در گفت‌وگو با«اقتصاد ملت»؛حمایت ازدانش بنیان ها وزیست‌بوم‌ها با قدرت بیشتری ادامه می‌یابد

معصومه صالحی

مقام‌معظم‌رهبری سالجاری را به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند تا نقشه‌‌راه برای تولید و اشتغال‌آفرینی این‌بار از طریق دانش‌بنیان‌ها ترسیم شود.

به گزارش خبرنگار ما؛ در همین راستا شرکت فولاد مبارکه با همکاری جامعه علمی‌و دانشگاهی کشور و در راستای دستیابی به نتیجه مطلوب که همان پرورش انسان‌های متعالی، صنعتگران کارآمد و در تراز انقلاب‌اسلامی و آرمان‌های بلند حضرت امام‌‌خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب‌اسلامی است؛ اقدامات قابل‌توجهی انجام داده است که یکی از برنامه‌های زیست‌بوم نوآوری گروه فولاد مبارکه در راستای تحقق سیاست‌‎ها و تأمین نیازهای نوآورانه ‌و فناورانه صنعت فولاد کشور؛ استفاده حداکثری از توان علمی دانشگاه‌ها و هدایت پروژه‌های علمی- پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویان در این مسیر است.
به دلیل اهمیت این موضوع چندی پیش مرکز نوآوری شرکت فولاد مبارکه با هدف استفاده حداکثری از توان علمی دانشگاه‌ها در اولویت‌های شناسایی‌ شده صنعت فولاد در دانشگاه صنعتی اصفهان افتتاح شد.
در واقع با توجه به اینکه دانشگاه‌ها با بهره‌مندی از توان علمی دانشجویان و اساتید به ‌عنوان اصلی‌ترین منبع هر زیست‌بوم نوآوری به شمار می‌روند؛ شرکت فولاد مبارکه با ایجاد مرکز نوآوری در دانشگاه صنعتی اصفهان و هدایت پژوهش‌های دانشگاهی به ‌ویژه پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی قصد دارد که فعالیت‌های علمی‌وپژوهشی و ارتباط صنعت و دانشگاه را به سمت ایجاد هسته‌های فناور و نهادهای میانجی سوق ‌دهد.
در این مرکز همراه با توانمندسازی، تشویق دانشجویان به کار گروهی و تشکیل تیم‌های چندرشته‌ای، اجرای رویدادهای مسأله یا تقاضامحور مرتبط با صنعت فولاد، شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط در زیست‌بوم نوآوری فولاد مبارکه نیز محقق خواهد شد.
در همین راستا بزرگترین گردهمایی شرکت‌های دانش‌‌بنیان کشور در صنعت فولاد تحت‌‌عنوان جشنواره و نمایشگاه ملی «مسیر زآینده» با هدف رونمایی از استراژی‌ها و سیاست‌‌های نوآوری فولاد مبارکه و به همت شرکت فولاد مبارکه و با حضور مقامات و مسئولان ذیربط و با مشارکت 400 شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
یحیی پالیزدار مدیرعامل شرکت پشتیبانی‌وتوسعه فناوری‌ونوآوری فولادمبارکه در حاشیه این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این جشنواره بزرگترین فرصت برای تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه زیست‌بوم نوآوری با فولاد مبارکه است و در بخشی از برنامه‌های این رویداد دو روزه بستری برای برقراری ارتباط و آشنایی این شرکت‌ها با یکدیگر و فعالان صنعت فولاد مهیا شده است تا به نحوی شبکه‌سازی فعالان دانش‌بنیان‌ نیز در این رویداد انجام شود.
وی مسیر ماندگاری فولاد در سال‌های پیش‌رو را اینگونه ارزیابی کرد و گفت: همانگونه که می‌دانید؛ فعالیت فولاد مبارکه در خصوص حمایت از دانش‌بنیان‌ها و زیست‌بوم فناوری مربوط به دو سال پیش است و طی اسنادی که در سال ۹۹ جمع‌آوری شد؛ بر لزوم فعالیت‌های این چنینی بسیار تاکید شده است.
پالیزدار با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه طی دو سال گذشته در خصوص حمایت از دانش‌بنیان‌ها اقدامات قابل‌توجهی انجام داده است، گفت: البته حرکتی که طی دو سال اخیر آغاز کردیم؛ طی 12 – 13 ماه گذشته شدت و سرعت بیشتری پیدا کرده است. به عبارتی دیگر ایجاد زیست‌بوم در فولاد مبارکه با انواع مداخلاتی است که فولاد تعریف کرده است.
وی با ابراز امیدواری از اینکه این مسیر به سرعت ادامه داشته باشد و پیش برود، تاکید کرد: طی سال‌های گذشته نحوه فعالیت ما بیشتر در حوزه برنامه‌‌ریزی و تصمیم‌گیری بود، اما خوشبختانه طی شش ماهه اخیر وارد فاز عملیاتی شدیم و به نقاط خوبی هم رسیدیم.
پالیزدار در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال‌های آینده نیز با حمایت‌های خوب هیات‌مدیره و مدیران‌ارشد فولاد مبارکه و همچنین همکاری‌های خوب خود زیست‌بوم اعم از دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز فناوری، شهرک‌های علمی‌وتحقیقاتی و سایر فعالان زیست‌بوم بتوانیم اتفاقی را رقم بزنیم که این حرکت با قدرت و شدت بیشتری ادامه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی‌وتوسعه فناوری‌ونوآوری فولادمبارکه در خصوص ادامه مسیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور طی سال‌های آتی گفت: واقعیت این است که وقتی در اسناد بالادستی شرکت‌ها هدف‌گذاری ایجاد می‌شود؛ هدف این است که بتوانیم زیست‌بوم را خلق کنیم. البته نباید از این موضوع غافل شد که با توجه به نامگذاری سالجاری به نام «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»؛ فعالان و دست‌‌اندرکاران این حوزه انرژی و انگیزه بیشتری پیدا کردند و به عبارتی بهتر تقویت شدند، اما نکته مهمتر اینکه قرار نیست با تمام شدن امسال که متعلق به دانش‌بنیان‌هاست؛ انرژی و توجه به آنها کمتر شود.
وی همچنین تاکید کرد: دلیل اصلی این امر ارتباط با بقای سازمان تعریف شده است و طبیعتا همگی دست‌اندرکاران این عرصه به دنبال بقای خود هستند و اینکه بتوانند شرایطشان را بهینه کنند؛ بنابراین نگرانی خاصی در مورد پایدار نبودن اینگونه حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان و اینکه حرکت این بخش رو به افول باشد؛ وجود ندارد.
به گفته وی روش و رویکرد فولاد مبارکه در این عرصه به گونه‌ای است که تداوم و پایداری را در دل خود جای داده است و البته باید به این موضوع توجه شود که رویکرد با رویکرد می‌تواند تفاوت‌های زیادی ایجاد کند.
پالیزدار با تاکید بر اینکه در واقع حمایت از دانش‌بنیان‌ها با شعار امسال شروع نشده که بخواهد با تمام شدن سال بی‌نتیجه بماند، گفت: به طور قطع با تمام شدن سال محورهای مدنظر در شعار امسال کنار گذاشته نمی‌شوند. ضمن‌آنکه ما اقدامات خود در حوزه دانش‌بنیان‌ها را با شعار امسال آغاز نکردیم که با اتمام سال تمام شود؛ بلکه این کار همانطور که اشاره کردم، طی دو سال گذشته انجام شده است.
وی همچنین گفت: ما در شرکت فولاد مبارکه به این نتیجه رسیدیم که برای استفاده از ظرفیت حداکثری باید به سمت شراکت حرکت کنیم؛ چراکه شراکت موجب تداوم سرمایه‌گذاری و حرکت پایدار در مسیر دانش‌بنیان‌ها می‌شود.
پالیزدار در خصوص نگرانی شرکت‌های کوچک‌ودانش‌بنیان برای شراکت و همکاری با فولاد مبارکه گفت: طبیعتا هر نوع شراکت و خرید و فروش نگرانی‌های خاص خود را دارد و فولاد مبارکه با استفاده از متدهای روز دنیا به دنبال تضمین شراکت و سرمایه‌گذاری خود است تا به یک مدل پایدار برسد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی‌وتوسعه فناوری‌ونوآوری فولادمبارکه همچنین تاکید کرد: شرکت فولاد مبارکه تاکنون در حدود 5 هزار میلیارد تومان در هر سال از شرکت‌های‌ دانش‌بنیان خرید انجام می‌‌دهد و تقریبا در اکوسیستم مجموعه با هزار شرکت دانش‌بنیان فن‌آور در ارتباط هستیم.
پالیزدار در پایان تاکید کرد: همچنین در شهرک علمی-تحقیقاتی نیز اقداماتی انجام شده است و در حدود 7هزار متر فضای فیزیکی در حال ساخت است. از سوی دیگر قصد داریم شتاب‌دهنده‌های تخصصی در این شهرک مستقر کنیم که در حدود 35 میلیارد تومان در این بخش به صورت گرنت پژوهشی سرمایه‌گذاری صورت گرفته و در مجموع می‌توان گفت برای مجموعه شهرک علمی – تحقیقاتی بیش از 150 میلیارد تومان در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *