌ صرفه نیست و تاکنون هم مشکلات مالی نداشته‌ایم تا برای تامین آنها به سمت ابزارهای مالی برویم. از سوی دیگر اگر هم زمانی در حوزه مالی با چالش مواجه شویم؛ از تسهیلات بانکی استفاده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه این مجموعه توانایی افزایش تولید مخازن به ۲۰۰ هزار مخزن در روز را دارد، در خصوص صادرات مخزن به کشورهای همجوار به خبرنگار ما گفت: سال‌های ابتدایی فعالیت شرکت که هنوز بحث دوگانه‌‌سوز کردن خودروها در کشور خیلی رایج نبود؛ مقداری صادرات مخزن به کشورهای دیگر صورت می‌گرفت. در واقع شرکت آمادگی صادرات دارد، اما در حال حاضر تأمین نیازهای داخل در اولویت ما قرار دارد.

مدیرعامل ناما بزرگترین چالش این بخش را تعهد دولت برای تولید خودروهای دوگانه‌سوز دانست و گفت: اگر دولت به تعهد خود مبنی بر تولید یک میلیون خودرو دوگانه‌سوز عمل کند؛ به صنعت CNG و تولید مخازن این بخش کمک بسزایی کرده است.

این مدیر صنعتی همچون سایر مدیران مجموعه‌های تولیدی و صنعتی کمبود برق را چالش اصلی دیگر صنعت و تولید کشور دانست و گفت: ما نیز همانند سایر صنایع در خصوص تامین برق برای تولید با چالش‌‌هایی مواجه هستیم . اما خوشبختانه با تدبیر دولت مبنی بر قطع برق در یک روز مشخص تا حدود زیادی مشکلاتمان برطرف شده است. اگرچه با توجه به اینکه محصول اصلی ما تولید کپسول از ورق به روش پرس است؛ بنابراین برق زیادی مصرف نمی‌کنیم و با مشکل زیادی در این خصوص مواجه نیستیم.

وی در ادامه در خصوص طرح های توسعه به ساخت زمینی که در مجاورت کارخانه قرار دارد اشاره کرد و گفت: علاوه بر ساخت زمین مجاور و تولید مخازن هیدروژنی؛ در نظر داریم که دستگاه‌های موردنیاز خود چون دستگاه میلینگ که هم در کارخانه و هم در ساخت زمین مورد استفاده است را خریداری کنیم. در واقع متناسب با نیاز بازار و مجموعه قابلیت طرح توسعه داریم. همچنین قصد داریم دستگاه رزوه‌زنی دیگری را خریداری کرده تا بتوانیم تولید را افزایش دهیم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه توان تولید مخازن دیگر را نیز داریم، گفت: با توجه به تعامل خوبی که با خودروسازان داریم؛ در حال حاضر با آنها همکاری بیشتری داریم، اما در صورت لزوم توان همکاری با پتروشیمی‌ها و سایر صنایع را نیز داریم.

روغنی مدیر کارخانه آسیا ناما که در طول بازدید همراه خبرنگاران بود و با توضیحات خود حاضران را از چگونگی فرآیند تولید مخازن CNG در جریان قرار می داد نیز در این نشست گفت: ناما به دو روش اصلی استفاده از ورق تولیدی شرکت اکسین و هم لوله اقدام به تولید مخازن می‌کند.

به گفته وی تکنولوژی‌های خط تولید این مجموعه از کشورهای آلمان و کره‌جنوبی است و جديدترين خط تولید ۱۴۰۲؛ تولید مخازن هیدروژنی است.

روغنی محصولات تولیدی این شرکت را مخازن بدون درز، مخازن صنعتی و طبی و کاپ نیمه‌تمام ذکر کرد و گفت: عمر مخازن تولیدی شرکت آسیاناما ۱۵ ساله است و مخازن تولیدی از ۲۰ تا ۱۳۵ لیتر به بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه وصول مطالبات از خودروسازان با چالشی مواجه نیستیم، خاطرنشان کرد: در راستای همکاری با خودروسازان روز گذشته با شرکت مگاموتور سایپا قرارداد تولید ۳۰ هزار مخزن به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان را منعقد کردیم که قرارداد قابل‌توجهی بود.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *